Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden delen tussen 2 Ubuntu pc's met Samba  (gelezen 1603 keer)

Gast

• Gast
Bestanden delen tussen 2 Ubuntu pc's met Samba
« Gepost op: 2006/10/22, 17:00:22 »
Ik heb nu de beschikking over een laptop en een desktop waarop Ubuntu draait.

* Laptop Ubuntu Dapper - ext3
* Desktop Ubuntu Edgy - partitie fat32 en partitie ext3

Ik wil bestanden kunnen uitwisselen tussen beide pc's. Op beide apparaten is samba geinstalleerd.

Op de desktop staan een aantal mappen die ik op de laptop wil kunnen openen. Het volgende gebeurt:
- Ik krijg de via desktop gedeelde mappen wel te zien op mijn laptop
- als ik op mijn laptop een gedeelde map op desktop (ext3) open zie ik alle bestanden. Maar als ik een bestand wil openen krijg ik de melding "Could not open location; You may not have permission to open the file."
- als ik op mijn laptop een map wil openen die op de desktop staat, maar op een aparte fat32 partitie, krijg ik de volgende melding: "The folder contents could not be displayed. Perhaps it has recently been deleted." De map met inhoud bestaat wel degelijk.

Wat mij verbaast is, op de laptop wordt geen gebruikersnaam gevraagd als ik een gedeelde map van de desktop wil openen. Ik denk zo maar dat hier iets niet goed gaat.

Op beide pc's log ik in met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben met deze omschrijving. Elke hulp wordt gewaardeerd.

budster

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/22, 17:04:21 »
Bestanden onder linux hebben rechten, kijk eens of daar de verschillen in zitten. En kijk meteen wie de eigenaar van de bestanden is. rechts klikken op bestanden -> properties -> permissions

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/22, 17:20:27 »
Als je twee Linux machines gebruikt om bestanden te delen en er zijn geen Windows bakkies om rekening mee te houden, waarom zou je dan Samba gebruiken? NFS is simpeler te configureren en werkt feilloos met het ext3 filesystem. 't Is alsof de data gewoon op je eigen systeem staat.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Gast

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/22, 17:21:30 »
Dank budster, dat was een goede tip.

Ok, als ik bij permissions aangeef dat 'others' ook lees rechten hebben dan werkt het. Maar....dit gaat niet op voor al mijn muziek die op een aparte fat32 partitie staat. Daarvan ben ik namelijk niet de eigenaar. Waarschijnlijk omdat deze bestanden er al waren voordat ik Ubuntu installeerde?

Dus mijn logische vraag, hoe deel ik bestanden waarvan ik niet de eigenaar ben. Trouwens, toen op mijn laptop nog XP geinstalleerd was, was het delen van deze bestanden geen probleem.

Gast

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/22, 17:23:19 »
@ tukcedo:

Er is dus nog wel een Windows bakkie waar ik rekening mee wil houden :)

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/22, 17:46:30 »
Aha, dat verklaart het een en ander. Weg met dat ding Nik, Ubuntu werkt veel lekkerder joh! ;-))
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Gast

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/22, 21:55:25 »
Bestanden delen tussen XP en Ubuntu is kinderlijk eenvoudig. En Ubuntu naar Ubuntu geeft me een slapeloze nacht? Is er nou echt niet een sudo gedit enz. truukje oid dat ik kan toepassen? Ik zit al uren te googlen maar ik kom er niet uit :(

budster

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/22, 22:34:36 »
je kan permissies veranderen met het commando chmod, of als user die rechten heeft, (root in ieder geval) alles selecteren en vinkjes zetten bij wie wat mag.

Gast

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/24, 20:31:47 »
Vanavond een paar updates voor Edgy binnengekregen en het probleem heeft zichzelf opgelost. Mijn Dapper laptop kan nu gewoon via Samba praten met Edgy Desktop.