Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Bureau starters maken  (gelezen 1423 keer)

Skilltone

• Gast
(opgelost)Bureau starters maken
« Gepost op: 2009/07/04, 07:29:35 »
Goede morgen,

Ik zou graag starters/iconen op me bureaublad willen hebben van websites. Nu deed ik rechtermuisknop en nieuwe starter selecteren, maar ik kreeg een foutmelding dat de locatie niet te vinden was. Is er een manier om dat op te lossen?

Ten tweede zou ik graag ook de icoontjes willen hebben. Ik heb van verschillende sites de plaatjes in .gif en .jpg staan, ik had al begrepen dat het in .svg moet komen. welk programma kan ik daar voor gebruiken? In Gimp kon ik het niet vinden.

En derde en laatste, waar zet ik die plaatjes neer, ik kon niet zo snel vinden waar die plaatjes horen te staan.

BvD

Martin
« Laatst bewerkt op: 2009/07/04, 18:49:24 door SkillStone »

Offline Anco

• Lid
Re: Bureau starters maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/04, 07:38:52 »
Op de eerste vraag, als je als code firefox www.url.com doet, opent firefox en open die url.
(als je andere browser gebruikt zal die vast ook wel zo'n code hebben)

En voor 2e vraag, je kan ook png bestanden gebruiken, waar je de plaatjes neerzet is aan jezelf lijkt mij?
Linux user #485563

« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/04, 08:59:42 »
Heb je http:// ervoor gezet?
Dat maakt meestal een groot verschil

Offline akjssdk

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/04, 09:40:20 »
Daar staat: fout bij uitvoering http://www.nu.nl
dus dat zal het wel niet zijn.
Er is een plugin in firefox waarmee je websites als een soort programma kan draaien. Een zelfde soort principe als google chrome heeft, alleen werkt die van google chrome nog niet op Ubuntu, je hebt google gears nodig. Die plugin heet prism: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6665

Offline Floris

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/04, 10:29:19 »
Als je een snelkoppeling wilt maken, dan moet je in het dialoogvenster voor de starter nog aangeven dat het om een locatie gaat en niet om een toepassing: zo te zien probeert GNOME het nu als een programma te starten, en dat werkt uiteraard niet.

Voor het icoon kun je verschillende bestandsformaten gebruiken, ook jpg of png.  Het voordeel van svg is dat het beter schaalt, omdat het een vector afbeelding is en jpg en png zijn bitmap- (raster-) afbeeldingen.  Je kunt het informatieverschil tussen png en svg niet ongedaan maken door een png naar svg om te zetten, dus je schiet er weinig mee op.  (Ik hoop dat dat laatste niet verwarrend was – bottom-line: gebruik gewoon het bestandsformaat dat je al hebt ;-).)
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/04, 10:54:49 »
Rechtsklik, Nieuwe Starter.

Naam: NU.nl
Opdracht regel: firefox http://www.nu.nl
En een icoon instellen kun je doen om op een icoon te klikken.

Ik heb dit getest, en het werkt.
Vet betekent dat het moet, en cursief betekent dat het jouw keuze is.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/04, 10:57:51 »
Goede morgen,

Ik zou graag starters/iconen op me bureaublad willen hebben van websites. Nu deed ik rechtermuisknop en nieuwe starter selecteren, maar ik kreeg een foutmelding dat de locatie niet te vinden was. Is er een manier om dat op te lossen?
Voor websites is het de bedoeling dat je bijv. in FF er een bladwijzer voor maakt.
Zie de bovenbalk van FF.

Wanneer je voor allerhande website's die bladwijzers/snelkoppelingen op je bureaublad zou gaan zetten word het al snel een onoverzichtelijke bende ? toch ?

Citaat
En derde en laatste, waar zet ik die plaatjes neer, ik kon niet zo snel vinden waar die plaatjes horen te staan.
Kijk eens in je /home map ?
Daar zie je een map met de naam "Afbeeldingen"
Daar kan je dan al die plaatjes ingooien.

Heb je die map niet maak je die aan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/04, 12:34:21 »
Je kan ook vanuit Firefox het icoontje net links van de URL naar je bureaublad slepen. Dat lijkt me het snelst en makkelijkst :)

Skilltone

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/04, 18:49:08 »
Goede avond,

Bedankt voor de reacties. Voor de duidelijkheid, dit was een voorbeeld, de iconen gebruik ik voor speciale sites/inlogs om er direct te komen. dat zou best ook kunnen via bladwijzers, maar die staan al barstensvol met mappen en links, en dan dat soort sites er tussen te plakken vind ik niks.

de oplossing is trouwens
Rechtsklik, Nieuwe Starter.

Naam: NU.nl
Opdracht regel: firefox http://www.nu.nl
En een icoon instellen kun je doen om op een icoon te klikken. dan bladeren, afbeeldingen of waar je ze gelaten heb, en dan openen, icoon selecteren en klaar.

Nogmaals bedankt,

Martin