Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik heb een dual boot gecreëerd Windows XP en Ubuntu, kan ik vanuit..............  (gelezen 2139 keer)

Offline Support4u

• Lid
Hey gasten,

Ik heb een dual boot gecreëerd ( die werkt )

HDD 250GB

Partitie 1 Windows XP ( 116gb )
Partitie 2 Ubuntu ( 117gb )

partitie 3 ( 80mb ) ??? wat is dit nu weer?\\ kan ik deze verwijderen??? of is dit een root partitie? zo ja wil ik die graag verbergen als het kan.

grub en alles werkt netjes.

Wat wil ik weten!

1 Kan ik de windows partitie verbergen in ubuntu? zo ja hoe?
2 Kan ik in ubuntu ( gui )( dus als ik ingelogd ben in ubuntu ), via een scriptje ofzo,  regelen dat ik kan kiezen te restarten naar windows xp?
( ik wil namelijk de server op afstand beheren )

Dit is het voor even! ben benieuwd!

Thanks!
« Laatst bewerkt op: 2010/01/22, 21:45:17 door Support4u »

Offline Lexaldo

• Lid
Een swap kan beter iets groter zijn dan het geheugen, bijvoorbeeld + 5%. Zo maakt Ubuntu hem standaard aan volgens mij.
Soms raakt wel eens een stukje van je HD onbruikbaar namelijk en dat kan ook in de swap voorkomen.
Er zijn ook mensen die voor swap 2x RAM nemen, maar dat vind ik erg veel.

@ Support4u: Je kunt GParted* installeren en dan kijken wat er allemaal wordt vermeld over die partitie van 80 MB.

* Staat niet standaard in Ubuntu geloof ik, maar is erg handig voor het formatteren van bijv. usb-sticks en bewerken van niet-aangekoppelde partities. Voor alomvattende taken moet je de live-CD gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 12:40:59 door Lexaldo »

Offline Lexaldo

• Lid
Bij mijn install (zonder afzonderlijke / en /home-partities) werd automatisch 2,11 GB swap aangemaakt voor een RAM van 2,00 GB.

Offline Support4u

• Lid
okeey, duidelijk

nu de rest van mijn vragen nog jongens! bedankt nogmaals!

Is het niet NTFS oftewel je windows herstelpartitie, die 80 mb?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Support4u

• Lid
humz dat zou kunnen.

maar die wil ik niet zien :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
humz dat zou kunnen.

maar die wil ik niet zien :D

Ja, dat is inderdaad enigszins storend.... Die herstelpartitie wil je kunnen verbergen, althans in het Grubmenu. Misschien helpt het, als je vanuit Ubuntu op de herstelpartitie ingrijpt, en op die partitie het bestand ntldr hernoemt naar ntldrx

Daarna (nog steeds in Ubuntu): Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo update-grub

Druk op Enter. Je wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Hopelijk is de vermelding in het Grubmenu dan weg. Mocht je de herstelfunctie ooit willen gebruiken, dan hoef je alleen maar ntldrx weer te hernoemen naar zijn oude naam ntldr. Daarna weer sudo update-grub doen.

Laat het resultaat eens weten... Ik ben benieuwd.  :)

--toevoeging--
Ik heb net zelf even geprobeerd, of ik zo m'n Windows XP kan laten verdwijnen uit het Grubmenu. En inderdaad: het werkt!  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/24, 12:27:37 door Pjotr »

Offline Support4u

• Lid
de 80 mb was dus inderdaad een windows herstel partitie. aangezien ik die nooit van men leven gaat gebruiken, heb ik deze verwijderd. + uiteraard herstel uitgezet.

dus dat is uit de weg geruimd!

de swap van ubuntu is bijne 5 gb. dus das prima. niks meer over te melden.
in xp word de ubuntu filesystem partitie en swap niet gezien. dus allemaal naar wens!

alleen nog resterend Ubuntu!

ubuntu ziet wel de windows xp filesystem partitie. dit wil ik niet. kan ik die partitie hiden/verbergen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu ziet wel de windows xp filesystem partitie. dit wil ik niet. kan ik die partitie hiden/verbergen?

Volgens mij kan dat niet... Maar is het een probleem? Er is namelijk een beheerdershandeling voor nodig, met wachtwoord en al, om hem aan te koppelen in Ubuntu.... Je kunt dus niet makkelijk per ongeluk schade aanrichten in Windows vanuit Ubuntu.

Offline Support4u

• Lid
ajha, dat is ook zo. ik zou via pysdm hem kunnen unmounten voor altijd.