Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vind harde schijf niet onder ubuntu  (gelezen 8655 keer)

Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/10/31, 03:34:59 »
@vanadium

Aangezien hij nog een beginner is waarom niet gewoon hem NTFS-Config tool laten installeren? Als hij die geinstalleerd heeft is het zo klaar.
Hij zal misschien later wel de tijd nemen om zelf te onderzoeken hoe het editen van fstab werkt...

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/10/31, 06:22:53 »
Met"gksudo pysdm" kun je schijven koppelen aan een map, grafisch(wel even installeren).

DeSwa

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2009/10/31, 15:53:45 »
Nee nee nee, dat gan we in plaast doen als de pro's.

1) Maak je koppelpunt:
sudo mkdir /mnt/sdb1

2) Voeg de aankoppelingsinstructies toe aan het bestand /etc/fstab. Eérst maken we een reservekopie voor de veiligheid, dan openen we het bestand in gedit als beheerder:
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.backup
gksudo gedit /etc/fstab

3) gedit opent met daarin /etc/fstab. Onderaan voeg je een nieuwe lijn toe voor je schijf:
/dev/sdb1 /mnt/sdb1 ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0
Je stelt hierbij de correcte codetabel in (utf8) en opent de permissies. Sla op en verlaat gedit.

4) Maak een link vanuit je home naar de schijf
ln -s /mnt/sdb1 $HOME/Muziek

5) Aankoppelen:
sudo mount -a

Hier mag geen foutmelding te zien zijn. Indien niet, dan is je partitie nu toegankelijk via "Muziek" in je home directory.

* De symbolische link noem je zoals je wil. Je kan zelfs fijner werken: stel, je hebt op je ntfs schijf een directory "Muziek" en een andere "Films", dan kan je twee links maken, één die je rechtstreeks naar Muziek brengt, een andere die je rechtstreeks naar "Films" brengt.
ln -s /mnt/sdb1/Muziek $HOME/Muziek
ln -s /mnt/sdb1/Films $HOME/Films

* De links hoeven niet in je home te staan, maar kunnen eender waar staan. Ze gedragen zich net als een echte directory.

* Je kan links ook grafisch maken door Ctrl+Shift in te drukken en het bestand/de directory waarnaar je wil linken te verslepen.

Ik heb al deze opdrachten uitgevoerd , geen foutmeldingen gezien , nu heb ik bij 'Locaties' 'persoonlijke map' een ledige  map 'sdb1' met een slotje op daar staat niets in.
In 'computer' ' bestandsbeheer' staat de schijf ook nog niet .
Wat doe ik nu eigenlijk met de aangemaakte "gedit" file ?

DeSwa

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2009/10/31, 17:08:09 »
@vanadium

Aangezien hij nog een beginner is waarom niet gewoon hem NTFS-Config tool laten installeren? Als hij die geinstalleerd heeft is het zo klaar.
Hij zal misschien later wel de tijd nemen om zelf te onderzoeken hoe het editen van fstab werkt...

Via google gaan zoeken hoe ik dat moet installeren , maar dat lukte niet , ZIE BIJLAGE

« Reactie #29 Gepost op: 2009/10/31, 17:16:01 »
Kijk op de vorige pagina daar zie je volgens mij in de 3de post van me de aanwijzingen hoe je die moet installeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/10/31, 17:48:51 »
Geen foutmeldingen gezien. Dat klinkt goed. Zie je nu een folder "Muziek" in je homedirectory?

Dat je nu een sdb1 ziet in je linkerpaneel vind ik eigenaardig.

Kan je eens, ter controle van wat nu gebeurd is, de output van volgende commandos terug hier posten? Dan zie ik wellicht wat mogelijk nog fout is of ontbreekt.

sudo fdisk -l
mount
cat /etc/fstab
ls /mnt /media

DeSwa

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2009/10/31, 19:36:07 »
'Muziek' had ik vervangen door 'Foto'

deswa@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for deswa:

Schijf /dev/sda: 160.0 GB, 160000000000 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19452 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x00000081

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        7042    56564833+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            7043       19452    99683325    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda5            7043       19452    99683293+   7  HPFS/NTFS

Schijf /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xf4d1c09f

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1       60801   488384001    7  HPFS/NTFS
deswa@ubuntu:~$ mount
/host/ubuntu/disks/root.disk on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=620)
/dev/sdb1 on /host type fuseblk (rw,nosuid,nodev,user_id=0,group_id=0,allow_other,blksize=4096)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.28-16-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=755)
/host/ubuntu/disks/boot on /boot type none (rw,bind)
/dev/sdb1 on /mnt/sdb1 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,default_permissions,blksize=4096)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/deswa/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=deswa)
deswa@ubuntu:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/host/ubuntu/disks/root.disk /               ext3    loop,errors=remount-ro 0       1
/host/ubuntu/disks/boot /boot           none    bind            0       0
/host/ubuntu/disks/swap.disk none            swap    loop,sw         0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/sdb1 /mnt/sdb1 ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0

deswa@ubuntu:~$ ls /mnt /media
/media:
cdrom  cdrom0

/mnt:
sdb1
deswa@ubuntu:~$

DeSwa

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2009/10/31, 19:39:55 »
Kijk op de vorige pagina daar zie je volgens mij in de 3de post van me de aanwijzingen hoe je die moet installeren.

Dan krijg ik volgende foutmelding :  ZIE BIJLAGE

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/10/31, 19:56:37 »
Ik wou dat je het mount commando had gegeven de éérste keer dat ik erom vroeg. Dat had ons wat moeite en tijd gespaard.

sdb1 blijkt de Windows partitie te zijn waarop je "Wubi Linux is geinstalleerd. Je kan die terugvinden onder /host.

Verwijder de regel die ik je vroeg toe te voegen terug uit /etc/fstab (stap 3), maar wis nu in plaats de regel). Anders is die partitie twee keer gemount.

Je kan nu Stap 4 toepassen om linken te maken naar je gegevens op sdb1. Ga met nautilus naar "Bestandssysteem". Daar vind je "host": dat is je sdb1 partitie.

DeSwa

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2009/10/31, 20:08:14 »
k wou dat je het mount commando had gegeven de éérste keer dat ik erom vroeg. Dat had ons wat moeite en tijd gespaard.

Sorry hoor , dit heb je met beginnelingen en prutsers zoals ik.

DeSwa

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2009/10/31, 23:42:03 »
Ik wou dat je het mount commando had gegeven de éérste keer dat ik erom vroeg. Dat had ons wat moeite en tijd gespaard.

sdb1 blijkt de Windows partitie te zijn waarop je "Wubi Linux is geinstalleerd. Je kan die terugvinden onder /host.

Verwijder de regel die ik je vroeg toe te voegen terug uit /etc/fstab (stap 3), maar wis nu in plaats de regel). Anders is die partitie twee keer gemount.

Je kan nu Stap 4 toepassen om linken te maken naar je gegevens op sdb1. Ga met nautilus naar "Bestandssysteem". Daar vind je "host": dat is je sdb1 partitie.

Waar vind ik dat bestand om die regel te verwijderen ? Kan er niet meer aan uit.
Ik ben nu zo ver dat ik mijn schijf vind en kan lezen ( waarvoor veel dank)  ze staat nu onder de naam FOTOS ( zie bijlage)  .
Dat ik nog veel moet leren is duidelijk , waar vind ik een goede Nederlandstalige cursus ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/01, 11:52:19 »
Citaat
Sorry hoor , dit heb je met beginnelingen en prutsers zoals ik.
Neem dat niet persoonlijk ;) Mijn excuses, want ik was wat door de bocht. Wat dat "beginneling" betreft: je hebt toch iedere keer aan de commandolijn alles meteen goed kunnen uitvoeren: beginneling zal je niet lang blijven.

Voor wat dat bestand betreft: kijk naar mijn uitleg hierboven, stap 3, waar je de regel toevoegde aan het bestand /etc/fstab. Je moet nu op dezelfde manier dat bestand openen. In de editor mag je nu de regel die je had toegevoegd, terug verwijderen: je sdb1 wordt immers al automatisch door het systeem aangekoppeld in /host, en nu wordt hij onnodig twee keer aangekoppeld op verschillende plaatsen (wat in linux mogelijk is).

Goede nederlandstalige cursus: hier heb je de website van Machteld Garrels: http://www.garrels.be/ Links boven klik je "Books - Digital" en daar vind je ook in het Nederlands: "Ubuntu: linux voor mensen". Als je dat rustig doorneemt, zal je al één en ander kennen van Ubuntu en linux.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 11:59:02 door vanadium »

DeSwa

• Gast
Re: Vind harde schijf niet onder ubuntu (OPGELOST)
« Reactie #37 Gepost op: 2009/11/01, 14:25:44 »
Bedankt voor alle hulp , ik weet mijn fotoschijf nu te vinden , ook bedankt voor de link naar de handleidingen.
Wist U dat ik bij het begin van dit toppic al met mijn mond vol tanden stond toen ik antwoorden las van :"Open een terminal" en   "ga naar nautulus - synaptic - enz."
Spijtig dat ik het niet 100% bij Ubuntu kan houden , ik blijf windows nodig te hebben voor mijn fotoberwerkingen met "lightroom" en "Photoshop" en mijn organizer " idimager" werkt ook onder windows.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/11/01, 14:43:14 »
Citaat
ik blijf windows nodig te hebben voor mijn fotoberwerkingen met "lightroom" en "Photoshop" en mijn organizer " idimager" werkt ook onder windows.
Als er iets is waar linux goed in is, dan is het fotobewerking. Mettertijd zal je mits wat "herscholing" wel kunnen overschakelen. De Gimp is veel krachtiger dan veel modale gebruikers aankunnen, en is voor wat betreft de grote leemten snel aan het bijbenen. 16 bitprocessing voor de Gimp komt in zicht, en ook de effectlagen komen eraan. Ook met RAW bestanden kan je in Linux overweg. f-spot blijkt een goede fotomanager, meer zelf hou ik het tot op heden nog op mijn eigen manuele organisatie.

Een schitterende site rond Gimp en fotografie is http://meetthegimp.org/.