Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ASUS Eee PC900A  (gelezen 10670 keer)

Persol

• Gast
Re: ASUS Eee PC900A
« Reactie #50 Gepost op: 2009/05/29, 20:03:32 »
Beste DickStomp,

Misschien heb je het, voor dit jaar tenminste, helemaal gehad met je weerbarstige EeePC,
maar wist je dat er speciaal voor de Asus EeePC met daarop Xandros geïnstalleerd een
webstek bestaat met wiki, forum en een (gestructureerde) berg aan info?
De link daarvan is:   http://wiki.eeeuser.com/#the_eeeuser_wiki

Nu heb ik zelf de EeePC 900, die een andere processor heeft dan de EeepC 900 A die jij
hebt (Celeron M tegen Atom N270) en daardoor is het moeilijk vergelijken voor mij, want
het gedrag zal niet identiek zijn. Daarnaast staat op de mijne Win XP voorgeïnstalleerd
en niet Xandros. Maar enige van mijn ervaringen wil ik je toch niet onthouden.

Het verhaal van de USB-stick die in de línker USB-poort van de EeePC gestoken dient te
worden om er van te kunnen opstarten ken ik ook, maar blijkt niet te kloppen. Opstarten
van een USB-stick in een van de twee rechter USB-poorten lukt net zo goed. Wat wél een
groot verschil uitmaakt is of de EeePC ópstart (hij stond uitgeschakeld) dan wel hérstart
(hij was al ingeschakeld). Bij hérstarten kan ik met ESC wel een bootoptie kiezen, maar
die wordt vervolgens door de EeePC vrolijk genegeerd, er wordt doorgestart naar datgene
wat op de SSD staat, Win XP in mijn geval. Echter, bij ópstarten, nadat er een USB-stick
of SD-kaart in is gestopt, is het voor mij mogelijk om wel degelijk ergens anders van op
te starten dan van de SSD.

In het BIOS van je EeePC staan de 'USB Ports', net als de 'Internal CardReader',
natuurlijk wel ge-enabled, nietwaar? Zodat de 'Boot Device Priority' (in het BIOS) met
'[Removable Dev.]' kan beginnen.

De volgende mededeling van je viel me op, ik citeer: "Ik kan bij Xandros met geen
mogelijkheid als root werken, niet in de Easy als in de Advanced mode." Einde citaat.
Dat lijkt mij, maar ik kan er naast zitten, een belangrijk, zo niet het belangrijkste
aanknopingspunt. Ik kan je er echter niet mee helpen, daarvoor reikt mij computerkennis
niet ver genoeg. Mogelijk kan deze link naar het forum van eeeuser.com je erbij helpen:
http://forum.eeeuser.com/

Verder wens ik je een prettige vakantie en voor de volgende keer veel plezier in Linux.

Met vriendelijke groet,

Persol

« Reactie #51 Gepost op: 2009/05/29, 20:18:09 »
Hoi Persol,
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Beide genoemde websites stonden reeds in mijn /Bladwijzers/Linux/.
Het probleem met de Esc om te booten, had ik al opgelost door in het BIOS/Boot/ alle "leuke" options Disabled te zetten. Dat resulteert in een vriendelijk keuvelend BIOS tijdens het starten en het altijd reageren op Esc als ik iets bijzonders wil.
Groet,
Dick

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

« Reactie #52 Gepost op: 2009/05/29, 20:21:55 »
Dag Arie,
De drie door jou genoemde sites staan al in mijn /Bladwijzsers/Linux/.
Het steunpunt bij mij in de buurt heb ik gemaild, maar nog geen antwoord ontvangen.
Groet,
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #53 Gepost op: 2009/05/30, 09:36:46 »
ik zou bijna zeggen kom naar oss vandaag,, maar dat zal wel tever zijn voor je DickStomp ?

« Reactie #54 Gepost op: 2009/05/30, 10:10:57 »
Hoi Chris,
Het aanbod om naar Oss te reizen is aanlokkelijk, maar niet direct practisch, vind ik.
Voorlopig draait de Eee900 met Xandros en doet voortdurend BBNed en Buienradar, reuze handig, dan kan ik op de desktop gewoon doorwerken.
Met groet,
Dick

« Reactie #55 Gepost op: 2009/05/30, 10:20:04 »
Hoi Arie,
Een externe cd/dvd heb ik ook, nog gekker, het is één van de twee drives  van de desktop, die ik extern kan aansturen. Stekers los, aansluiten op Conceptronics speeltje, voeding daarvan aansluiten, de USB daarvan gaat naar de Eee900.
Maar daarover nadenkend, leek het me nóg leuker om een boot op het netwerk te doen. Mijn desktop kan namelijk booten van mijn Acer-laptop 2413. Daar moet ik wat meer over lezen. Misschien vind ik dan ook wel, waarom het van de USB-stick niet lukt.
Groet,
Dick

« Reactie #56 Gepost op: 2009/09/08, 22:39:58 »
Hehe, daar zijn we weer! Het is gelukt!
Procedure (werkend op de desktop met ubuntu 8.04, want Windows bakt er niks van...):
1 download Easypeasy 1.5
2 installeer 'usb-create', staat ergens bij update-manager
3 formatteer een USB 2GB met FAT32
4 start 'usb-create'
5 doe alles wat gevraagd wordt en denk niet slim  te zijn!!!
6 zorg dat de Asus Eee 900A met F2 alles laat zien wat nodig is tijdens de opstart!!! Dus 'enable' alles wat mogelijk is, zodat je kan zien wat de AMI-BIOS-opstart aan het doen is.
7 doe de USB-stick links in de Asus
8 start de Asus Eee 900A
9 tijdens het AMI-BIOS opstart verhaal: toets Esc
91 kies de USB-stick als opstart-medium
10 volg de aanwijzingen van het opstarten inzake taal en toetsenbord
11 aan het eind: sluit af en start opnieuw
12 geef Gebruikersnaam en paswoord (van de super-user ofwel de beheerder)
13 geniet van Ubuntu 9.04 op de Asus Eee 900A
Als WLAN niet werkt, ga dan tijdens de opstart met F2 naar de Hardware en zet WLAN op "enabled". Fn+F2 werkt effe niet meer...
Dit verhaal is nog niet helemaal kompleet, denk ik, maar ik vind het succes na 5 maanden puzzelen toch wel de moeite waard!

« Laatst bewerkt op: 2009/09/08, 22:49:03 door DickStomp »

FrSu

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 2009/09/08, 22:54:34 »
Jammer van jouw geplande vakantie.... XD ;)

« Reactie #58 Gepost op: 2009/09/09, 09:51:02 »
Off the Record:
Beste FrSu, mijn vakantie in Beieren heb ik, na 8 dagen 24 uur per dag REGEN, afgebroken en was binnen twee dagen weer in Sassenheim en genoot daar verder van 30° en ZON in m'n eigen zeiljacht!!
Mijn vakanties plooi ik naar eigen behoefte naar wat het moet zijn.