Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan niet naar map manouvreren  (gelezen 5742 keer)

samson

• Gast
kan niet naar map manouvreren
« Gepost op: 2009/09/29, 16:45:53 »
Hallo,
ik ben een newbie hier,werk nu twee weken met Ubuntu 9.04,kernel 2.6.28-15. Ik heb nu twee weken gegoogeld om mijn probleem op te lossen,maar geen antwoord gevonden. :-[ Als je in een console naar een map wil gaan doe je dat met commando cd (naam map) Bijvoorbeeld,in mijn persoonlijke map staat de map downloads. Geef ik het commando cd downloads,krijg ik als antwoord : bash: cd: downloads: Bestand of map bestaat niet. ???Ik heb ook al geprobeerd met het volledige pad op te geven:cd /home/ben/downloads met als antwoord :bash: cd: /home/ben/downloads: Bestand of map bestaat niet. Hetzelfde probleem als ik naar bv.een gedownload bestand wil, bv.cd huppelepup tar.gz.  krijg dan ook als antwoord bestand bestaat niet.Wie weet wat ik verkeerd doe? ??? Alvast hartelijk dank voor Uw hulp ;)

Re: kan niet naar map manouvreren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 16:47:57 »
Let op hoofdletters.

Ook spaties moeten voorafgegaan worden door een backslash. Voorbeeld:
cd Bureaublad/Mijn\ map/test

« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 16:49:48 »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 16:51:10 »
En met dit ga je heel gemakkelijk naar een bepaalde map: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/sneller-naar-juiste-pad-in-terminal/
Edit: en natuurlijk nog welkom hier op het forum  ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 16:55:57 »
En nog een tip: in de Ubuntu-documentatie (Systeem -> Hulp en documentatie als ik het goed heb) vind je onder andere een korte inleiding tot de opdrachtregel.

edit:

dat is dus Systeem -> Hulp en ondersteuning -> in de linkerbalk: Geavanceerde onderwerpen -> Werken met de opdrachtregel
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 18:48:53 door Cumulus007 »

samson

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 17:09:16 »
Allemaal heel hartelijk dank voor deze snelle hulp, :-* ga na het eten Nautilus-open-terminal installeren en dan verder proberen.Ik geef berichtje als het wel of niet gelukt is :D

samson

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 19:48:05 »
Heb Nautilus-open-terminal geiinstalleerd,maar is toch niet de oplossing van mijn probleem.Kan nu alleen map in terminal venster openen,maar weet (nog) niet wat ik hiermee moet. :'( Kan nog steeds geen map in terminal venster openen.Ik heb  nu in mijn persoonlijke map een map met de naam  ` testmap  per` gemaakt.Het commando   ls~/testmap  per  geeft als antwoord dat het bestand of map niet bestaat. Misschien kan iemand precies voordoen welk commando ik moet geven om deze map te openen,zodat ik die kan kopieren en plakken.zie ik misschien wat ik verkeerd doe. :P alvast bedankt voor de moeite ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/29, 21:03:08 »
Citaat
Kan nu alleen map in terminal venster openen,maar weet (nog) niet wat ik hiermee moet. Cry Kan nog steeds geen map in terminal venster openen.
De twee zinnetjes zeggen elk het tegengestelde.

Je moet zeer zorgvuldig zijn aan de prompt:

ls~/testmap
betekent dat je probeert een opdracht, genaamd "s~/testmap" uit te voeren. Die bestaat natuurlijk niet. Wat het had moeten zijn is:
ls ~/testmap
(noteer de spatie). Hier roep je het commando "ls" aan met het argument "~/testmap". "~" is een afkorting voor de naam van je eigen home directory (/home/samson).

Misschien weet iemand hier een goede kleine nederlandse tutorial om met de commandolijn te werken: dat zou je goed op weg helpen.

samson

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/29, 21:42:44 »
Goedeavond Vanadium,bedankt voor het meedenken.De zin ` nu alleen map in terminal venster openen,maar weet (nog) niet wat ik hiermee moet.  Kan nog steeds geen map in terminal venster openen.` is inderdaad  nogal tegengesteld. Ik bedoel eigenlijk dat als ik op een map rechts klik ik via Nautilus-open-terminal  deze map in een terminal kan openen. Maar ik kan dus niet een terminal openen en dan naar een map gaan.Ik heb het comando in het voorbeeld dat je gaf uitgevoerd en het resultaat was  : ben@ben-laptop:~$ ls ~/testmap
ls: kan geen toegang krijgen tot /home/ben/testmap: Bestand of map bestaat niet.
Ik heb alle mogelijke combinaties van commandos geprobeerd maar het wil niet lukken.Ik hoop dat je wat geduld met me hebt,ik ben wel een`computerfreak`
maar de laatste 10 jaar alleen met windows gewerkt. linux, en in het bijzonder ubuntu is voor mij een nieuwe uitdaging, maar ik vind het wel heel moeilijk.Het is niet alleen met dit probleem,maar met een hoop andere dingen.Ik Google me suf,vind dan wat ik zoek,maar bij mij werkt het dan weer niet.Zal wel aan mij liggen,moet uiteraard nog heel veel leren, maar als  me zoiets eenvoudigs als in een terminal naar een map manouvreren,niet lukt,en geloof me,ik zit daar al 6 avonden 3a4 uur naar te zoeken, dan zakt de moed me toch wel in de schoenen. maar opgeven nooit!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/29, 23:08:22 »
Het is mij al duidelijker.

Het lijkt er van hier echt op dat je map /home/ben/testmap niet bestaat. Maak hem eens, en ga er dan naar toe. Als hij al bestaat, zal je dat merken aan een foutmelding.

Doe het volgende:

mkdir ~/testmap
cd ~/testmap
pwd

Het laatste commando zal je "huidige" directory uitprinten. Dit zou /home/ben/testmap moeten zijn. Om mij goed mee te laten volgen: kopieer commando's en output ervan in de terminal, en plak die hier tussen code tags (gebruik de knop "voeg code toe" om code tags in te voeren in een bericht).

« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/29, 23:36:35 »
Opgeven nooit? De perfecte instelling om met Linux aan de gang te gaan!

Het goede nieuws is dat die terminal helemaal niet zo lastig is, integendeel. Het is een zeer handig en vooral krachtig ding waar je de fraaiste constructies/opdrachten mee kunt uitvoeren of zelf kunt maken. Ik gebruik het dagelijks, meermalen, soms zelfs uren. Opmerking: ga niet weken met Google lopen zoeken, als je met Ubunty ergens niet uitkomt, stel je je vraag gewoon meteen hier.

Open een terminalvenster en typ eens:

$ pwd

Dat staat voor 'print working drive' ofwel het actieve pad, dat geeft als uitvoer bv. /home/ben-laptop. Is deze uitvoer (dus het pad) anders, typ dan

$ cd

Dit is een alias (snelkoppeling zeg maar) naar je home-map, /home/ben-laptop in jouw geval.
($ cd ~ kan ook). Doe nu nog eens

$ pwd

en je hoort /home/ben-laptop te zien.

Typ nu
$ ls

(van 'list', of 'geef alle mappen en bestanden weer'). Nu moet je je map 'downloads' terug kunnen vinden. Schiet er teveel in je terminal langs om alles te kunnen lezen, typ dan:

$ ls | more

Nu wordt de uitvoer opgedeeld in stukken die in je terminal passen. Druk steeds op de Enter-toets (of was het de spatietoets?) om naar het volgende stuk te gaan.

Als je 'downloads' zo niet terugvindt, dan staat-ie elders. Om te weten waar, typ:

$ locate downloads

Als dit niets teruggeeft, zet er dan sudo voor;

$ sudo locate downloads

Geeft dit wel wat terug (een locatie dus, bv. /sbin) dan heb je de map 'downloads' buiten je home-map geplaatst waar je mogelijk geen rechten voor hebt, en dat is niet de bedoeling in Linux.

Mocht dit allemaal nog niet willen, doe dat dit.

$ cd
$ pwd
(uitvoer moet zijn: /home/ben-laptop). Dan:
$ mkdir downloads

(mkdir: make directory, ofwel 'maak nieuwe map aan')

$ cd downloads

je prompt (dat is de tekenreeks voor de knipperende cursor in je terminalvenster) verandert nu in
ben@ben-laptop:~/downloads

Als dit nog steeds niet zo is, kun je altijd nog Windows 7 overwegen. Schijnt helemaal zo gek nog niet te zijn. :)

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 23:38:08 door Paul Matthijsse »

samson

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/30, 08:30:20 »
vanadium en Paul,
ik heb eerst het commando van Vanadium ingegeven en kreeg dit antwoordben@ben-laptop:~$ mkdir ~/testmap
mkdir: kan map `/home/ben/testmap' niet aanmaken: Bestand bestaat al
ben@ben-laptop:~$ cd ~/testmap
ben@ben-laptop:~/testmap$ pwd

ik heb toen hetzelfde commando ingegeven maar de naam testmap vervangen door probeermap.
Zoals hieronder te zien is ,is deze map inderdaad aangemaakt.

Dan gedaan wat Paul heeft geschreven met dit als resultaat:bash: user: Bestand of map bestaat niet
ben@ben-laptop:~$ pwd
/home/ben
ben@ben-laptop:~$ ls
Afbeeldingen  Documenten  Downloads  Openbaar    testmap   testmap  per
Bureaublad    Documents   Muziek     probeermap  testmap2
ben@ben-laptop:~$

de mappen zijn nu dus inderdaad zichtbaar,maar de namen (Afbeeldingen  Documenten  Downloads  Openbaar    testmap   testmap  per
Bureaublad    Documents   Muziek     probeermap  testmap2 ) zijn lichtblauw gekleurd

bash: user: Bestand of map bestaat niet
ben@ben-laptop:~$ ls|more
Afbeeldingen
Bureaublad
Documenten
Documents
Downloads
Muziek
Openbaar
probeermap
testmap
testmap2
testmap  per

Met welk comando kan ik nu een van deze mappen openen?

Windows7 kan altijd nog,wil me voorlopig in Ubuntu storten(paracetamo[ aanwezig)
Maar denk nog wel heel wat keren hier op het forum te verschijnen,heb nog meer vragen waar ik geen antwoord op kan vinden,bv.bij het installeren van gedownloade paketten. Maar als ik naar een map of bestand kan manouvreren is er al een hoop opgelost.

Nogmaals allebei hartelijk dank voor het meedenken ;)

Offline Tico

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/30, 09:00:14 »
Samson, die map "openen" doe je door het commando ls te geven.
Je geeft eigenlijk je computer de opdracht om op het scherm de inhoud van de directory weer te geven (vergelijk met het dir-commando van windows)ls
Kies je er eigenlijk bewust voor om dit via de terminal te doen? (Terwijl het ook grafisch kan)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 09:04:44 door Tico »

samson

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/30, 09:59:25 »
dag Tico

Zoals ik al aangaf ben ik een newbie wat betreft Ubuntu . wanneer ik een bestand download moet ik naar de map waarin het bestand staat manouvreren,logisch. dit lukt me dus niet. je begint je bericht met:Samson, die map "openen" doe je door het commando ls  te geven.
openen staat hierin tussen haakjes.Is het soms zo dat je een map niet in de terminal kan openen zoals je wel kan als je op die map met links dubbelklikt?
Als ik in een terminal ls ingeef zie ik inderdaad de mappen die in de hoofdmap staan,maar een of meer van die mappen openen,zodat ik de inhoud kan zien,dat is wat ik wil. :|

« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/30, 10:29:10 »
In dat geval doe je:
$ cd
$ ls testmap
$ ls Documenten
etc.

Je maakt het jezelf moeilijker dan nodig, Samson. Gebruik in het begin gewoon de bestandsnavigator van Gnome, Nautilus heet dat ding. Zie linksboven in de menubalk, daar zie je Locaties, klik daarop en kies Persoonlijke map. Nu zie je al je mappen die je eerder al in de terminal voorbij zag komen. Klik op testmap om te zien wat daar in zit.

Als je software wilt installeren, gebruik dan in eerste instantie zoveel mogelijk Synaptic. Dat vind je eveneens via de menubalk bovenaan, maar dan onder Systeem - Beheer. Andere mogelijkheid is de optie onder Toepassingen (weer op de menubalk): Installeren/verwijderen.

samson

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/30, 10:58:28 »
ok Paul,dit is inderdaad de snelste manier om een map te openen,maar dit wist ik al.Probleem is dat als je een map ook in een terminal venster kan openen dan moet ik dit toch ook kunnen.In het voorbeeld dat je gaf ging het dus niet

ben@ben-laptop:~$ cd
ben@ben-laptop:~$ ls testmap

verder gebeurt er niets,er word geen map geopend

dit terwijl er wel degelijk een testmap in mijn persoonlijke map staat

ben@ben-laptop:~$ ls
Bureaublad  Documenten?  Downloads  testmap

Moet toch een keer lukken

« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/30, 11:31:26 »
De opdracht $ ls testmap geeft niets terug (zoals in jouw geval) als er geen bestanden in die map zitten.

Doe eens
$ cd
dan
$ touch testmap 1 2 3 4
(touch: maak in testmap vier nieuwe bestanden aan met de namen 1, 2, 3 en 4)
EDIT. Bovenstaande in onjuist. Doe:
$ cd testmap
$ touch 1 2 3 4
dan
$ cd
en:
$ ls testmap
en de uitvoer zal zijn:
1 2 3 4
ga nu je testmap binnen:
$ cd testmap
en doe
$ ls
uitvoer is wederom 1 2 3 4

Als je met de terminal wilt werken moet je enkele basale begrippen en commando's leren, anders heeft het gebruik ervan geen zin. Lees de volgende Nederlandstalige inleiding eens aandachtig door, dat scheelt je heel wat aspirines...

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 22:53:26 door Paul Matthijsse »

samson

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/30, 12:05:03 »
ok Paul,ben nu een stukje wijzer geworden.Ga je advies opvolgen en eerst maar eens een tijdje met Ubuntu experimenteren om wat basiskennis op te doen,denk dat dat het beste is.Ik wil misschien te snel te veel kunnen,maar denk dat het wel een jaartje duurt voordat ik er goed mee kan werken. Ga hier zeker mee door, vind het een prachtig systeem met veel (nog ongekende) mogelijkheden.
Kom op dit forum zeker terug,sta er een beetje verbaasd over dat er zo snel en duidelijk  gereageerd word op een vraag.
Wil het draadje hierbij sluiten met iedereen te danken voor de hulp ;) ;)

Offline track

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/30, 12:24:11 »
Hoi Samson,

volgens mij heb je echt niet een jaar nodig om met Uby te kunnen werken.

Ik denk, als je iets meer op de structuur van Uby kijkt heb je het gauw door.
Als je b.v. hier begint: http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/Linux_Mappen_Structuur
(en weet dat bij Linux de "/" gebruikt wordt en niet de "\" zoals bij Win.., maar verder eigenlijk
 alles hetzelfde is.  Ohja, en dat bij Linux alle drives ergens in de mappenboom hangen ...
 Geen C:, D: enz. dus.)

Het best is als je met de gewone verkenner (nautilus) een beetje door het systeem spit.
En verder vraagt als je iets niet begrijpt.

track

« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/30, 12:25:25 »
Voordat we in een oneidige loop terecht komen, de map "Downloads" is een heel andere map binnen Linux dan "downloads".

Als ik dus een map "Test" aanmaak en probeer vervolgens met 'cd ~/test' naar de map te gaan, dan zal hij inderdaad roepen dat de map niet bestaat.
Je zal hem dan ook moeten aanroepen met 'cd ~/Test".

Windows is niet zo kieskeurig met kleine en grote letters, maar Linux heeft dit als kloppend hart.

BTW, ik werd getriggerd doordat je schreef "downloads", maar in je ls lijst staat "Downloads" !!
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Tico

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/30, 13:56:04 »
Ik weet niet hoe goed je engels is, maar er staan op Youtube zat video's waarbij deze basale instructies worden behandeld (zie bijv.: http://www.youtube.com/watch?v=UtIe4nL6BmY)

« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/30, 14:36:21 »
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:42:03 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

samson

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/30, 17:29:29 »
ok,allemaal,bedankt voor de tips,ga hier zeker mee aan de slag.Mijn Engels is redelijk,maar Nederlands is natuurlijk toch wat makkelijker.Heb vanmiddag nog eens in een boekwinkel rondgesnuffeld,pc boeken zat maar allemaal Windows,totaal niets over linux,jammer. Ga via ftd wel Linux journal downloaden(in Engels) en dat eens doorlezen.Verder snuffel ik ook veel op dit forum,heel leerzaam.Heb nu vakantie maar ik ben door mijn werk meestal 2 weken weg en dan een weekend thuis,dus niet zo veel tijd.Maar ik heb geen haast.Nogmaals dank :-*

« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/30, 23:23:32 »
ok Paul,ben nu een stukje wijzer geworden.Ga je advies opvolgen en eerst maar eens een tijdje met Ubuntu experimenteren om wat basiskennis op te doen
Goed idee Samson, Linux is gemaakt om mee te experimenteren. Hoe meer je dat doet, des te meer je zelf voor elkaar kunt krijgen, ipv. daar software voor te kopen. Basiskennis eigen maken kan in een paar weken, je hoeft alleen maar nieuwsgierig te zijn en uiteraard een beetje van computeren te houden. En ik zou het bijna vergeten te zeggen: een Linux-systeem is heel interessant, leerzaam en boeiend.

Een systeem werkelijk volledig doorgronden lukt waarschijnlijk niemand. Het grapje is dan ook dat er niemand op deze aardkloot rondloopt die een Unix-systeem (de grote broer van Linux) volledig beheerst, dat is: uit haar hoofd kent, inclusief alle opties van alle programma's.

Wat betreft dit forum en de vele andere over dit onderwerp: Linux is open source, belangeloos gemaakt door (programmeurs)mensen voor (gebruikers)mensen. Wie niet kan programmeren, kan bv. zijn steentje bijdragen door anderen op weg te helpen. Dit kost wat tijd en aandacht maar dat is precies de gedachte achter open source: met elkaar kom je verder, sta je sterker, zoiets...

Dit wil overigens niet zeggen dat Linux altijd beter is dan Windows of Apple, voor deze laatste platforms is meer goede software beschikbaar. Maar die moet je in veel gevallen wel kopen, wat in theorie overigens geen bezwaar hoeft te zijn.

Regards, Paul.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/01, 20:04:28 »
Omtrent Nederlandstalige boeken, het boek van Jan Stedehouder, forumlid hier, en Frits de Jong is een aanrader! (http://www.kletskous.com/2009/01/20/hehe-eindelijk-is-er-een-nederlands-boek-voor-ubuntu/ ; apropos, Kleskous komt hier ook regelmatig langs: het Ubuntu wereldje is vooralsnog klein ;)

Een grandiose, diepgaande nederlandstalige cursus van Machtelt Garrels over Ubuntu vind je hier: http://tille.garrels.be/training/ubuntu/ Geeft een behoorlijk diep inzicht in hoe linux in het algemeen in elkaar zit. Belgische topklasse!