Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp nodig met het configureren van MythTV  (gelezen 1977 keer)

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
Hulp nodig met het configureren van MythTV
« Gepost op: 2009/09/26, 12:00:16 »
Best Ubuntero's,

Gisteren heb ik (op de rommelmarkt) een Terratec Cinergy 600 gekocht. Dat is een TV-kaart.

Mijn situatie: Ik heb al een server die overdag altijd aanstaat. Verder heb ik een aantal andere computers, waarop graag tv wil kijken. Ik wil echter dat de tv-kaart in de server komt, en dat ik dan met de verschillende clients tv kan kijken.

De oplossing is Mythtv, dacht ik. Ik heb de backend geinstalleerd op de server. Ik heb daar ook mythtv-setup gerunt, in een grafische omgeving. Dit ging goed, maar wat ik raar vind is dat ik alleen de database instellingen hoefde in te voeren. Volgens de Mythtv wiki wordt er nog veel meer geconfigureerd. Nou, in mijn geval niet.

Ik heb mythtv-frontend op mijn pc geinstalleerd. Ook hier moet ik de database instellingen invoeren (hetzelfde venster als mythtv-setup op de server!). Hier vul ik dus 192.168.2.3 in (dat is het ip-adres van mijn server) en verder de database settings. Echter het lukt niet om te verbinden. Wat doe ik verkeerd?

De server draait op Ubuntu 8.10 Server Edition en mijn 'client' op Ubuntu 9.04 Desktop Edtion.

EDIT: Ik heb mythtv-setup nog een keer uitgevoerd, en deze kan nu ook geen verbinding maken!

Ik weet zeker dat ik de database instellingen (username, databasename, password) goed heb, ik heb deze bij dpkg-reconfigure mythtv-common allemaal ingesteld.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 12:48:36 door Lars »

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
Re: Hulp nodig met het configureren van MythTV
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/26, 13:17:39 »
Wat ik uit je verhaal begrijp, lijkt het dat je een frontend op je server hebt staan. In je backend moet je idd veel meer configureren onder andere je tv kaart. Houdt er rekening mee dat softwarematig encoden van het tv signaal heel wat processorkracht kost. Eigelijk zijn de enige out of the box kaarten voor Mythtv pvr 150's/350/250. Misschien is het een idee om het mythbuntu control center te installeren? Daarin kan je aangeven welke rol je computer heeft.
Succes, reken er wel op dat  het even doorzetten is met de configuratie van mythtv.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 13:23:41 door dallco »
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/26, 14:35:25 »
Lees eens dit stukje : MythTV Install Diskless
Neem aan dat je de community documentation al hebt geraadpleegd.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 15:14:15 »
Ik heb gewoon dit gedaan:

sudo apt-get install mythtv-backend

Dan installeert ie toch niet de frontend? Als ik bij de wiki keek van MythTV zag ik dat de Cinergy 600 gewoon hoort te werken?

En wat heeft dat Diskless er mee te maken? Wat is dat precies? Het lijkt me om een virtual cd te maken ofzo? Waar gaat dat over?

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/26, 15:44:26 »
Dit staat in /var/log/mythtv/mythbackend.log:

Would you like to configure the database connection now? [yes]  
[console is not interactive, using default 'yes']
Database host name: [localhost]  
[console is not interactive, using default 'localhost']
Should I test connectivity to this host using the ping command? [yes]  
[console is not interactive, using default 'yes']
Database non-default port: [0]  
[console is not interactive, using default '0']
Database name: [mythtv]  
[console is not interactive, using default 'mythtv']
Database user name: [mythtv]  
Database password: [mythtv]  
Unique identifier for this machine (if empty, the local host name will be used):  
[console is not interactive, using default '']
Would you like to use Wake-On-LAN to retry database connections? [no]  
[console is not interactive, using default 'no']
2009-09-26 15:44:31.539 Unable to connect to database!
2009-09-26 15:44:31.546 Driver error was [1/1045]:
QMYSQL3: Unable to connect
Database error was:
Access denied for user 'mythtv'@'localhost' (using password: YES)

QSqlQuery::exec: database not open

Dit is dus de log-file van de uitvoer van mythtv-setup.

Ik ben al een stap verder! Ik heb nu Mythbuntu geinstalleerd op de server. Ik ben nu verder gekomen met het configureren, want de setup ging dit keer wel verder en ik heb de zenders al toegevoegd.
Alleen lukt het Mythtv-frontend (geinstalleerd op de client) nog steeds niet om te verbinden...
Toch is het wel anders, als ik MythTV nu opstart krijg ik MythTV wel te zien. Als ik echter op TV kijken klik werkt het nog niet, want hij kan de database niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 16:29:42 door Lars »