Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade naar Karmic: verscheidene probleempjes  (gelezen 2071 keer)

Offline Beryllium

• Lid
Upgrade naar Karmic: verscheidene probleempjes
« Gepost op: 2009/10/30, 09:02:36 »
Hallo allemaal,

Vannacht heeft mijn laptop de upgrade uitgevoerd van 9.04 naar 9.10.
Vooropgesteld, in 9.04 werkte alles naar behoren, maar na de upgrade kom ik wat problemen tegen waarvan ik hoop dat jullie ze kunnen helpen oplossen!

1. Opstarten ging in eerste instantie helemaal niet meer. Dat lukt nu wel als ik in het bootmenu een andere kernelversie kies. Ik denk dat er nog een oude kernel van 9.04 aktief was die door de updater is verwijderd.
2. Ik heb helemaal geen geluid meer: niks in gnome, niks in Rythmbox. Is niet gemute. Wel hoor ik een soort van ruis alsof het volume heel hoog staat; maar als ik het volume verander blijft de ruis uit mijn boxjes komen. Als ik de volumevoorkeuren open (luidsprekertje naast de klok) staat er geen hardwaredevice in het lijstje.
3. Firefox scrollt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel traag en schokkerig; misschien gelinkt aan nummertje 4
4. Terminal laat gewoon mijn bureaublad-wallpaper als achtergrond zien als ik de achtergrond transparant maak. Lijkt een probleempje met Compiz misschien. Ik wilde in eerste instantie eens proberen Compiz helemaal uit te schakelen om te zien wat het doet maar weet niet hoe. In Jaunty had ik Compiz wel draaien. Ik heb een Ati grafische chip (weet niet welke ???) die altijd zonder extra drivers deed wat ie moest doen.

Iemand een idee en zin om mij uit de brand te helpen? =D

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
Re: Upgrade naar Karmic: verscheidene probleempjes
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 11:15:12 »
Ad 4: Als het terminalvenster transparant is schijnt de wallpaper natuurlijk door. Of bedoel je de mate waarin is te sterk?
In ieder geval, Compiz uitschakelen kan op twee manieren, namelijk visueel en via de terminal.
  • Visueel: rechtsklikken op het bureaublad, dan kiezen voor de onderste optie. Vervolgens naar het laatste tabblad ("visuele effecten) gaan en kiezen voor "geen". Klikken op sluiten.
  • Terminal: tik in "sudo metacity --replace" (uiteraard zonder de aanhalingstekens). Je zult worden gevraagd om je root-wachtwoord, deze invoeren en den op enter drukken. Daarna mag je de terminal sluiten. Bij een volgende start van het systeemm is het misschien nodig deze stap te herhalen, dus  de visuele manier heeft de voorkeur (want dan is het een "permanente" instelling

« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 11:19:15 »
Citaat
Terminal: tik in "sudo metacity --replace" (uiteraard zonder de aanhalingstekens). Je zult worden gevraagd om je root-wachtwoord, deze invoeren en den op enter drukken. Daarna mag je de terminal sluiten. Bij een volgende start van het systeemm is het misschien nodig deze stap te herhalen, dus  de visuele manier heeft de voorkeur (want dan is het een "permanente" instelling
dat hoef je niet als root uit te voeren, liever niet zelfs. Alt+f2 en dan: metacity --replace ;)

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/30, 11:32:48 »
Aha, daarom is het dus ook geen permanente instelling als je "metacity...." gebruikt. Het systeem ziet het dus niet als wijziging in de configuratie, en eist dus geen root-wachtwoord. Weer wat geleerd.  :)

« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/30, 11:34:15 »
Sowieso wordt metacity niet je vaste windowmanager als je metacity één keer uitvoert. Dat moet je ergens instellen geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 11:56:49 door Cumulus007 »

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/30, 11:40:44 »
niet je vatste windowmanager als je metacity één keer uitvoert.
Ik geloof dat ik al zoiets had gezegd  ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/30, 11:53:25 »
Dat wordt permanent ingesteld via "Preferences - Appearances": Visuele effecten uit = metacity, andere instellingen = compiz.

Je ziet uit de evolutie van dit draadje dat een  goed idee is: één probleem, één draadje. Zelf verkies ik steeds een verse installatie, die wellicht de kans op dergelijke problemen verkleint.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 11:55:05 door vanadium »

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/30, 12:12:38 »
Je ziet uit de evolutie van dit draadje dat een  goed idee is: één probleem, één draadje. Zelf verkies ik steeds een verse installatie, die wellicht de kans op dergelijke problemen verkleint.
Ik wacht nog wel een maand met die 9.10.
Dan is de kans op problemen nog kleiner.

Offline Beryllium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/30, 12:13:07 »
Bedankt voor de reacties al zover!
De visuele effecten staan al uit, kan ze niet eens aanzetten vanwege een foutmelding... OK, daar ligt het dus niet aan.
VWB de transparantie: ik krijg altijd het wallpaper als achtergrond, dus als ik met Firefox gemaximaliseerd de transparantie aanzet schijnt niet Firefox door, maar het bureaublad.

Misschien is het wel het overwegen waard een clean install te doen... ik heb mijn /home op een andere partitie staan dan de rest, dan zou ik toch gewoon met behoud van alle settings (mail, gebruiker, en al het andere wat in /home wordt opgeslagen) een clean install kunnen doen? Gewoon bij installatie de partitie die nu /home is weer als /home laten mounten, maar zonder formatteren?

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/30, 12:50:36 »
De visuele effecten staan al uit, kan ze niet eens aanzetten vanwege een foutmelding... OK, daar ligt het dus niet aan.
VWB de transparantie: ik krijg altijd het wallpaper als achtergrond, dus als ik met Firefox gemaximaliseerd de transparantie aanzet schijnt niet Firefox door, maar het bureaublad.
De achtergrond in de terminal is geen 'echte' transparantie, net als bij de panels. Als je de metacity composting manager inschakeld heb je wel meer 'echte'  transparantie effecten.

dit kun je doen vanuit een terminal:
gconftool-2 -s '/apps/metacity/general/compositing_manager' --type bool true

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/30, 14:23:57 »
Ik zit met het geluid bij de 9.10 dat als ik het keihard zet, er nog niet veel geluid uit komt. Vroeger had je in de mixer een scala aan knopjes, en dan kon je het harder afstellen. Nu heb ik nog maar 2 knopjes, en die verhelpen het probleem niet. Het blijft zacht. Is er iemand die er al iets van weet?

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/30, 14:28:26 »
Ik zit met het geluid bij de 9.10 dat als ik het keihard zet, er nog niet veel geluid uit komt. Vroeger had je in de mixer een scala aan knopjes, en dan kon je het harder afstellen. Nu heb ik nog maar 2 knopjes, en die verhelpen het probleem niet. Het blijft zacht. Is er iemand die er al iets van weet?
Beste willemtk,
Wellicht wordt het wat overzichtelijker op het forum als je voor ander soort problemen een eigen topic aanmaakt.

Overigens kun je bij de zoek functie (links boven op dit forum) 'geluid 9.10' intypen, dan krijg je veel gerelateerde topics te zien...

Offline Beryllium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/30, 17:07:07 »
Hmm, ik zal zeggen: het is de eerste release van ubuntu die ik er weer af heb gehaald.
Ik dacht, we gaan een verse installatie proberen. En wat denk je: CD gedownload, checksum klopt allemaal, dus CD in orde... maar hij boot dus niet van die CD. Zowel als ik kies voor uitproberen of direct installeren, blijft hij na 5 seconden hangen op het initialiseren van een ieee1394-interface. En laat dat nou ook de hanger zijn waarbij ik in eerste instantie (zie boven) problemen mee had.

En tja, als je de CD niet kunt booten vanwege een bug, dan is het gauw over.

Dus de CD van Jaunty er maar weer bijgepakt, en het draait weer als vanouds.

Persoonlijk vind ik het een slechte zaak dat met een nieuwe release er iets gebeurt waardoor de compatibiliteit kennelijk slechter wordt. En mijn laptop is pas een jaar of 2 oud, dus daar kan het toch niet aan liggen.

Anyway, hij is weer bijna zoals het was. De screensaver is nog erg traag wat mij doet vermoeden dat ik nog wat over het hoofd heb gezien. Maar dat komt wel weer goed.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/30, 17:36:28 »
Citaat
Hmm, ik zal zeggen: het is de eerste release van ubuntu die ik er weer af heb gehaald.
Uit je verhaal begrijp ik dat je hem in de eerste plaats niet hebt kunnen installeren. Had je dan vooraf zelf je schijf reeds opnieuw gepartitioneerd/geformateerd misschien? Ik laat altijd het installatieprogramma volautomatisch de ganse schijf gebruiken. Op voorhand controleer ik de CD met de ingebouwde functie van de installatieCD. Lukt hier iets niet, dan is het oude systeem nog intact. Trouwens, ik heb nu voor het eerst van een USB geïnstalleerd (maar wellicht zou dat je probleem niet oplossen).

Offline Beryllium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/30, 19:42:59 »
Nou, de eerste keer heb ik geupgrade via de update-manager. Installatie via CD is dus in eerste instantie helemaal niet van toepassing geweest.
Na de upgrade bleef hij hangen op het ieee1394-punt tenzij ik in grub een andere kernelversie koos.
Maar bij installatie van de liveCD had ik die keuze niet, dus kon ik niet eens in de installatie-omgeving komen, en ook niet in de tryout-optie.