Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hdd weg  (gelezen 672 keer)

Offline wartank

• Lid
hdd weg
« Gepost op: 2009/10/16, 21:59:49 »
ja ik weet ik, ik maak een beetje veel topics maar ik blijf maar ik blijf maar tegen probleempjes aan lopen ^^

ik weet ook niet helemaal of dit de juiste plek is om het te vragen, maar ik ben een HDD kwijt in windows. maar in Ubuntu doet hij het prima.

Mijn pc bevat 2 HDD's. een 1.5TB, deze bestaat uit 3 primaire en 1 logistieke partitie. deze hdd is niks mis mee, maar vanaf hier worden de besturings systemen gestard en staan de programmaś op.
verder heb ik nog een 1TB schijf voor mijn data (film, afbeeldingen, en mijn 3d content folder). deze schijf bestaat uit 1 partitie waar alles op gedumpt staat.

in ubuntu kan ik de schijf gewoon mounten (mits ik mijn wachtwoord invoer). ik kan dan bij alle bestanden, maar ik kan niet bij de toegangseigenschappen. maar wanneer ik nu terug ga naar windows staat deze niet bij "deze computer". als ik dan even door kijk en bij schijfenbeheer kijk staat de hdd er wel. hij geeft aan "in orde, actief, primair". ik kan alleen helemaal niks doen, niet formateren, niet openen niet niks. ik heb nu via ubuntu backups gemaakt op een externe HDD. maar nu wil ik die schijf eigelijk ook wel weer terug in windows, suggesties?

Re: hdd weg
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/16, 22:05:04 »
in windows, in schijfbeheer, kijk eens of ie een schijf-letter heeft.
zo niet, dan heeft windows hem niet gemount.

en moet je dat zelf doen via de command-promt:
mount D <HDD's UUID> let wel, D vervangen met de letter die je de drive wil geven
en <HDD's UUID> vervangen met de UUID, die kan je dan weer via ubuntu vinden.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: hdd weg
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/16, 22:37:42 »
Belangrijk om te weten in wat voor bestandssysteem is de 'missing' schijf geformateerd.
Alle Linux bestands systemen kunnen niet zomaar gelezen worden door Windows.

Maar als het een NTFS bestands systeem is, dan zou je hem in schijfbeheer moeten kunnen benaderen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB