Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hard-disk checken op fouten  (gelezen 2286 keer)

Offline Paul

• Lid
hard-disk checken op fouten
« Gepost op: 2009/06/08, 10:56:11 »
Hoi,

Ik heb een hard-disk die naar alle waarschijnlijkheid defect is.
Hoe kan ik met de commandline controleren of dat de disk idd ook defect is? ???
In mijn situatie verdenk ik de tweede disk....

Alvast bedankt,

Paul

Re: hard-disk checken op fouten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/08, 11:06:22 »
Met fsck kunt ge de schijf scannen (hetzelfde als de automatische om de 30 keer mounten).

Ge kunt ook eens testdisk proberen.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/08, 11:06:36 »
sudo fsck /dev/sda1

Wel eerst de schijf umounten als dat nog niet is gebeurd.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/08, 11:11:21 »
Als je je computer opstart in de Recovery mode, dan krijg je op het eind een menu te zien met een aantal gereedschappen. Eén daarvan is bedoeld om harde schijven mee te controleren.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/08, 11:19:42 »
Als je daadwerkelijk vermoedt dat je een fysieke fout hebt, op je harddisk, kun je
beter de ultimatebootcd ophalen; http://ultimatebootcd.com/

Gebruik dan de tool en de diagnostics die de harddisk fabrikant zelf aanbiedt (ze zijn gratis)
Dan weet je tenminste zeker, of de harddisk geen crc/ecc errrors bevat, of dat hij een overtemp
heeft doorgemaakt.
Alle normale filesysteem checktools controleren/repareren wel je filesysteem, maar geven geen
uitsluitsel omtrent hardware errors; de evt. daadwerkelijke oorzaak. Alleen de smartmontools doen dat tot
op zekere hoogte, vaak zit er al een crc error op je schijf en zegt smart dat er nog niets aan de hand is.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/08, 11:29:38 »
Allereerst zou ik proberen zoveel mogelijk data van de HD af te halen en over te zetten naar een andere HD.
Stel hij is stervende kan het zijn dat testen en controles net het laatste is wat hij aankan en daarna helemaal de geest geeft.

Voorwaarde is dat als hij nog spint en nog leesbaar is je de HD aanlaat staan, meestal is het zo dat na het uitzetten hij ook uit blijft.

Mocht de HD niet meer opstarten, EG dus beginnen met draaien, wil het vaak helpen er zachtjes tegenaan te tikken met het handvat van een schroevendraaien.
Door dit tikken wil hij vaak weer gaan spinnen, waarna je meteen de kans moet grijpen data eraf te halen indien je er via het OS op kan komen.

Verder kan je nog die HD een test laten ondergaan met SpinRite.
Dit is geen gratis proggie maar kan nog veel data herstellen wat op een HD staat.
http://www.grc.com/spinrite.htm
Met het hoofdprogramma kan je een floppy maken waar je vervolgens van boot en dan de HD laat controleren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D