Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Adressen migratie van Thunderbird naar Evolution E-mail  (gelezen 3921 keer)

Offline tomcat

• Lid
Omdat ik het handig vind om een agenda gelijk te kunnen beheren heb ik i.pl.v. Thunderbird nu Evolution geinstalleerd. Nu wil ik de adressenlijst en de bewaarde mails over brengen van Thunderbird naar Evolution.
Vragen: Kan dat, en zo ja? Hoe?
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 09:39:33 door tomcat »

Re: Adressen migratie van Thunderbird naar Evolution E-mail
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/07, 18:33:26 »
Evolution is toch standaard geïnstalleerd?

Ik denk dat je in Thunderbird je gegevens in mbox-formaat moet exporteren en dit in Evolution weer moet importeren.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/07, 18:45:31 »
Je kunt ook bij thunderbird de Lightning plugin installeren, dan heb je ook kalender.
http://www.mozilla.org/projects/calendar/lightning/

Ik zal ook nog even kijken hoe je precies de adressen en mails exporteert

« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/08, 11:59:17 »
Zo exporteer je je mails :

Citaat van: Thunderbird FAQ link=http://www.mozilla.org/support/thunderbird/faq#export
How do I export e-mail messages to another mail program or computer?

Thunderbird's mail files are in the standard plain text "mbox" format, which almost all mail programs can use or import. Many proprietary mail programs have a function to import from Eudora, which also uses the "mbox" format; this function should read your Mozilla mail files properly.

Your mail files are inside your profile (see the Profile Folder), in the Mail and (if you use IMAP) ImapMail folders. Each mail folder (Inbox, Sent, etc.) is stored as two files — one with no extension (e.g. INBOX), which is the mail file itself (in "mbox" format), and one with an .msf extension (e.g. INBOX.msf), which is the index (Mail Summary File) to the mail file. Tell the other program to import mail from the file with no extension.

If you want to transfer a mail file to another Mozilla profile or another installation of Mozilla, simply put the mail file into the other installation's Mail folder.

De adressen exporteert U gewoon door naar het adresboek te gaan (bovenaan, Adresboek) en dan in het bovenste menu (dus waar bestand etc staat), en daar kiest in het menu extra voor exporteren. Dan wordt uw adresboek opgeslaan als een LDIF- bestand.

Ik weet wel niet zeker of Evolution deze goed kan importeren. Ook dat zoek ik even op :D

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/08, 12:49:33 »
Evolution is toch standaard geïnstalleerd?

Ja, dat klopt, Alleen had ik Thunderbird geinstalleerd omdat ik daar al mee werkte. ook in dat ´andere' besturingssysteem.

Ik denk dat je in Thunderbird je gegevens in mbox-formaat moet exporteren en dit in Evolution weer moet importeren.

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/08, 12:50:39 »
Je kunt ook bij thunderbird de Lightning plugin installeren, dan heb je ook kalender.

Dan zal dit al de oplossing kunnen zijn. Ik ga dit proberen.

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/08, 12:51:31 »
Zo exporteer je je mails :

Citaat van: Thunderbird FAQ link=http://www.mozilla.org/support/thunderbird/faq#export
How do I export e-mail messages to another mail program or computer?

Thunderbird's mail files are in the standard plain text "mbox" format, which almost all mail programs can use or import. Many proprietary mail programs have a function to import from Eudora, which also uses the "mbox" format; this function should read your Mozilla mail files properly.

Your mail files are inside your profile (see the Profile Folder), in the Mail and (if you use IMAP) ImapMail folders. Each mail folder (Inbox, Sent, etc.) is stored as two files — one with no extension (e.g. INBOX), which is the mail file itself (in "mbox" format), and one with an .msf extension (e.g. INBOX.msf), which is the index (Mail Summary File) to the mail file. Tell the other program to import mail from the file with no extension.

If you want to transfer a mail file to another Mozilla profile or another installation of Mozilla, simply put the mail file into the other installation's Mail folder.

De adressen exporteert U gewoon door naar het adresboek te gaan (bovenaan, Adresboek) en dan in het bovenste menu (dus waar bestand etc staat), en daar kiest in het menu extra voor exporteren. Dan wordt uw adresboek opgeslaan als een LDIF- bestand.

Ik weet wel niet zeker of Evolution deze goed kan importeren. Ook dat zoek ik even op :D

Dit wordt toch wel wat gecompliceerder.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/08, 13:17:51 »
Zo moeilijk is het niet hoor.
Ik heb een screencast gemaakt zodat u precies kunt zien hoe dit moet: http://dl.getdropbox.com/u/1075783/test-0000.mpeg
Hopelijk helpt hij wat.

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/08, 17:03:38 »

Dan zal dit al de oplossing kunnen zijn. Ik ga dit proberen.

Ik had e.e.a wel gedownload, echter ik krijg het niet aan de gang.
Vraagje Kunt u ook hiervoor een  screencast maken?? Dan zijn eigenlijk alle problemen opgelost, en kan ik gewoon onder Thunderbird blijven werken.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/08, 17:22:44 »
Hier kun je de cast downloaden: http://dl.getdropbox.com/u/1075783/test-2.mpeg

Dit is wat ik in gedit intik (ik weet niet hoe duideleijk dat te zien is in de cast)
Citaat
Ga naar de site waar je lightning kunt downloaden.
Sla het .xpi bestand op, bv op je Bureaublad.
Daarna open je Thunderbird.
Ga naar Extra, en dan AddOns.
Klik op Installeren, en selecteer het Lightning xpi bestand.
Herstart Thunderbird om de installatie voltooien.
Zo, een kalender in Thunderbird.

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/08, 19:53:15 »
Hier kun je de cast downloaden: http://dl.getdropbox.com/u/1075783/test-2.mpeg

Dit is wat ik in gedit intik (ik weet niet hoe duideleijk dat te zien is in de cast)
Citaat
Ga naar de site waar je lightning kunt downloaden.
Sla het .xpi bestand op, bv op je Bureaublad.
Daarna open je Thunderbird.
Ga naar Extra, en dan AddOns.
Klik op Installeren, en selecteer het Lightning xpi bestand.
Herstart Thunderbird om de installatie voltooien.
Zo, een kalender in Thunderbird.

Geweldig, deze wijze van instructie. Ik heb alles gedaan zoals aangegeven, echter blijf ik met een groo (Of is dat niet zo?) probleem zitten. Ik heb inderdaad de agenda, alleen deze doet niet zoals onder pt 6 wordt getoond. Ik krijg alleen maar een groot wit veld aan de rechter zijde van de uren. Ook krijg ik geen aanduidingen of wijzigingen bij week, meerdere weken of maand. Wat doe ik fout?

« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/08, 20:04:45 »
Ik snap niet goed wat je bedoeld. Kun je eens een schermafdruk maken aub en als bijlage toevoegen?

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/08, 22:01:51 »
Ik snap niet goed wat je bedoeld. Kun je eens een schermafdruk maken aub en als bijlage toevoegen?

Hopelijk is dit duidelijk? Wanneer ik op de knoppen voor dag; week; meerdere weken of maand klik. Blijft dit scherm zo. Vreemd.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/08, 22:29:15 »
Blijkbaar is er iets fout gegaan met het installeren van de plugin.
Mss kun je hem eens deïnstalleren (Extra > add-ons > Lightning 0.9; deïnstalleren)
Thunderbird afsluiten en heropstarten, en dan opnieuw installeren.
Mss dat het dan lukt.
Anders zullen we verder moeten zoeken.
Mss een goed idee om de plugin opnieuw te downloaden, mss is er daar iets fout gelopen.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/08, 22:35:01 door schwarzproductions »

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/08, 22:38:50 »
Ik weet wel niet zeker of Evolution deze goed kan importeren. Ook dat zoek ik even op

Ja hoor.

Ga in Evo naar Bestand-importeren en zoek het LDIF bestand wat je met Thunderbird ergens hebt neergezet.
Daarna gewoon de stappen volgen.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/09, 09:56:39 »
Blijkbaar is er iets fout gegaan met het installeren van de plugin.
Mss kun je hem eens deïnstalleren (Extra > add-ons > Lightning 0.9; deïnstalleren)
Thunderbird afsluiten en heropstarten, en dan opnieuw installeren.
Mss dat het dan lukt.
Anders zullen we verder moeten zoeken.
Mss een goed idee om de plugin opnieuw te downloaden, mss is er daar iets fout gelopen.
Tot 2x toe gedeinstalleerd en op 2 wijze weer geinstalleerd.
1e. volgens de aanwijzing van Mozilla door met rechts te klikken (pt 1). Dan krijg ik addon-2313-latest op mjn bureaublad, met daarin de Lightning..
en ook nog eens door deze met links te downloaden. dan krijg ik op ht bureaublad Lightning-0.9-tb-linux.xpi
Resultaat: hetzelfde als eerder getoond.

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/10, 15:07:56 »
Ik weet wel niet zeker of Evolution deze goed kan importeren. Ook dat zoek ik even op

Ja hoor.

Ga in Evo naar Bestand-importeren en zoek het LDIF bestand wat je met Thunderbird ergens hebt neergezet.
Daarna gewoon de stappen volgen.

Fijn dat er mee gedacht wordt. alleen...
Ik probeer deze ook, alleen deze aanwijzing is voor mij te vaag. Ik volg het zo niet. (newbie en zo).
Mag het wat duidelijker?

« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/10, 16:16:37 »
In thunderbird doe je in het adresboek : Extra > Exporteren
In Evolution doe je dan: Bestand Importeren > en dan het geëxporteerde bestand uit tb. (zoals getoond in de eerste screencast)

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/11, 09:17:53 »
In thunderbird doe je in het adresboek : Extra > Exporteren
In Evolution doe je dan: Bestand Importeren > en dan het geëxporteerde bestand uit tb. (zoals getoond in de eerste screencast)
Ik ben er uit.
Joeipie. XD
Bedankt allen..

Offline tomcat

• Lid
[OPGELOST] Re: Adressen migratie van Thunderbird naar Evolution E-mail
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/11, 09:19:40 »
zoeken, zoeken, opschrijven, en dan toch nog gelukt.
Bedankt

Ehhh, Hoe verander ik de Topic in [OPGELOST] ???
Hierboven lukt het wel.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 09:22:08 door tomcat »

« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/11, 09:24:00 »
Ik ben blij dat het je gelukt is.
De titel van je topic veranderen doe je bij het eerste bericht : http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/adressen-migratie-van-thunderbird-naar-evolution-e-mail/msg425396/#msg425396
Daar klik je op verander, en plaats je [opgelost] in de titel.
De titel van het eerste bericht is deze die wordt weergegeven in de lijst.

Offline tomcat

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/11, 09:41:21 »
Ik ben blij dat het je gelukt is.
De titel van je topic veranderen doe je bij het eerste bericht : http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/adressen-migratie-van-thunderbird-naar-evolution-e-mail/msg425396/#msg425396
Daar klik je op verander, en plaats je [opgelost] in de titel.
De titel van het eerste bericht is deze die wordt weergegeven in de lijst.

Het lijkten net computers. Je hoeft niet alles te weten, Als je maar weet waar het staat.
Schwarzproduction: hartelijk dank voor je hulp.