Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ((Voorlopig) Opgelost)Compiz is niet meer te gebruiken  (gelezen 1620 keer)

Offline joop13

• Lid
((Voorlopig) Opgelost)Compiz is niet meer te gebruiken
« Gepost op: 2009/07/02, 00:44:11 »
Pas geleden heb ik Compiz uitgezet omdat ik het niet meer gebruikte. Het is leuke eyecandy, maar voor mij alleen om mensen onder de indruk te brengen van de kracht van Ubuntu.

Nu wil ik het weer aanzetten, en het doet het niet. Het commando compiz --replace levert het volgende resultaat:
joop@Laptop:~$ compiz --replace
Checking for Xgl: not present.
Detected PCI ID for VGA: 00:02.0 0300: 8086:2592 (rev 04) (prog-if 00 [VGA controller])
Checking for texture_from_pixmap: not present.
Trying again with indirect rendering:
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Comparing resolution (1400x1050) to maximum 3D texture size (2048): Passed.
Checking for nVidia: not present.
Checking for FBConfig: present.
Checking for Xgl: not present.
/usr/bin/compiz.real (core) - Error: Could not acquire compositing manager selection on screen 0 display ":0.0"
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No manageable screens found on display :0.0

Heeft iemand een idee wat er gebeurd kan zijn en hoe ik het weer aan kan zetten? Ik heb al wel compiz volledig geherinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/03, 11:25:08 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Compiz is niet meer te gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/02, 07:51:26 »
Lijkt wel alsof je driver (nvidia toch?) niet meer geïnstalleerd is. Ik zou hem dus even op de vega-driver zetten, en je nvidia-driver herinstalleren.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline joop13

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/02, 13:20:22 »
@Kebabfish: Nee ik heb intel. En de driver daarvoor zit gewoon in de kernel....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/02, 13:57:20 »
Wat geeft deze code in de terminal?: glxinfo | grep render

en heb je op dezelfde versie compiz al aangehad? En, eigenlijk nog belangrijker, ook op dezelfde kernelversie? Hier thuis gingen de prestaties van een intel-kaartje drastisch achteruit bij installatie van 9.04. Ik heb daar de drivers van 8.10 terug gezet, en nu loopt alles weer prima :)

Offline joop13

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/02, 15:17:16 »
Dit is het antwoord:

joop@Laptop:~$ glxinfo | grep render
direct rendering: Yes
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 915GM 20061017 x86/MMX/SSE2

« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/02, 15:30:29 »
Dit is het antwoord:

joop@Laptop:~$ glxinfo | grep render
direct rendering: Yes
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 915GM 20061017 x86/MMX/SSE2

3D-rendering werkt in ieder geval. Ik vind het zo snel niet, maar als je googled op "compiz intel 915GM" En dan eventueel nog een deel van de foutmelding (zoals: Checking for Xgl: not present.) vind je wellicht de oplossing :)

edit: typfoutje
« Laatst bewerkt op: 2009/07/02, 15:32:24 door kebabfish »

Offline joop13

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/02, 21:38:48 »
Ik heb het geprobeerd maar (nog) geen antwoord gevonden. En het verwonderlijke vindt ik nog steeds dat het prima werkte en nadat ik het uitgezet heb het niet weer opnieuw aangezet kan worden. En ik heb in de tussentijd ook niets veranderd aan video-zaken.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/03, 11:18:30 »
Er is laatst wel een update geweest voor de intel-drivers, ik heb zo'n vermoeden dat dit er mee te maken heeft.
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is de xserver repareren. Tijdens het opstarten op "esc" drukken, zodat je in de Grub terecht komt. Hier kiezen voor opstarten in recovery modus (ik dacht de 2e optie), en daar weer kiezen voor "fix xserver" (of iets wat daar op lijkt).
Indien dit niet werkt, zouden we een manier moeten vinden om de oude driver terug te zetten (indien dit echt de oorzaak is). Helaas heb ik niet zo heel veel ervaring met intel-kaartjes.

Offline joop13

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/03, 11:24:00 »
Hartelijk bedankt, maar ik laat het nu maar even. Het is namelijk voor mij niet echt belangrijk.

Ik heb een tijd geleden wel eens de xserver gefixt omdat er iets anders misging. Maar dat levert zoveel nawerk op onder andere voor het toetsenbord dat ik dat liever niet doe.

De oude driver voor de intel kaarten ophalen zou iets kunnen zijn, maar zoals ik al gezegd heb: het is op dit moment niet belangrijk genoeg om er veel tijd in te steken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: ((Voorlopig) Opgelost)Compiz is niet meer te gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/03, 13:53:21 »
Vanwege vastlopers is Compiz aangepast, zodat het niet meer werkt met een aantal Intel-kaarten.
Die zijn op een zogenaamde "blacklist" gezet. Hetzelfde geldt voor sommige kaarten van Ati.

Je zou die blacklist kunnen negeren via dit commando:
SKIP_CHECKS=yes compiz --replace
Pas wel op: je kan last krijgen van vastlopers of andere gekke problemen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/03, 13:57:01 »
Vanwege vastlopers is Compiz aangepast, zodat het niet meer werkt met een aantal Intel-kaarten.
Die zijn op een zogenaamde "blacklist" gezet. Hetzelfde geldt voor sommige kaarten van Ati.

Je zou die blacklist kunnen negeren via dit commando:
SKIP_CHECKS=yes compiz --replace
Pas wel op: je kan last krijgen van vastlopers of andere gekke problemen.

Ik raad dit af. De zwarte lijst is er bepaald niet voor niks!

Ik heb in het verleden ook weleens die zwarte lijst omzeild, maar daar kreeg ik al snel spijt van. Hoop ellende. Dan maar even geen Compiz....

Offline joop13

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/03, 15:47:28 »
Maar de Intel 915M staat niet op de blacklist, dan toch proberen met skip_checks? Dat ben ik met Pjotr eens: liever niet, maar weten jullie nog een andere mogelijkheid waardoor de oude toestand weer herstelt wordt dat Compiz het wel deed?

« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/03, 15:48:30 »
Maar de Intel 915M staat niet op de blacklist, dan toch proberen met skip_checks? Dat ben ik met Pjotr eens: liever niet, maar weten jullie nog een andere mogelijkheid waardoor de oude toestand weer herstelt wordt dat Compiz het wel deed?

oude versie van compiz nemen... Maar ik weet niet hoe je die terug schroeft. Ikzelf gebruik namelijk het KDE alternatief.