Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Recente update, systeem op zwart  (gelezen 1262 keer)

Offline daigu

• Lid
[OPGELOST] Recente update, systeem op zwart
« Gepost op: 2009/05/10, 17:47:53 »
Vandaag een update gedaan van mijn systeem (Ubuntu 8.04-2 desktop amd64). Volgens mij waren er 11 updates, en het zou kunnen dat er iets van linux*.* bij zat. Na de update kreeg ik de melding om het systeem te herstarten. Dit heb ik via het meldings icoontje gedaan. Het resultaat is een zwart scherm na het Ubuntu laad scherm. De login pagina haal ik dus niet eens.

Ik ga nu de tips op http://www.lockergnome.com/linux/2007/09/22/ubuntu-black-screen-recovery/ uitproberen.

Vind het erg dubieus dat een update van een stabiele distributie mijn systeem zo erg kan verzieken. Is het wellicht beter om geen updates te doen? Of alleen van bepaalde dingen?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 19:38:03 door daigu »

Re: Recente update, systeem op zwart
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/10, 17:48:56 »
Probeer de voorlaatste kernelversie eens in GRUB?

Offline daigu

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/10, 18:01:46 »
Via ESC naar de BIOS en een oudere kernel gekozen.
De voorlaatste kernel is in mijn geval "2.6.24-23.generic" (de nieuwste versie is "2.6.24-24.generic").
Nu kan ik gewoon inloggen en werkt alles ok.

Is het nu de bedoeling dat ik in Synaptic ga zoeken op "linux-image" en 2.6.24-24 verwijder?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/10, 18:13:21 »
Ik zou hem gewoon laten staan.

Offline daigu

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/10, 18:17:07 »
Dan nog een aantal (domme) vragen... de volgende keer dat ik opstart, moet ik dan weer via Esc in het grub menu de andere kernel uitkiezen, of kan ik dit ergens als default instellen? En wat is de kans dat ik uiteindelijk wel die -24 kernel kan gebruiken? Waarom werkt het eigenlijk niet? Is dit i.v.m. een grafische driver?

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/10, 18:40:17 »
Hoi daigu,

dat heb ik ook gehad, toen moest ik met de oude kernel eerst de "hardware drivers" afzetten.
Daarna kon ik opeens de nieuwe kernel wél opstarten.  En de "hardware drivers" met de nieuwe
kernel weer anzetten.

Vriendelijke groet,

track

Offline daigu

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/10, 18:51:59 »
Mijn hardware driver is niet "Enabled" maar wel "In use".
Gezien alle problemen in het verleden met mijn grafische drivers verander ik er liever niks meer aan.

Offline daigu

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/11, 19:54:07 »
Na http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/clean-up-ubuntu-grub-boot-menu-after-upgrades/ gelezen te hebben ben ik nog niet veel wijzer. Ik kan [1] mijn grub config aanpassen en de variabele "default" van "0" op "2" zetten (denk ik Ja, dit werkt volgens uname -r), [2] de kernel uit de kernel lijst verwijderen (dan blijft deze echter wel fysiek aanwezig), of [3] de betreffende kernel verwijderen met Synaptic.

Optie [3] lijkt mij logisch vanuit mijn Windows Update ervaringen. Echter, zijn toekomstige updates afhankelijk van de kernel(s) die aanwezig zijn op mijn systeem? M.a.w., als ik de nieuwste kernel verwijder, mis ik dan updates? Of maakt het uberhaupt niks uit of een kernel fysiek aanwezig is, maar kijkt de update manager enkel naar de actieve kernel (hier ga ik van uit)?

Wat is de beste oplossing, ook voor de toekomst? Ik geef de voorkeur aan stabiliteit boven "bleeding edge" functionaliteit, aangezien ik deze computer puur voor mijn werk gebruik.

Mijn vraag is dus niet alleen of ik de -24 kernel moet verwijderen, maar ook wat de gevolgen zijn als ik het wel/niet doe.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/11, 20:00:45 door daigu »

« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/11, 20:01:18 »
Ik vind het een beetje tricky m een kernel te verwijderen. Aangezien die ~20 MB toch niets meer voorstelt met de hedendaagse schijfruimte, zou ik hem laten staan.

Met het progje Startupmanager kun je gewoon grafisch het GRUB-menu bewerken. Dit is veiliger, want met de hand kun je onbedoeld wat veranderen.

Volgens mij zijn verdere kernels gewoon onafhankelijk ;)