Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird of Evolution  (gelezen 4137 keer)

Thunderbird of Evolution
« Gepost op: 2009/05/06, 10:43:00 »
L.S.

Ik werk al geruime tijd met Thunderbird en naar volle tevredenheid. Het enige wat mij irriteert is dat ik niet netjes een handtekening onder mijn tekstje kan plaatsen. Er bestaat wel zo'n Add-om (Signature Switch), maar die zet altijd de handtekening onder aan de tekst. Als ik nu een reply doe op een eerder mailtje, dan wil ik dat mijn handtekening onder mijn tekst komt en niet helemaal onderaan, onder het ingesloten mailbericht waar het een reply op is. Is hier een oplossing voor?

In mijn zoektocht ben ik bij Evolution terechtgekomen. Daar werkt de handtekening net wat makkelijk, maar wel met dezelfde onhebbelijkheid zoals hierboven geschetst.

Meer in het algemeen: welk e-mailprogramma kan ik eigenlijk het beste gebruiken, qua veiligheid en ondersteuning? Ik heb de indruk dat Thunderbrid, ook gezien het feit dat het onder Windows beschikbaar is, een stuk steviger in het zadel zit dat Evolution, maar wellicht vergis ik me.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Thunderbird of Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/06, 11:03:59 »
Evolution is een totaalpakket, zoals Outlook. Thunderbird is een e-mailclient, en niet meer dan dat ;)

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/06, 11:25:01 »
Meer in het algemeen: welk e-mailprogramma kan ik eigenlijk het beste gebruiken, qua veiligheid en ondersteuning? Ik heb de indruk dat Thunderbrid, ook gezien het feit dat het onder Windows beschikbaar is, een stuk steviger in het zadel zit dat Evolution, maar wellicht vergis ik me.

Evolution is inmiddels ook voor Windows: http://www.dipconsultants.com/evolution/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/06, 11:28:28 »
Citaat
Ik heb de indruk dat Thunderbrid, ook gezien het feit dat het onder Windows beschikbaar is, een stuk steviger in het zadel zit dat Evolution, maar wellicht vergis ik me.
Inderdaad, dit is niet juist. Evolution bestaat al een stuk langer dan Thunderbird, en is professionele kwaliteit. Waarmee ik absoluut geen afbreuk wil doen aan de kwaliteit van Thunderbird.

Citaat
Thunderbird is een e-mailclient, en niet meer dan dat ;)
Wat scherp geformuleerd misschien, maar in essentie is dat het onderscheid.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/06, 11:30:23 »

Evolution is inmiddels ook voor Windows: http://www.dipconsultants.com/evolution/

Evolution voor Windows is ontzettend onstabiel en traag :|

Offline SaoLK

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/06, 11:44:21 »
@Plotinus
Ik gebruik de add-on: Quicktext
Heeft vele mogelijkheden en is wat je waarschijnlijk nodig hebt.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/06, 21:32:09 »
Citaat
Ik heb de indruk dat Thunderbrid, ook gezien het feit dat het onder Windows beschikbaar is, een stuk steviger in het zadel zit dat Evolution, maar wellicht vergis ik me.
Inderdaad, dit is niet juist. Evolution bestaat al een stuk langer dan Thunderbird, en is professionele kwaliteit. Waarmee ik absoluut geen afbreuk wil doen aan de kwaliteit van Thunderbird.

Citaat
Thunderbird is een e-mailclient, en niet meer dan dat ;)
Wat scherp geformuleerd misschien, maar in essentie is dat het onderscheid.

Persoonlijk vind ik het spamfilter van Thunderbird een heel stuk beter dan die van Evolution.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/06, 22:01:09 »

Als ik nu een reply doe op een eerder mailtje, dan wil ik dat mijn handtekening onder mijn tekst komt en niet helemaal onderaan, onder het ingesloten mailbericht waar het een reply op is. Is hier een oplossing voor?

Ik heb dat probleem ook en los dat als het volgt op : Ik knip de handtekening onderaan weg en plak ze vervolgens op de plaats waar ik wil
hebben. :)

Offline THX-1138

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/06, 22:26:58 »
Ik gebruik al vrij lang Thunderbird i.c.m. wat addons. De belangrijkste is wel Lightning voor de agendafunctionaliteit. Alle mail-, contactpersonen en agendadata haal ik van 't net af Ik maak daarbij gebruik van IMAP en het syncen van contactpersonen en agenda van Google.

Ondersteuning van IMAP is bij beide pakketten goed, maar de ondersteuning van Google is in Evolution stukken beter en minder bewerkelijk. Het valt me op dat mini- en maximaliseren bij Thunderbird minder vloeiend verloopt dan bij Evolution.

Voor de zakelijke gebruiker. Evolution heeft een erg goede ondersteuning van Exchange-mail. Iets wat ik bij Thunderbird niet goed aan de praat krijg.

Grote voordeel van Thunderbird is de enorme schat aan addons die er te krijgen is. Het pakket kan je helemaal naar wens inrichten. Bij Evolution is dat een stuk minder.

Ik werk nog maar kort met Evolution en kan nog niet echt aangeven welke ik het prettigst vind. Erg afhankelijk wat je er allemaal uit wil halen.

Offline canti

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/07, 10:15:41 »
Ik heb beide e-mail clients uitgeprobeerd. Ze hebben allebei zo hun eigen voor- en nadelen. Voor mijn persoonlijke situatie is Thunderbird net iets beter dan Evolution. Zo weet Thunderbird in tegenstelling tot Evolution de bijlagen van mails die ik via IMAP ontvang van Universiteit Tilburg correct weer te geven (in Evolution zijn ze zwaar verminkt, met een lange brij van letters en cijfers in plaats van bijlage).
Verder heb ik de indruk dat het laden van afbeeldingen in Thunderbird degelijker in elkaar zit, in Evolution moet ik bij e-mails met html-opmaak elke keer weer afbeeldingen laden, ook al staan de afzenders ervan in adresboek.
Een andere (kleine) irritatie is dat als ik in Evolution een mail wil beantwoorden en dus op reply druk, ik in de reply-mail eerst een aantal malen op enter-toets moet drukken om ruimte boven te maken voor mijn reply-tekst. Als je vaker een mail moet beantwoorden is dat wel best irritant. In Thunderbird is er in de reply-mail meteen ruimte voor mijn tekst en staat de cursor alvast op goede plek zodat ik meteen kan beginnen met typen.

Het gaat om kleine dingen die de indruk wekken dat er minder goed doordacht wordt bij Evolution. Maar van andere kant is Evolution wel prachtig geïntegreerd in Gnome. Als ik Evolution planning bekijk, zie ik hier en daar de term Bonobo opduiken. Ik weet niet wat het is, het schijnt een soort architectuur van Evolution te zijn. Aangezien het volgens ontwikkelaars ouderwets is, is er momenteel een proces gaande om deze te verwijderen uit Evolution, zie http://www.go-evolution.org/KillBonobo. Misschien dat Evolution dan soepeler en degelijker draait. Als dat zo is, overweeg ik om over te stappen van Thunderbird naar Evolution. Ben benieuwd! Tenminste als nieuwe Thunderbird 3.0 niet duidelijk beter is (wanneer komt TB 3.0 nou eens eindelijk uit?).

canti

Offline canti

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/07, 10:27:36 »
Ja, ik had het ook al zo ingesteld (bijvoorbeeld boven ipv onder de tekst). Alleen komt de cursor direct links van de eerste letter van de te beantwoorden tekst te staan. Ik moet daarom een aantal malen op enter-toets drukken om daarboven ruimte vrij te maken, en de cursor enkele witregels boven de tekst te plaatsen voor mijn eigen tekst. Of heb je dat kleine onvolkomenheid niet? Ik vind het overigens persoonlijk prettiger om de mijn tekst boven de vorige tekst te plaatsen. Anders moet de afzender eerst naar beneden scrollen voor hij/zij mijn reactie kan zien.

Offline canti

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/07, 10:28:19 »
Ja, ik had het ook al zo ingesteld (bijvoorbeeld boven ipv onder de tekst). Alleen komt de cursor direct links van de eerste letter van de te beantwoorden tekst te staan. Ik moet daarom een aantal malen op enter-toets drukken om daarboven ruimte vrij te maken, en de cursor enkele witregels boven de tekst te plaatsen voor mijn eigen tekst. Of heb je dat kleine onvolkomenheid niet? Ik vind het overigens persoonlijk prettiger om mijn tekst boven de vorige tekst te plaatsen. Anders moet de afzender eerst naar beneden scrollen voor hij/zij mijn reactie kan zien.

Sorry voor het dubbele bericht, mijn foutje...

[OPGELOST]Re: Thunderbird of Evolution
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/20, 11:04:57 »
Iedereen dank voor de reacties. Ik ben inmiddels toch maar overgestapt op Evolution. Het lijkt degelijker maar wel trager. Ik was vooral het gedoe met dubbele adressen (door het gebruik van groepen) in Thunderbird spuugzat. Vooral toen mensen geen mails meer bleken te ontvangen. Met Evolution is dit soepel opgelost.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.