Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: recovery journal  (gelezen 2409 keer)

Offline joku

• Lid
recovery journal
« Gepost op: 2009/09/24, 14:26:12 »
Hallo

Na een vastloper bij backup wil ubuntu 9.04 niet meer opstarten. We blijven hangen op Recovery Journal....
Op internet tot nu toe geen bruikbare oplossing gevonden tevens omdat ik ook vanaf de ubuntuschijf niet kan opstarten
Ik kan er dus helemaal niet meer bij en dat is op z'n minst heel erg jammer omdat ik net in kleine twee maand al een behoorlijk getuned systeem had opgebouwd.

Wie helpt?

Joku

« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 19:19:08 door joku »

Offline ivo

• Lid
Re: recovery journal
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/24, 14:38:11 »
Op welke partitie heb je geinstalleerd? Bijvoorbeeld sda1.
Start vanaf je Live CD.
Als die is opgestart voer je uit;

fsck /dev/sda1

Als ie klaar is start je opnieuw op.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline joku

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/26, 19:25:29 »
Helaas is er een dual-boot met winXP en Ubuntu staat op Sda9
Het antwoord met fsck vanaf de live-cd werkt niet want ook mijn live-cd blijft in het "laadscherm" hangen en dat ligt niet aan de cdee want bij een ander cdee gebeurt precies hetzelfde.
Dus daar zoek ik nu een oplossing voor (kennelijk herkent bij opstarten de live-cd de kapotte partitie of iets dergelijks.
Dit alles moet toch op een of andere manier oplosbaar zijn?

Joku

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 21:19:38 »
Helaas is er een dual-boot met winXP en Ubuntu staat op Sda9
Het antwoord met fsck vanaf de live-cd werkt niet want ook mijn live-cd blijft in het "laadscherm" hangen en dat ligt niet aan de cdee want bij een ander cdee gebeurt precies hetzelfde.
Dus daar zoek ik nu een oplossing voor (kennelijk herkent bij opstarten de live-cd de kapotte partitie of iets dergelijks.
Dit alles moet toch op een of andere manier oplosbaar zijn?

Joku

Live cd opstarten met vga scherm. Of indien je meerdere dvd spelers hebt ingebouwd probeer een andere.
Anders in windows r-studio installeren en de ext3 van ubuntu recoveren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/27, 10:12:55 »
Kan je ook niet aan de recovery prompt (in het grub menu kiezen voor "Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic (recovery mode)")? Dan wordt, denk ik, de schijf niet gemount, en kan je de de schijfcontrole uitvoeren.

Offline joku

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/27, 20:05:20 »
Oei!

Hoe kan ik die schijf mounten?
En hoe kan ik schijfcontrole uitvoeren zonder mounten?

Joku

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/27, 21:20:11 »
Liefst de schijf níet mounten om schijfcontrole uit te voeren!

Ik vermoed dat je aan de recoveryprompt géén sudo nodig hebt (zoveel kom ik er niet  ;) )

blkid

toont je alle partities van je systeem.

Met het commando

fsck <partitie>
controleer je een partitie. <partitie> is iets zoals "/dev/sda1", of "/dev/sdc3", enz. In geval van een ext2/ext3 is dit ook voldoende om de partitie te herstellen. Bij fat32 moet je hiervoor opties meegeven.

Offline joku

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/27, 23:02:28 »
even op een rij
Ubuntu 9.04 in recovery mode geeft heel veel OK 's en eindigt met
fsck /dev/sda7 (dat is de root)     OK
en
fsck /dev/sda9  recovery journal en komt daar nooit meer uit (dat is mijn /home)

dan van de live cd:
deze blijft hangen in het opstartscherm onafhankelijk van welke cdee of drive

Ik kom dus nooit bij de mogelijkheid zelf (sudo) fsck in te voeren.
Dat blkid commando kan er dus ook niet in

Er moet toch ergens een manier zijn??

Joku

« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/28, 00:11:13 »
Een paar vragen.
1. Zoals ik zie, zitten alle partities op 1 HD (SDA)?
2. Waar schreef je de backup op weg, ook op diezelfde HD (SDA)?
3. Wat geeft bijv. Gparted LiveCD voor info over al deze partities?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/28, 11:12:21 »
Dit vind ik toch sterk, dat je zelfs met een recovery prompt niet op het systeem raakt. Overtuig je ervan dat het systeem wel degelijk hangt, en dat het niet een verschijnsel is waarbij de prompt niet verschijnt. Geef bijvoorbeeld eens het commando "ls" in om te zien of het systeem reageert. Is het misschien mogelijk met "Ctrl+C" het vastlopende proces te onderbreken? Probeer een live CD van een ander systeem, vb. een oudere Ubuntu versie, of Puppylinux. Wellicht kan je met de gparted live CD ook een linux prompt krijgen.

Offline joku

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/28, 11:39:39 »
Ik ga er morgen weer mee aan het werk
maar ik krijg inderdaad geen prompt
We blijven hangen (in opstart recovery mode) in fcsk dev/sda9 en krijg dan geen OK
Ctrl+C lijkt te werken maarna het typen van ca 3 tekens word ik geblokkeerd

Wat toch wel heel raar is dat de live cd nietwekt en ik heb er meerdere

Joku
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 11:41:20 door joku »

Offline track

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/28, 15:32:50 »
Hoi Joku,

hoe heb je toen die Uby geïnstalleerd dan ?   Zonder CD ?
Als je de CD helemaal niet kunt opstarten zou ik anders aan iets in het BIOS denken.
Is daar iets gewijzigd soms ?

Die fsck met [ctrl]-C af te breken zou ook mijn idee geweest zijn.  Maar dan loopt hij
3 stappen verder toch vast ... heb ik dat goed ?

En desnoods opstarten vanaf een USB-stick  (zo'n unetbootin- ding) ?

track

Offline joku

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/29, 11:53:33 »
Daar komtie dan.
Ik zal proberen er een logisch vehaal van te maken
't is echt iets voor de liefhebber cq doorzetter
(system als fabeelding bijgevoegd)

De live-cd is niet computer onafhankelijk!!!!!
Ik was namelijk bezig  een nieuwe schijf in mijn pc te plaatsen en gaf deze dezelde indeling als de oude, maar nog zonder geinstallerde Ubuntu
Door regelmatig even met open computer de kabeltjes te verwisselen kon ik toch gewoon door.
Toch maar even een backup van linux en deze werd geplaats op F. Die operatie liep vast en deed de computer automatisch afslaan.
Aan het werk met de live cd en deze liep alsmaarvast in het opstartscherm (ondanks veilige mode etc. Zie boven).
Verschillende cdees drives drive poetsen en dat hielp niet
R-studio liep vast in een scan (had helaas slechts een demo (lijkt overigens een leuk programma)

Opgeven is niet mijn sterkste punt, dus een kijken wat de live cd doet in nieuwe situatie: Nieuwe schijf met wel de partities en nog niet Ubuntu geinstalleerd)
Loopt perfect (dus  start deze m.i. op met gebruik van de hardisk van de copmputer)
Volgende stap Oude systeemschijf in mijn slede (op de plaats van F en G) om deze zo te proberen te benaderen.
Je houdt het niet voor mogelijk: Ubuntu live-cd blijft hangen in het opstartscherm en het lampje van de slede met de bewuste schijf) blijft branden en de computer hangt.

Dus kap ik ermee en dank allen vriendelijk, naar ik blijf wel erg nieuwsgierig naar een eventuele oplossing
Joku

Offline joku

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/29, 11:56:24 »
Kenelijk zat ik aan het maximum van het aantal tekens, dus even een nieuw stukje
Stel dat ik een werkende backup heb zitten daar dan ook mijn syteem instellingen in?
Zal ik Ubuntu 9.04 nog istalleren of wachten op 9.10 of is die 9.10 een automatische update?
OF moet ik hier eventueel een nieuwe topic voor openen?

Joku

Offline track

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/29, 13:34:50 »
Vanuit jouw plaatje begrijp ik nog niet veel.  Want ik zie wél dat die sda9 een grootte
van 0 heeft, maar ik kan helemaal niet zien waarom.  Het is immers geen echte weergave
van de partitietabel.  Weer alleen zo'n automatisch Win..-iets.  Sorry. 
Pas als je de echte gegevens van de schijf ziet kun je beoordelen wat er aan de hand is toch ?

Wat ik echt niet begrijp is dat de Uby-CD afhankelijk van de computer zou zijn.
Het is juist de bedoeling dat die op welke computer dan ook werkt.  En als dat niet lukt
is er iets mis.  Ik zou zeggen, dan moeten wij de fout vinden !

Dus zou ik het eerst in het BIOS kijken, want met name ivm SATA-drives zijn er soms problemen
die je kunt oplossen door daar de IDE-compatiebele modus om te schakelen. 
Heb je dat een keer gedaan ?

track

Offline joku

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/29, 16:04:10 »
Dit is helaas nog een computer met slechts IDE ;)
Ken je overigens een partitie manager die de zaken wel goed weergeeft?
Want die "nullen" zie ik nu pas zijn wel erg vreemd. Dan zouden beide schijven vol gemaaakt zijn?

En dat van die live-cd klopt echt. Hij vind op de een of andere manier die stukgelopen Linux

Joku

Offline track

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/29, 21:10:51 »
Als die bak nig vanuit de IDE-tijd is loert nog een andere mogelijke fout:
Als de schijven nit op "auto" staan of op "LBA" dan worden zij van begin af aan foutief gezien.
Dus toch nog een keer de BIOS-instellingen doorspitten ...

track

Offline joku

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/29, 10:16:48 »
Dat laatste ging even boven mijn pet en energie.
Vooral ook om dat de live-cd niet opstart als er, waar ook op de computer, een foute installatie staat (zelf  als ik een schijf met zo'n instaalatie in eenlos rackett bij plaats. Ales uitgeprobeerd en kon niet anders concluderen
Had me misschien even moeten afmelden? Maar dan blijft het probleem / de vraag blijft eigenlijk of je in linux met een image kan werken. Ben aan het kijken in een ander topic en das niet allemaal even duidelijk.
Dus zonder en wachten tot ik weer eens door schade en schande op deze nalatigheid gewezen wordt

Joku

Offline track

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/29, 11:16:11 »
Een PC start het eerst op met het BIOS toch ?  En daar kun je ook verschillende basis-dingen instellen.

Wat ik nou bedoelde, dat je die nog een keer controleert, want als dat niet goed staat zal ook de rest niet goed kunnen draaien.
Ben je nog nooit naar de BIOS-instellingen geweest ?    (zoiets: http://www.computerhope.com/help/phoenixa.htm )
Meestal staat er op het allereerste scherm een hint hoe je daar komt.

Als je daar onder "Standard CMOS" kijkt dat de schjiven op "Auto" of op "LBA" staan (even op de schijf klikken) ?
En in twijfel in het laatste menu de "Optimal Settings" laden. 

Maakt dat een verschil ?

track