Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie - hoe progs installeren en probleem KPackagekit  (gelezen 1798 keer)

Newbie - hoe progs installeren en probleem KPackagekit
« Gepost op: 2009/10/11, 00:18:49 »
Hoi,
Ik ben dus nieuw met Kubuntu. Voor de tweede/derde keer probeer ik Kubuntu en anderen aan de praat te krijgen. Installeren lukt nog wel, maar dan..
-Hoe moet ik nieuwe software installeren, bij Firefox en Banshee. Het lukt me niet via enkele fora.
-verder heb ik nu een probleem met KPackagekit, melding "De pakketlijst dient opnieuw te word (afgebroken Dit hoort de backen automatisch te" ????
Help aub!

Re: Newbie - hoe progs installeren en probleem KPackagekit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/11, 00:27:34 »
Ik krijg ook:
"SystemError: E:Type '1.4.3-4~hyper1+jaunty1banshee' is not known on line 54 in source list /etc/apt/sources.list, E:The list of sources could not be read."
Dit komt omdat ik APT of zo verkeerd heb ingevoerd bij mijn installatiepoging van Banshee.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/11, 00:58:18 »
Citaat
1.4.3-4~hyper1+jaunty1banshee
Deze heb je waarschijnlijk gebruikt om je bronlijst mee te vullen, maar dat is gewoon een versie nummer.

Je moet even naar deze pagina gaan: https://edge.launchpad.net/~banshee-team/+archive/ppa
En iets verder op de pagina staat Technical details about this PPA.
Klik daar eens op en dan krijg je je 'deb' regel te zien ( eigenaardige manier  ??? )
deb http://ppa.launchpad.net/banshee-team/ppa/ubuntu YOUR_UBUNTU_VERSION_HERE Vervang YOUR_UBUNTU_VERSION_HERE door jou versie van Ubuntu, bv jaunty.
Dan ziet de regel er als volgt uit:
deb http://ppa.launchpad.net/banshee-team/ppa/ubuntu jaunty
Dus om het te corrigeren, ga naar Systeem > Softwarebronnen en dan de tab overige software.
Daar kun je de foute regel verwijderen en met Toevoegen de juiste regel invoeren.

EDIT: Zie dat je werkt in een KDE omgeving ... dan zal mijn aanwijzing waar je Softwarebronnen staat wel niet geheel kunnen kloppen  :-[
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 01:00:55 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/11, 01:25:47 »
Citaat
1.4.3-4~hyper1+jaunty1banshee
Deze heb je waarschijnlijk gebruikt om je bronlijst mee te vullen, maar dat is gewoon een versie nummer.

Je moet even naar deze pagina gaan: https://edge.launchpad.net/~banshee-team/+archive/ppa
En iets verder op de pagina staat Technical details about this PPA.
Klik daar eens op en dan krijg je je 'deb' regel te zien ( eigenaardige manier  ??? )
deb http://ppa.launchpad.net/banshee-team/ppa/ubuntu YOUR_UBUNTU_VERSION_HERE Vervang YOUR_UBUNTU_VERSION_HERE door jou versie van Ubuntu, bv jaunty.
Dan ziet de regel er als volgt uit:
deb http://ppa.launchpad.net/banshee-team/ppa/ubuntu jaunty
Dus om het te corrigeren, ga naar Systeem > Softwarebronnen en dan de tab overige software.
Daar kun je de foute regel verwijderen en met Toevoegen de juiste regel invoeren.

EDIT: Zie dat je werkt in een KDE omgeving ... dan zal mijn aanwijzing waar je Softwarebronnen staat wel niet geheel kunnen kloppen  :-[
mbt KDE omgeving, dat klopt. Ik zie allen third parties software", maar niet die bewuste regel!, dus kan hem dus ook niet verwijderen.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/11, 11:13:01 »
Open je Terminalvenster en voer het volgende uit:
gksu gedit /etc/apt/sources.list
Ga dan opzoek naar de regel waar deze fout staat en zet aan het begin van de regel een #, of je verwijdert die regel gewoon.
Sla het bestand dan op.

Dan zou je van die fout verlost moeten zijn.

EDIT: Blijf er in trappen  >:( je gebruikt KDE , maar uiteindelijk zal het bestand wel zo heten en zal je die dus moeten aanpassen een een tekstverwerker binnen KDE met root rechten.
Ga wel eens ff ook een virtuele machine opzetten met KDE, weer eens wat anders  =D
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 11:17:00 door donpedroII »

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/11, 12:48:51 »
Je begrijpt geloof ik niet helemaal hoe software installeren werkt onder Ubuntu. Geen nood, want de documentatie biedt een goede handleiding hierover. Start de toepassing Documentatie vanuit de Programmastarter en ga naar "Kubuntu Documents" -> "Kubuntu System Documentation Index". Kies vervolgens "Toepassingen installeren/verwijderen" om de sectie over software installeren in Kubuntu te lezen.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/11, 12:57:21 »
kdesudo kate /etc/apt/source.list
Dit is voor KDE.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/11, 13:13:55 »
Thanks Thijsg namens de TS .

Heb inmiddels al een virtuele machine in VirtualBox aangemaakt met KDE ... wel ff wat anders dan de Gnome die ik altijd draai.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/11, 13:19:38 »
Het is een wereld van verschil, ik heb voorlopig nog geen duidelijke voorkeur.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/11, 20:11:10 »

Ik wel. Kubuntu for life! :)

@donpedro: Kickoff Menu (linksonderin)>>>Systeeminstellingen>>>Add and Remove Software
Dan aan de linkerkant drukken op Settings, en dan aan de rechterkant drukken op Edit software sources

Maar inderdaad kun je beter even je sources.list posten.
Kickoff Menu (linksonderin)>>>typ in het zoekvak konsole en druk op Konsole Terminal

Typ daar het volgende commando:

kdesudo kate /etc/apt/sources.list
Voer je wachtwoord in. Selecteer dan alle tekst en kopieer die. Plak die hier op het forum tussen code-tags: [*code][/*code] (zonder de sterretjes).

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/11, 20:23:39 »

Ik wel. Kubuntu for life! :)
Ik had het kunnen weten... ;)

Dat was zo'n beetje een samenvatting van wat donpedro en ik hadden verteld. ;) Derricksen zal er wel uitkomen.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/11, 20:45:30 »
Dat klopt, maar ik wilde gewoon nog even de te ondernemen stappen verduidelijken in 1 post, dat maakt het makkelijk te lezen, ook voor anderen met dit probleem ;)

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/11, 20:46:26 »
Dat klopt, maar ik wilde gewoon nog even de te ondernemen stappen verduidelijken in 1 post, dat maakt het makkelijk te lezen, ook voor anderen met dit probleem ;)
+1

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/12, 08:42:55 »
Maar inderdaad kun je beter even je sources.list posten.
Kickoff Menu (linksonderin)>>>typ in het zoekvak konsole en druk op Konsole Terminal

Typ daar het volgende commando:

kdesudo kate /etc/apt/sources.list
Voer je wachtwoord in. Selecteer dan alle tekst en kopieer die. Plak die hier op het forum tussen code-tags: [*code][/*code] (zonder de sterretjes).
Om alleen sources.list te bekijken en hier te kopiƫren is kdesudo niet nodig:
kate /etc/apt/sources.list
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/12, 20:06:24 »
Ja, daar heb je gelijk in. Daar had ik ff niet bij stilgestaan. Dankje voor de aanvulling Cees :)