Ik heb beide e-mail clients uitgeprobeerd. Ze hebben allebei zo hun eigen voor- en nadelen. Voor mijn persoonlijke situatie is Thunderbird net iets beter dan Evolution. Zo weet Thunderbird in tegenstelling tot Evolution de bijlagen van mails die ik via IMAP ontvang van Universiteit Tilburg correct weer te geven (in Evolution zijn ze zwaar verminkt, met een lange brij van letters en cijfers in plaats van bijlage).
Verder heb ik de indruk dat het laden van afbeeldingen in Thunderbird degelijker in elkaar zit, in Evolution moet ik bij e-mails met html-opmaak elke keer weer afbeeldingen laden, ook al staan de afzenders ervan in adresboek.
Een andere (kleine) irritatie is dat als ik in Evolution een mail wil beantwoorden en dus op reply druk, ik in de reply-mail eerst een aantal malen op enter-toets moet drukken om ruimte boven te maken voor mijn reply-tekst. Als je vaker een mail moet beantwoorden is dat wel best irritant. In Thunderbird is er in de reply-mail meteen ruimte voor mijn tekst en staat de cursor alvast op goede plek zodat ik meteen kan beginnen met typen.
Het gaat om kleine dingen die de indruk wekken dat er minder goed doordacht wordt bij Evolution. Maar van andere kant is Evolution wel prachtig geïntegreerd in Gnome. Als ik Evolution planning bekijk, zie ik hier en daar de term Bonobo opduiken. Ik weet niet wat het is, het schijnt een soort architectuur van Evolution te zijn. Aangezien het volgens ontwikkelaars ouderwets is, is er momenteel een proces gaande om deze te verwijderen uit Evolution, zie
http://www.go-evolution.org/KillBonobo. Misschien dat Evolution dan soepeler en degelijker draait. Als dat zo is, overweeg ik om over te stappen van Thunderbird naar Evolution. Ben benieuwd! Tenminste als nieuwe Thunderbird 3.0 niet duidelijk beter is (wanneer komt TB 3.0 nou eens eindelijk uit?).
canti