beste mensen,
dank voor de tips. dergelijke zaken heb ik geprobeerd. Vaak komt er een melding dat ik de beheerder niet ben, terwijl ik de enige gebruiker ben van deze laptop.
Er is een verschil tussen gebruiker en beheerder. Iedereen waarvoor een account aangemaakt word of die met de computer werkt (gebruik maakt van de programma's) is een gebruiker.
De beheerder is degene die software installeerd, aanpassingen doet aan instellingen voor het systeem.
Dus de vele zaken die 'achter de schermen' gebeurd worden gedaan door de beheerder (root).
Daarom ook moet je sudo of gksudo (voor grafische progjes) ervoor zetten en word je wachtwoord gevraagd ter bevestiging dat jij root bent of toch tenminste toestemming hebt om het systeem te beheren.
Dat is ter beveiliging tegen onbevoegden (crackers= criminele hackers).
En ook tegen jezelf omdat je onbedoeld misschien een foute instelling doet en niet beseft dat je in het systeem zit.
De foutmelding die hieronder gegeven word is eigenlijk gericht naar de beheerder (root) van het systeem, daarom staat er geen sudo voor:
dpkg --configure -a. Wat ook tenandere na de foutmelding meegedeeld word. (deze bewerking kan.....)
Dat is ook het mooie van linux, de oplossing van het probleem word veelal meegegeven na de foutmelding.
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
dsps@dsps:~$ dpkg --configure -a
dpkg: deze bewerking kan alleen uitgevoerd worden door de beheerder
Met vriendelijke groet,
Gerolf.