Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open office werkt niet meer  (gelezen 16392 keer)

Offline vanadium

• Lid
Re: Open office werkt niet meer
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/18, 18:36:29 »
Dan zie ik geen andere mogelijkheid om eens te herinstalleren en de vingers gekruist te houden.

**zorg eerst voor een goede backup-kopie van je documenten. Er kan altijd iets mis gaan **

De vlugste manier zal via de commandolijn gaan. Zorg voor een stabiele verbinding met internet.

mv ~/.openoffice.org ~/.openoffice.bak
sudo apt-get purge openoffice*
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Dit verwijdert alle openoffice* paketten. Het tweede commando "herstelt" Ubuntu desktop, en zal derhalve OOo herdownloaden en herinstalleren.

Offline rings

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/19, 11:56:32 »
Dan zie ik geen andere mogelijkheid om eens te herinstalleren en de vingers gekruist te houden.

**zorg eerst voor een goede backup-kopie van je documenten. Er kan altijd iets mis gaan **

De vlugste manier zal via de commandolijn gaan. Zorg voor een stabiele verbinding met internet.

Dit verwijdert alle openoffice* paketten. Het tweede commando "herstelt" Ubuntu desktop, en zal derhalve OOo herdownloaden en herinstalleren.
wat is dat eerste is dat om de back-up te maken?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/19, 12:12:35 »
In het filmpje zag ik dat je in een terminal OO als root wilde starten.
Als root is dat niet zinvol. Probeer het als user.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline rings

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/20, 12:12:48 »
In het filmpje zag ik dat je in een terminal OO als root wilde starten.
Als root is dat niet zinvol. Probeer het als user.
dat gaat ook niet  :'(

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/20, 13:08:07 »
rings, ik heb het vermoeden dat vrijwel niemand hier weet wat je wel of niet het verwijderd, getest of geïnstalleerd.  
Je statements zijn nogal kort.  

Er zijn een paar stapsgewijze tips gegeven. Je hebt dan op 1 of 2 van de 3 geantwoord. Het is de bedoeling van de tips dat je niet bij de laatste maar bij de eerste begint en vervolgens voor jezelf ook documenteert of stap 1 bijv. gelukt is. Daarna kan je verder met stap 2. Pas als je ook stap 3 hebt uitgevoerd, kan je OpenOffice opnieuw testen. Anders praten wij langs elkaar heen.

Ik begin nogmaals bij het begin. Bij een normale installatie wordt standaard bij het starten een user-terminal geopend als je in het menu een terminal oproept. Bij jou is dat anders en er verschijnt meteen aan het begin van de regel root@PC-UBUNTU:
Op je pc zijn blijkbaar voorkeuren vastgelegd die niet gebruikelijk zijn. Hierdoor is het heel moeilijk om je te helpen omdat een verkeerde keus bij een "systemwide" instelling ook vervolgproblemen kan opleveren.

Lees nogmaals wat vanadium zei en maak eerst een nieuwe gebruiker (bijv. "rings2") aan via systeem->gebruikers en groepen.
Daar moet je in het scherm  eerst "ontgrendelen" en pas dan kan je een nieuwe gebruiker toevoegen.
Hierna test je of deze nieuwe gebruiker (met een schoon profiel) OpenOffice kan opstarten vanuit een terminal met "soffice".
Graag lezen wij hier of dat gelukt is.

btw: Het is overigens ook mogelijk om tekstdocumenten met abiword en tabellen met gnumeric te openen als je deze documenten snel moet bewerken voor je opleiding.
Beide programma's zijn standaard geïnstalleerd in Ubuntu-systemen.

« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 13:12:08 door HarzG »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/20, 14:30:42 »
Kleine correctie:
Bij een standaard Ubuntu systeem zijn Abiword en Gnumeric niet geïnstalleerd.
Je kan ze wel heel makkelijk installeren via Synaptic.

Geen idee of dat bij een Kubuntu of Xubuntu installatie anders is.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/20, 14:55:42 »
Kleine correctie:
Bij een standaard Ubuntu systeem zijn Abiword en Gnumeric niet geïnstalleerd.
Klopt -bedankt voor de correctie. Ik heb Xubuntu en daar is het standaard. Het is met alle Ubuntu-versies mogelijk om als work-around Abiword en Gnumeric te installeren totdat je OpenOffice weer correct werkt.

Offline rings

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/30, 19:16:28 »
rings, ik heb het vermoeden dat vrijwel niemand hier weet wat je wel of niet het verwijderd, getest of geïnstalleerd.  
Je statements zijn nogal kort.  

Er zijn een paar stapsgewijze tips gegeven. Je hebt dan op 1 of 2 van de 3 geantwoord. Het is de bedoeling van de tips dat je niet bij de laatste maar bij de eerste begint en vervolgens voor jezelf ook documenteert of stap 1 bijv. gelukt is. Daarna kan je verder met stap 2. Pas als je ook stap 3 hebt uitgevoerd, kan je OpenOffice opnieuw testen. Anders praten wij langs elkaar heen.

Ik begin nogmaals bij het begin. Bij een normale installatie wordt standaard bij het starten een user-terminal geopend als je in het menu een terminal oproept. Bij jou is dat anders en er verschijnt meteen aan het begin van de regel root@PC-UBUNTU:
Op je pc zijn blijkbaar voorkeuren vastgelegd die niet gebruikelijk zijn. Hierdoor is het heel moeilijk om je te helpen omdat een verkeerde keus bij een "systemwide" instelling ook vervolgproblemen kan opleveren.

Lees nogmaals wat vanadium zei en maak eerst een nieuwe gebruiker (bijv. "rings2") aan via systeem->gebruikers en groepen.
Daar moet je in het scherm  eerst "ontgrendelen" en pas dan kan je een nieuwe gebruiker toevoegen.
Hierna test je of deze nieuwe gebruiker (met een schoon profiel) OpenOffice kan opstarten vanuit een terminal met "soffice".
Graag lezen wij hier of dat gelukt is.

btw: Het is overigens ook mogelijk om tekstdocumenten met abiword en tabellen met gnumeric te openen als je deze documenten snel moet bewerken voor je opleiding.
Beide programma's zijn standaard geïnstalleerd in Ubuntu-systemen.

Ik waate zelf ook dat ik toen heb aangelogd met Root. Ik heb deze functie aangezete met het aanmeld venster. Ik heb dus gewoon een nieuw account aangemaakt maar dit lukt ook niet.

Rings

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/30, 21:16:39 »
Ik waate zelf ook dat ik toen heb aangelogd met Root.
Dat begrijp ik niet.
Ik heb deze functie aangezete met het aanmeld venster.
Ook dat begrijp ik niet.
Ik heb dus gewoon een nieuw account aangemaakt maar dit lukt ook niet.
Hoe heb je deze nieuwe account aangemaakt?

Offline rings

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/10/01, 17:34:43 »
het moete ik weet in de plaats van waate.

Dus zo heb ik het gedaan : via Systeem --> Beheer --> Aanmeldvenster

Op de manier dat je gezgd hebt heb ik mijn acount aangemaakt

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #35 Gepost op: 2009/10/01, 17:43:09 »
Inloggen als root in de grafische omgeving?
Dat is ontzettend onverstandig, onveilig en kan fouten opleveren, omdat alle programma's er van uitgaan dat je nooit als root werkt.

Zie hier hoe het wél moet: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo

Ben je eigenwijs en wil je net zoals in Windows altijd als Administrator werken, bereid je dan maar vast voor op dezelfde problemen als in Windows.

Offline rings

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/10/09, 19:22:42 »

Ik heb het met sucses een back up van kunnen maken en ook kunnen volledig verwijderen maar na het commando sudo apt-get install ubuntu-desktop ziet hij dat er geen upgrade nodig is. Ik heropstart en ik wil het opstarten en ik zie nergens meer openoffice staan. Dus het is wel verwijdert maar dus nooit opnieuw geisntaleerd. Weet dus iemand het commando om Ooo te instaleren?
Rings

Offline Dave

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/10/09, 19:36:17 »
welke versie Ubuntu en welke versie OOo gaat dit over?
maw, soms eens wat buiten de manager om geïnstalleerd?
Kan ook heel andere software zijn maar gaat er om of er iets aan de afhankelijkheden is veranderd.

Offline hans1963

• Lid
    • De wereld volgens Hans
« Reactie #38 Gepost op: 2009/10/15, 20:57:07 »

Ik heb het met sucses een back up van kunnen maken en ook kunnen volledig verwijderen maar na het commando sudo apt-get install ubuntu-desktop ziet hij dat er geen upgrade nodig is. Ik heropstart en ik wil het opstarten en ik zie nergens meer openoffice staan. Dus het is wel verwijdert maar dus nooit opnieuw geisntaleerd. Weet dus iemand het commando om Ooo te instaleren?
Rings
Op welke wijze heb je OOO verwijderd.?
Als ik via beheer OOO markeer voor volledige verwijdering, kan ik daarna weer de volledige installatie uitvoeren.

Maar als jouw Ooo versie is beschadigd, mogelijk blijft er dan iets hangen. Misschien weet een van de anderen of je dit in de bestanden kan controleren?
10.04 Lucid lynx, Firefox, Thunderbird, OoO

Offline rings

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/10/16, 19:37:55 »
Kan ik niet gewoon dit doen :
sudo apt-get install openoffice*

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/10/16, 20:51:21 »
Rings, ja dat sudo apt-get install openoffice.org* kan je doen, maar het kan eenvoudiger en eerst kan je beter je instellingen nalopen ...
Bovendien is het verstandiger als hieraan voorafgaat
sudo apt-get update
# en dan pas
sudo apt-get install openoffice.org*

advies 1: laat maar 1 user het systeem beheren (voor zover je meerdere users hebt)
vraag hierbij: heb je dat zo vastgelegd?

advies 2: laat "aanmelding lokaal voor systeembeheer" niet toe
vraag hierbij: dat was mogelijk op je pc, maar heb je dat inmiddels veranderd?

advies 3: kijk naar je sources, d.w.z. laat alleen de officiële bronnen toe (jaunty, jaunty-security, canonical)
vraag hierbij: wat staat nu bij je toegestane bronnen voor de installatie/actualisatie?

advies 4: let a.u.b. op je zinsbouw en de spelling, maak kortere zinnen dan begrijpt men ook wat je bedoeld
mensen die je hier helpen, doen dat in hun vrije tijd, als je vragen moeilijk te volgen zijn, dan maak je kans dat men je niet helpt
voorbeelden: uit 1 alinea - "instaleren, heropstart, sucses"

Als je OpenOffice wilt installeren, dan kan dat ook eenvoudig met het menu Toepassingen->Installeren/verwijderen. Als je daar in de zoekopdracht "openoffice" typt, dan zie je alle onderdelen verschijnen en je kan kiezen welke je nodig hebt.
Mijn globaal advies is voor de "grote bundels": installeer alleen dat wat je nodig hebt. Hierdoor slibt je systeem niet dicht met software die je alleen "voor de volledigheid" installeert. Als je de onderdelen Base en Math niet nodig hebt, installeer dat dan niet.

Alle pakketten worden namelijk ook later meegenomen in de systeem-updates en het kost gewoon veel meer tijd bij elke actualisering van Ubuntu als je "alles" installeert. Met name bij OpenOffice ken ik veel mensen die gaan zuchten bij de zoveelste update met 200MB.

« Reactie #41 Gepost op: 2009/10/17, 12:27:49 »
Probeer ubuntu-desktop is opnieuw te installeren.

Offline rings

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/10/23, 20:59:46 »
AAAH... Het werkt nog steeds niet nadat ik het geherinsteleerd heb ??? ??? ???. Wie weet raad.
Ik krijg nog steeds het zelfde probleem. (zie filmpje)

Rings

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/10/25, 19:00:34 »
Zoals reeds gemeld, je bent blijkbaar niet alleen met het probleem: sommigen kunnen een probleemfont lokalizeren, voor anderen lukt dat niet. Een nieuwere OOo versie installeren helpt dan. Misschien dat jij best meteen overgaat naar de komende Ubuntu versie. Die is nu in Release Candidate kwaliteit en komt uit binnen enkele dagen. Zoals hier gemeld http://www.ubuntu.com/testing/karmic/alpha2 kan je dat nu reeds met het commando "update-manager -d". Als je verkiest een verse installatie te doen (eigenlijk steeds te verkiezen), dan kan je de CD downloaden.

Offline rings

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/10/26, 18:48:19 »
Ik denk dat ik zal wachten op de nieuwe versie. Iedereen bedankt voor het meezoeken van een oplossing.

Rings