Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Font size probleem na herstarten  (gelezen 868 keer)

Offline Stijnen

• Lid
[OPGELOST] Font size probleem na herstarten
« Gepost op: 2009/07/24, 11:57:47 »
Ik heb eerder een topic geopend wat betreft de resolutie die niet werd opgeslagen, en na elke reboot automatisch de hoogste nam. Dit is uiteindelijk goed gegaan via NVIDIA-settings. Maar nu bestaat het probleem dat de font size, zich vreemd gedraagt.

Via Systeem-instellingen->Uiterlijk->Lettertypen en vervolgens gekozen voor Arial font size 8 (een lettertype grootte wat in eerste instantie fatsoenlijk te lezen is). Maar na een reboot de grootte aanneemt na wat lijkt een font-size 5

Vervolgens moet de font-size gezet worden op 11, om het fatsoenlijk leesbaar te krijgen na deze reboot. Als je vervolgens weer reboot, is het lettertype enorm groot! Zeg maar font-size 14.

De resolutie staat gewoon op 1280/1024 en hier verandert niets aan. Iemand een idee? Want in bovenstaand gedrag zit totaal geen logica...

Info:
Kubuntu 9.04
KDE 4.2.4
GeForce 6200
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 11:57:09 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline heir4c

• Lid
Re: Font size probleem na herstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/24, 17:50:44 »
Kan je dat in de nVidia instellingen niet aanpassen? Heb zelf er nooit mee gewerkt omdat ik er nooit toegang toe kreeg.
Hangt misschien niet af van het font-size maar van de dpi (dot per inch) staat normaal gezien (bij mij) op 96  Zie de Systeem>Voorkeuren>uiterlijk>Lettertype Rechtsonder de knop: 'details'.
Of je dit ergens anders kan instellen, ?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/05, 10:53:44 »
Vanwege tijdelijk gebruik van Vista ivm met een niet werkende netwerkkaart onder Kubuntu, heb ik sinds gisteren Kubuntu er weer opstaan. Maar het probleem is er dus nog steeds.

Aanpassing:
-Het is NIET tijdens een reboot, maar alleen als de PC uit en aangeschakeld wordt. Nadat ik dus de lettertypes heb ingesteld.
-KDE 4.3
-GF 7300GT

Onder lettertype in systeem instellingen, zie ik geen mogelijkheid om de DPI aan te passen. Ook in NVIDIA-settings vind ik deze mogelijkheid niet. Het is echt mega irritant, om dat steeds na elke start te moeten aanpassen...

EDIT:
Ik heb het wel gevonden onder Lettertypes, mijn fonts size was weer een super klein waardoor ik het gemist had nu hopen dat het werkt...
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 11:06:58 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/05, 11:36:16 »
Kun je de lettergrootte ook instellen als root? Waarschijnlijk zal het dan wel blijvend zijn.

Ik denk trouwens dat het een KDE-fout is; in Gnome heb ik nog nooit zoiets gezien.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/05, 11:56:47 »
Kun je de lettergrootte ook instellen als root? Waarschijnlijk zal het dan wel blijvend zijn.

Ik denk trouwens dat het een KDE-fout is; in Gnome heb ik nog nooit zoiets gezien.

Ja via sudo systemsettings, zojuist dit ook uitgevoerd en die DPI daarmee aangepast. Het lijkt nu goed te werken.

Opgelost denk ik dan maar...bedankt!