Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten van mijn HDś voor ALTIJD voor alle progjes toegankelijk maken zonder sti  (gelezen 1867 keer)

Offline Asperger

• Lid
Hoi luitjes,

Ik stel mijn vraag nog maar een keer apart van andere vragen.
Ik wil met progjes als rawstudio bestanden inlezen die op speciale partities staan voor de te bewaren data.
Iedere keer als ik dat wil stijgert Ubuntu op die rechten terwijl ik er met sudo gewoon komen kan.
Ik word dat hier inmiddels erg beu.
Hoe kan ik het zo maken dat ik mijn HD´s ALTIJD met ELK PROGJE (dus ook inlezen van bestanden in bijvoorbeeld fotobewerkingsprogrammaś) toegangkelijk zijn zonder dat Ubuntu weer over rechten begint te zeuren?
Het liefste met een commando waarmee ik alle schijven in een keer voor alles toegankelijk maak maar dan ook weer een commando om dat ongedaan 5te maken.
Ik hoor het graag.
O, ja, hoe kan ik de labels veranderen van Ext3 en Ext4 schijven?
Mijn NTFS schijven heten RANGEER en DATA-A en die worden als zodanig gezien, dan is er een commando voor handen.
Mijn Ext. partities geven echter problemen.
Ik wil graag dat ubuntu ook daar bijvoorbeeld DATA-1 geeft ipv disk, disk1 enz.

Offline track

• Lid
Hoi Martie,

jouw schijven worden statisch (dus niet door de automounter) gemount toch ?

Dan staan de parameters en rechten in de  /etc/fstab .  ( -> http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab )
Met name door de optie "user" kun je de rechten vrijgeven.

De labels van ext2 .. ext4 - partities kun je aanpassen met e2label .
( -> man e2label  of  http://linux.die.net/man/8/e2label )

Vriendelijke groet,

track

Offline vanadium

• Lid
Op de Nederlandsrtalige Wiki zou eens een goed inzichtelijk stukje moeten komen over Linux rechten. Rechten is iets wat je als systeembeheerder 100% zelf controleert. Als Ubuntu zeurt over rechten, dan betekent dat dat jij als aldministrator je rechten niet goed hebt ingesteld. m.a.w., het is jou fout, niet die van Ubuntu.

* Een bestand is van een eigenaar en van een groep
* Rechten kan je apart instellen voor eigenaar, groep en "derden" ("others", anderen)
* Er zijn drie rechten: "lezen", "schrijven" en "uitvoeren"

Stel nu de rechten van de directory zo in dat je er de gewenste toegang toe hebt.

Enkele voorbeelden:
* Wil je dat alleen gebruiker "Martie" de bestanden kan wijzigen, dan moet je de bestanden aan gebruiker Martie geven (veranderen eigenaar: "chown") én de gebruiker lees- en schrijfrechten geven (+r, +w). Kan met "gksudo nautilus" (eigenschappen) of via de commandolijn:

sudo chown martie:martie <directory>
sudo chmod u+rwx,g+rwx,o+r-wx <directory>

* Wil je dat iedereen zonder restricties kan lezen en schrijven, zet dan eenvoudig de rechten voor "anderen" open (minder veilige benadering dan voorgaande, natuurlijk! Bij ntfs is dit echter standaaard)
sudo chmod o+rwx <directory>

* Wil je dat verschillende mensen bestanden kunnen aanpassen, zorg er dan voor dat al die mensen lid zijn van een bepaalde groep, geef de directory aan de groep en zet de nodige permissies voor "groep" open.

enz ...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
De tips van Vanadium zijn heel handig, maar werken alleen op Linux-bestandssystemen.
Als je bijvoorbeeld Fat32 of NTFS gebruikt werken die niet, want die bestandssystemen ondersteunen geen rechten op aparte mappen en bestanden onder Linux.
Wat wel werkt: die partities aankoppelen via /etc/fstab en daar de goede eigenaar en rechten aangeven.
Een handleiding staat op de wiki, zoek even op "fstab".

Offline Asperger

• Lid
Hoi,

Ik wiul gewoon onder de gebruiker ´Martie´de schijven kunnen benaderen zonder enige weerstand terwijl anderen er niet kunnen komen.
Dus de hele schijf toewijzen op deze manier, niet één directory.
Is daar ook een commando voor?
Heb de schijven ´RANGEER-A´, ´DATA-LAP´ en een die kennelijk ´disk´ genoemd wodt, dat is  mijn Vista schijf.

Offline track

• Lid
Kun je met mijn links niet overweg ?

Als je verdere hulp nodig hebt doe in de terminal een  sudo fdisk -l   en zet het resultaat hier neer.
(paswoord +[enter] moet je "blind" intikken, dat hoort zo)
En, zet jouw  /etc/fstab  ook hier in de  Extra opties..  Bijlage: .

Dan kunnen wij het voor jou uitzoeken.

track

Offline Asperger

• Lid
Hoi,

Het resultaat van de fdisk command is:

Schijf /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x5af2617e

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        3918    31470311    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            4168       38909   279065115    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda3            3919        4167     2000092+  82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda5           15813       38909   185526621   83  Linux
/dev/sda6            4168        7903    30009357   83  Linux
/dev/sda7            7904       10393    20000893+  83  Linux
/dev/sda8           10394       12883    20000893+  83  Linux
/dev/sda9           12884       14128    10000431   83  Linux
/dev/sda10          14129       15812    13526698+   c  W95 FAT32 (LBA)

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

Ik wil nog een screenshot meezenden maar Ubuntu maakt te grote beelden aan zodat die niet mee kon. (bestand te groot)

Offline Asperger

• Lid
Op de Nederlandsrtalige Wiki zou eens een goed inzichtelijk stukje moeten komen over Linux rechten. Rechten is iets wat je als systeembeheerder 100% zelf controleert. Als Ubuntu zeurt over rechten, dan betekent dat dat jij als aldministrator je rechten niet goed hebt ingesteld. m.a.w., het is jou fout, niet die van Ubuntu.

* Een bestand is van een eigenaar en van een groep
* Rechten kan je apart instellen voor eigenaar, groep en "derden" ("others", anderen)
* Er zijn drie rechten: "lezen", "schrijven" en "uitvoeren"

Stel nu de rechten van de directory zo in dat je er de gewenste toegang toe hebt.

Enkele voorbeelden:
* Wil je dat alleen gebruiker "Martie" de bestanden kan wijzigen, dan moet je de bestanden aan gebruiker Martie geven (veranderen eigenaar: "chown") én de gebruiker lees- en schrijfrechten geven (+r, +w). Kan met "gksudo nautilus" (eigenschappen) of via de commandolijn:

sudo chown martie:martie <directory>
sudo chmod u+rwx,g+rwx,o+r-wx <directory>

* Wil je dat iedereen zonder restricties kan lezen en schrijven, zet dan eenvoudig de rechten voor "anderen" open (minder veilige benadering dan voorgaande, natuurlijk! Bij ntfs is dit echter standaaard)
sudo chmod o+rwx <directory>

* Wil je dat verschillende mensen bestanden kunnen aanpassen, zorg er dan voor dat al die mensen lid zijn van een bepaalde groep, geef de directory aan de groep en zet de nodige permissies voor "groep" open.

enz ...

Kan met "gksudo nautilus" (eigenschappen) -> Nope. Niks eigenschappen in Nautilus...
Alleen ontkoppelen en andere zaken.

Offline Asperger

• Lid
Kan de rechten van een schijf NIET veranderen.
Kan plaatje niet zenden, forum accepteert te koleine bestanden zodat printscreen niet te gebruiken is.
In gksudo nautilus kon ik de groep niet verandferen en geen rechten veranderen van een van mijn schijven.
Geeft op dat ik niet genoeg rechten heb.
Hoe krijg ik nog meer rechten dan met gksudo?
Ben erg benieuwd naar het antwoord op dit universitair gebeuren.

Offline vanadium

• Lid
Ik weet niet waar je schijf gekoppeld is, maar je moet wel degelijk de permissies van de directory waar de schijf gekoppeld is, aanpassen. Ik hoop dat je het niet was aan het proberen met het icoon van de schijf op je desktop of het icoon in het linker paneel van nautilus?

Je kan zien waar een schijf gemount is in de uitvoer van het commando "mount"

Offline Asperger

• Lid
martie@LAPTOP:~$ sudo mount
[sudo] password for martie:
Sorry, try again.
/dev/sda7 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=620)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.28-11-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=755)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/martie/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=martie)
martie@LAPTOP:~$

Offline vanadium

• Lid
sda7 is de enige partitie die gemount is: het is de root partitie.

Ik onderstel dat je de andere partities benadert door in nautilus op een icoon te klikken?

Eens je dat doet, wordt de schijf (=partitie op je éne harde schijf) automatisch door gnome gemount. Dit houdt in dat er onder /media een directory wordt aangemaakt, waar dan de partitie aan wordt gekoppeld. De naam van die directory is standaard het label van de partitie, en als dat niet is iets in de zin van "xx GB volume".

Doe het volgende. Start "gksu nautilus" op en gan naar /media ("bestandssysteem, dit brengt je naar de root (/), en dan "media". Je ziet daar wellicht al cdrom staan.

Open nu een gewoon nautilus venster, en klik op het icoon van de partitie die je wil gebruiken. Als alles goed ga, zie je nu de inhoud van die partitie.

Keer terug naar het "gksu nautilus" en druk eventueel op F5 om de inhoud te verversen: je ziet nu een nieuwe directory, die automatisch werd gecreëerd om je schijf te koppelen, en automatisch zal verwijderd worden als de schijf ontkoppeld wordt. Rechts-klik die directory, ga naar "eigenschappen" en verander de eigenaar naar de login van de gebruiker. Controleer of de rechten goed staan.

Hoewel dat koppelpunt telkens weer opnieuw aangemaakt en gewist wordt, worden de op die wijze ingestelde permissies "onthouden".

Offline Asperger

• Lid
Hoi,

Bij eren schijf ging alles goed.
Bij ´disk´ kan ik de dropdown omzetten naar ´martie´ maar die springt 9ongevraagd meteen terug naar ´root´.
Dit werkt dus niet !
Hoe zet ik de eigenaar om?

Offline vanadium

• Lid
Post hier ook eens de output van "sudo blkid". Je begrijpt dat ik moeilijk kan weten wat het verschil tussen "disk" en "martie" is. Post tegelijk ook (met de schijven aangekoppeld) de output van "ls -l /media", en van "mount". Samengevat:

sudo blkid
ls -l /media
mount

Offline Asperger

• Lid
Ik doe het effe in stukjes...

martie@LAPTOP:~$ sudo blkid
Sorry, try again.
/dev/sda1: UUID="88F0681CF06812AC" TYPE="ntfs"
/dev/sda3: TYPE="swap" UUID="6ce92d89-282b-4c82-ad69-cfb485ae04ea"
/dev/sda5: LABEL="DATA-LAP" UUID="55d10768-dc9f-476b-a171-8d18d3b9cae0" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda6: UUID="2e409c2f-dfde-4e2f-b6cd-a2882ebf9aef" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda7: UUID="4d74a8db-188b-4df4-93cc-be28bcfab06f" TYPE="ext4"
/dev/sda8: UUID="5d27cbc3-8696-478f-9d63-7345de18dab7" TYPE="ext4"
/dev/sda9: UUID="5d0dec7c-368f-4423-bb6d-063100f9464c" TYPE="ext4"
/dev/sda10: LABEL="RANGEER-A" UUID="2750-4E8C" TYPE="vfat"

Offline Asperger

• Lid
martie@LAPTOP:~$ ls -l /media
totaal 48
lrwxrwxrwx 1 root   root       6 2009-05-11 06:41 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x 2 root   root    4096 2009-05-11 06:41 cdrom0
drwxr-xr-x 2 root   root    4096 2009-05-11 06:41 cdrom1
drwxrwxr-x 8 martie martie  4096 2009-06-04 01:17 DATA-LAP
drwxrwxrwx 1 root   root   24576 2009-06-06 15:16 disk
lrwxrwxrwx 1 root   root       7 2009-05-11 06:41 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x 2 root   root    4096 2009-05-11 06:41 floppy0
drwx------ 9 martie root    8192 1970-01-01 01:00 RANGEER-A
martie@LAPTOP:~$ mount
/dev/sda7 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=620)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.28-11-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=755)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/martie/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=martie)
/dev/sda5 on /media/DATA-LAP type ext3 (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal)
/dev/sda1 on /media/disk type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)
/dev/sda10 on /media/RANGEER-A type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush)