Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm na inloggen  (gelezen 2906 keer)

Zwart scherm na inloggen
« Gepost op: 2009/06/23, 20:31:03 »
Tot een uur geleden werkte ik probleemloos op mijn Toshiba met Ubuntu 9.04. Nu krijg ik na een herstart alleen een zwart scherm nadat ik ingelogd ben. (Ik schrijf dit op een andere machine) Ik heb ff een check gedaan, maar de xp installatie start wel met beeld op (eindelijk eens blij dat ik zoiets als windows op mijn machine had staan)

Dus: na het inlogvenster met naam en password krijg ik alleen een zwart scherm. Ik zie nog wel mijn cursor. Maar dat is dan alles. Wat te doen? Ik ben diverse malen heropsgestart, maar geen verbetering. Ook de oude kernel geeft hetzelfde.

Offline Drummies

• Lid
Re: Zwart scherm na inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/23, 20:50:09 »
in de recovery mode (veilige mode) te zien tijdens opstarten op escape drukken er komt vervolgens een lap tekst voorbij daarna kom je in het recovery menu scroll vervolgens naar xfix Try to repair graphic problems en druk op enter er volgt weer een lap tekst en dan resume normal boot
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/23, 20:59:10 »
Ik deed dit zojuist. Geen verbetering. Na herstart weer in normale modus weer aanmeldscherm met naam en password en daarna toch weer een zwart scherm met alleen cursor.

(Ik kan wel huilen, ik heb weken werk op dat ding staan, gewoon een herinstallatie is geen optie)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/23, 21:00:42 door Schredders »

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/24, 13:55:54 »
Welke laptop van Toshiba is het ? En heeft die toevallig een Intel onboard grafische kaart ?

Ten eerste, als Compiz aanstaat, zorg dat dat niet zo is.

In recovery mode kies je voor " Drop to root shell " en voer je het volgende commando uit :

sudo aptitude remove compiz-core
Als je een ATi onboard grafische kaart hebt verwijder je nog even de slechte driver van deze fabrikant in de root shell :

sudo aptitude remove xorg-driver-fglrx

« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/24, 18:24:18 »
Welke laptop van Toshiba is het ? En heeft die toevallig een Intel onboard grafische kaart ?

Ten eerste, als Compiz aanstaat, zorg dat dat niet zo is.

In recovery mode kies je voor " Drop to root shell " en voer je het volgende commando uit :

sudo aptitude remove compiz-core
Als je een ATi onboard grafische kaart hebt verwijder je nog even de slechte driver van deze fabrikant in de root shell :

sudo aptitude remove xorg-driver-fglrx
Hallo Joshua (mooie naam trouwens, verwijst naar een van mijn favoriete verhalen, maar dat terzijde)

Ik had zeker gedaan wat je me had gezegd, maar toen ik vanochtend nog geen bericht had, heb ik de life cd erin gestopt en op die manier mijn bestanden gered op een externe HD en vervolgens heb ik weer opnieuw geïnstalleerd.

Mocht het probleem zich nog een keer voordoen haal ik deze suggestie weer boven.

Ik ben nu niet bij mijn toshiba, maar ik meen dat het de kaart is die jij aangeeft.

Wat ik me alleen afvraag, ik draai al anderhalf jaar ubuntu op deze bak, hoe kan zich dan ineens dit probleem voordoen?

Dank in ieder geval. (Compiz stond overigens niet aan)

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/24, 22:41:38 »
Dat is heel simpel : het stuurprogramma van ATi kan dit veroorzaakt hebben omdat het één of meerdere bestanden van Xorg heeft beschadigd.

De driver van ATi is zo buggy, gebruik gewoon het open bron stuurprogramma. Dat doet de meeste taken perfect en is al standaard actief in Ubuntu.

Dit gaat trouwens niet op voor kaarten van Nvidia, het open bron stuurprogramma is redelijk beperkt. Dus hier gebruik je best wel de stuurprogramma's van Nvidia zelf.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/24, 22:43:49 door Joshua822 »