Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update troubles  (gelezen 2537 keer)

Offline Newbubtu

• Lid
Update troubles
« Gepost op: 2009/07/23, 16:54:56 »
Beste "extperts" 8)

Vandaag de laatste versie van Ubuntu geinstalleerd en nu heb ik een vraag over het volgende. Er zijn updates beschikbaar maar ik krijg steeds de melding:

De update vereist 374M vrije ruimte op schijf '/'. Maak tenminste 348M ruimte vrij op '/'. leeg uw prullenbak, en verwijder tijdelijke pakketbestanden van vorige installaties met 'sudo apt-get clean'.

Mijn vragen zijn:

*Wáár moet ik de ruimte vrij maken? (heb in totaal zo'n 100 Gb. vrij)
*Hóe moet ik de ruimte vrij maken? (moet ik dat prog. downloaden?)

Verder ben ik erg tevreden tot nu toe en als alles echt goed loopt is Microsoft wat mij betreft history.

Met wat hulp van hier, natuurlijk. Alvast bedankt
 8)

Offline CasB

• Lid
    • Mijn geekblog
Re: Update troubles
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/23, 17:00:00 »
Wat is je output van df -lh?

Offline Newbubtu

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/23, 17:05:30 »
Wat is je output van df -lh?

Uhhhmmmmm, ik voel me ineens behoorlijk blond....................

Ik ben (nog) niet zo thuis in vakmatige afkortingen en dergelijke dus uitleg in blokletters nzoun wel prettig zijn, sorry! Heb dus ook geen idee waar je het over hebt ???!!

Intussen blijf ik nu dezelfde melding krijgen terwijl alles verder goed loopt.

Offline CasB

• Lid
    • Mijn geekblog
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/23, 17:44:49 »
Ga eens naar Systeem -> Administratie (of Beheer, geen idee, ik heb de Engelse versie :P) -> Systeem Monitor -> En dan tabblad Bestandssystemen (gok ik). Daar staat hoeveel ruimte je nog hebt.

Offline Newbubtu

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/23, 18:07:05 »
Ga eens naar Systeem -> Administratie (of Beheer, geen idee, ik heb de Engelse versie :P) -> Systeem Monitor -> En dan tabblad Bestandssystemen (gok ik). Daar staat hoeveel ruimte je nog hebt.

Hey beste Cas.

Ik weet precies hoeveel ruimte ik over heb: 0Bytes! Dat heb ik gechecked, dubbelcheck. Bestandssystemen bevat 2.7Gb. en that's it. Ik kan er ook niets uit verwijderen (tenzij permanent maar dat lijkt me niet handig) en ik kan ook geen ruimte toevoegen.......weird indeed.

Komt nog wat bij ook: Wilde net de nieuwste versie van Firefox downloaden en ik kreeg dezelfde melding. 0Bytes left.....

Vreemd he?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/23, 18:19:56 »
Newbubtu,

2.7 GB is eigenlijk te weinig voor je '/' directory. Om de huidige indeling van je harde schijf te kunnen bekijken, hebben we de uitvoer van het commando df -lh nodig. Deze kun je copy/pasten in de Terminal (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster). Voor meer informatie over de terminal, zie mijn onderschrift.

Het commando df -lh betekend het volgende:
df (het programma dat wordt opgeroepen, df is een afkorting voor Disk Freespace)
-lh (optionele opties, de 'l' (kleine L) geeft aan dat het programma een lijst moet geven, de 'h' staat voor human readable (gemakkelijk leesbaar)

De output van het programma kun je hier op het forum tussen [code][/code] tags plaatsen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Newbubtu

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/23, 18:30:10 »
Kijk, dat is informatie! Thanx, ik ga er mee aan de slag en ik laat weten hoe het intussen gaat................

Here, we go.

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/23, 18:30:53 »
Mocht de uitkomst van dat commando duidelijk zijn, nl dat je ruimte te kort komt, heb je een klein foutje gemaakt bij de indeling van je schijven. Nou kan je vreselijk ingewikkeld gaan zitten doen en de partitie grootte aanpassen, maar je schrijft dat je vanmorgen eea hebt geinstalleerd. Is het dan niet een veel kortere klap om de boel opnieuw te installeren en dan wel een goede verdeling te maken?
15 Gb is bijvoorbeeld een riante rootpartitie ('k heb em zelluf ook.....  XD) . De rest kan dan gebruikt worden voor je data.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Newbubtu

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/23, 18:40:34 »
Newbubtu,

2.7 GB is eigenlijk te weinig voor je '/' directory. Om de huidige indeling van je harde schijf te kunnen bekijken, hebben we de uitvoer van het commando df -lh nodig. Deze kun je copy/pasten in de Terminal (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster). Voor meer informatie over de terminal, zie mijn onderschrift.

Het commando df -lh betekend het volgende:
df (het programma dat wordt opgeroepen, df is een afkorting voor Disk Freespace)
-lh (optionele opties, de 'l' (kleine L) geeft aan dat het programma een lijst moet geven, de 'h' staat voor human readable (gemakkelijk leesbaar)

De output van het programma kun je hier op het forum tussen [code][/code] tags plaatsen

Deze dus??

Bestandssysteem            Grtte   Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda5             2,3G  2,2G  5,7M 100% /
tmpfs                 498M     0  498M   0% /lib/init/rw
varrun                498M   92K  498M   1% /var/run
varlock               498M     0  498M   0% /var/lock
udev                  498M  156K  498M   1% /dev
tmpfs                 498M  492K  497M   1% /dev/shm
lrm                   498M  2,4M  495M   1% /lib/modules/2.6.28-11-generic/volatile

So far so good.

@Jan, heb er al aan zitten denken het opnieuw te doen en als dit niet lukt doe ik dat ook. Van de andere kant bekeken leer ik er wel wat van op deze manier ;)

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/23, 18:59:43 »
Newbubtu,

2.3GB is echt te weinig voor Ubuntu. Het gemakkelijkst is om Ubuntu opnieuw te installeren en dan een grotere partitie te maken.

Ik stel verder ook voor om een aparte /home partitie te maken.

Even een korte uitleg over de partities in Ubuntu. Een Ubuntu installatie heeft minimaal 2 partities nodig.
/ - de root partitie, hierin staan alle mappen, alle programma's etc
SWAP - dit is het wisselgeheugen, op windows ook wel het pagefile.sys genoemd. hierheen wordt data geschreven als het RAM geheugen vol loopt. Een advies is om deze partitie ongeveer 2x de grootte van je RAM geheugen te maken, tenzij je 2GB of meer hebt, dan is 1x genoeg.

Verder kun je kiezen om nog een aparte partitie te maken, genaamd je /home partitie. Hierin worden alle persoonlijke instellingen/voorkeuren van elk programma opgeslagen. En ook alle bestanden die in je Persoonlijke map staan. Maak je deze partitie niet apart aan, komt deze gewoon in de / (root) partitie te staan.
Het voordeel van een aparte /home partitie, is als je Ubuntu opnieuw installeert, je de instellingen kunt behouden en alleen de '/' partitie opnieuw hoeft te installeren.

Mijn advies is om de '/' partitite een grootte van 10GB te geven. je SWAP 2x je RAM-geheugen en je /home de rest.

Een handleiding om een aparte /home partitie te maken, staat hier:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy#Deinstallatie

Dit is voor de versie 8.04, maar de nieuwere versies zien er ongeveer gelijk uit.

TIP: maak ALTIJD een backup van je belangrijke bestanden (persoonlijke foto's, videos) als je dat nog niet gedaan hebt.

Succes, en mocht je vragen hebben, stel ze gerust
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Newbubtu

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/23, 19:04:31 »
Kan ik gewoon de installatiedisk er weer in doen en het huidige OS overschrijven of moet ik de nu draaiende versie eerst verwijderen?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/23, 19:06:00 »
gewoon disk erin en overschrijven :D

Documentatie Terminal

Offline furioza

• Lid
    • furioza.nl
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/23, 19:14:05 »
Zo heb ik het wel gedaan, dan moet je wel de partitie grote opnieuw indelen. Het moet dan wel goed gebeuren anders ben je straks alles kwijt.

Mijn idee, is gewoon met Qparted te werken. Dat kun je vinden in het kopje Bestand, dan installeren, daar vul je de zoekterm in voor qparted. Maar wel op alle open software zetten, anders vind je het niet.

Als je dit programma hebt staan, kun je doormiddel van een smartwizard je partitie indelen. En zo de juiste grote maken. Volgens mij ook veel sneller.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline Newbubtu

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/23, 19:18:23 »
Nog 1 vraagje voor dat ik aan de slag ga....................ik kan dus ook 1 Ubuntu partitie maken van pakkumbeet een Gb of 25?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/23, 19:21:06 »
Zie bovenstaande, minimaal een '/' en een SWAP

Documentatie Terminal

Offline Newbubtu

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/23, 19:23:57 »
Zie bovenstaande, minimaal een '/' en een SWAP

Gottit!