Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Data herstellen/verwijderen  (gelezen 2259 keer)

Data herstellen/verwijderen
« Gepost op: 2009/07/02, 20:54:51 »
Hallo,

Heb de volgende vragen, heb er op internet naar gezocht maar niet echt iets duidelijks kunnen vinden.
En gok dat naar vraag een wel meer mensen benieuwd zijn. (naja, het andwoord dan ;) )

1. Hoe kan ik [A. data]/[B. partities] herstellen wat uit de prullenbak verwijderd is? Het gaat om fat16/fat32, ntfs en ext2/ext3/ext4.
2. Hoe kan ik [A. deze] en ook [B. andere] bestanden voorgoed verwijderen?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Floris

• Lid
Re: Data herstellen/verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/02, 21:57:47 »
Voor het terughalen; heb je hier dit al bekeken: ubuntu-unleashed.com (Google cache, want de site zelf wil geloof ik even niet…)

Voor het wissen eerst een belangrijke opmerking: veel programma’s beweren veilig te wissen, maar vertrouwen erop dat het bestandssysteem bestanden ‘in-place’ overschrijft: dit is vaak niet het geval, dus veel van deze programma’s werken niet!

Onderaan deze pagina op ubuntugeek.com staat een programma-pakket secure-delete met de optie sfill; die zou moeten werken – merk op: ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd!
Een andere optie is om een complete partitie of schijf te wissen met shred of Danny’s Boot and Nuke – die heb ik wel geprobeerd ;-), nadeel is dat deze niet slechts de vrije ruimte wissen.  De laatste twee worden ook op de Ubuntugeek-pagina genoemd.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/02, 22:07:46 »
Hallo

Het commando shred is ook toe te passen op single files;
man shred
http://www.brunolinux.com/02-The_Terminal/Shred.html

complete partities herstellen bijv. met testdisk
data carven vanaf defecte partities ed. photorec
zitten allebei in testdisk;
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download via synaptic te installeren.

andere data carvingtools; foremost scalpel ed.

zoek maar eens op dit forum er is al vaker iets over
gevraagd/beantwoord

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Floris

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/03, 11:29:58 »
Het commando shred is ook toe te passen op single files;
man shred
http://www.brunolinux.com/02-The_Terminal/Shred.html

Je kunt shred inderdaad op losse bestanden toepassen, maar het resultaat is waarschijnlijk niet wat je zou verwachten/hopen.  Van de shred man-page:

Citaat
CAUTION:  Note  that  shred relies on a very important assumption: that
       the file system overwrites data in place.  This is the traditional  way
       to  do  things, but many modern file system designs do not satisfy this
       assumption.  The following are examples of file systems on which  shred
       is not effective, or is not guaranteed to be effective in all file sys-
       tem modes:

* log-structured or journaled file systems, such as those supplied with

AIX and Solaris (and JFS, ReiserFS, XFS, Ext3, [Ext4, NTFS,] etc.)

[…]

In  the   case  of  ext3 file systems, the above disclaimer applies (and
       shred is thus of limited  effectiveness)  only  in  data=journal  mode,
       which  journals   file  data  in addition to just metadata.  In both the
       data=ordered (default) and data=writeback modes, shred works as   usual.
       Ext3  journaling  modes   can  be  changed  by adding the data=something
       option to the mount  options  for  a  particular  file  system  in  the
       /etc/fstab file, as documented in the mount man page (man mount).

TestDisk en PhotoRec zien er goed uit.  Let er wel op dat PhotoRec (en waarschijnlijk alle soortgelijke programma’s) niet om fragmentatie heen kan werken; dat kan op FAT systemen wel een belemmering zijn.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Data verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/03, 16:19:16 »
Onderaan deze pagina op ubuntugeek.com staat een programma-pakket secure-delete met de optie sfill; die zou moeten werken – merk op: ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd!

Wil ik best proberen, dit is de syntax:
sfill [-f] [-i] [-I] [-l] [-l] [-v] [-z] directory/mountpointWat moet ik invullen bij directory/mountpoint?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/07, 16:46:53 door rick.blub »

Offline Floris

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/03, 23:56:57 »
Citaat
sfill - secure free space wipe
[…] sfill usage is as such:
sfill mountpoint/

If you specify a directory that isn’t a mountpoint itself (for example, if you have /home/ on a separate partition, but you select /home/me/fun), sfill will wipe the freespace on which the directory resides (in the above example, the /home partition).

Komt van TechThrob.com.  Het programma sfill wist dus de vrije ruimte op een partitie, en “directory/mountpoint” moet de map zijn waar die partitie is aangekoppeld, of een submap daarvan.

De aankoppelpunten (mountpoints) kun je in /etc/fstab of in de System Monitor zien; maar waarschijnlijk kun je zo wel een submap bedenken.

Succes ermee!

Data herstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/07, 15:04:30 »
Heb ff photorec over een usb-stickie gehaalt, haalde er heel veel .txt bestanden uit, een paar foto's en wat archiefbestanden.

Alleen de meeste .txt bestanden, 2 foto's en 2 archiefbestanden (.tar) waren nog te openen, de rest was weg. Ligt dat aan dat programma of is het gewoon onherstelbaar?

De manier waarop photorec de bestanden opslaat is ook redelijk onhandig, in vershillende mappen en met genumerder namen...
« Laatst bewerkt op: 2009/07/07, 16:46:42 door rick.blub »

Offline Floris

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/08, 19:55:22 »
Ik denk dat het onherstelbaar is: wanneer je een bestand uit de prullenbak verwijdert, dan wordt de fysieke plaats op de harde schijf vrijgegeven voor nieuwe schrijfacties; als er dan over een deel van het bestand heen geschreven wordt, dan ben je dat deel kwijt en de rest wordt waarschijnlijk onbegrijpelijk.  PhotoRec gaat waarschijnlijk af op het kenmerkende begin van een bestand (daar staat zoiets als een MIME-type dacht ik), dus die vindt ook bestanden waarvan een deel ontbreekt.