Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tar.gz? wat kan ik ermee  (gelezen 1119 keer)

tar.gz? wat kan ik ermee
« Gepost op: 2009/04/28, 14:53:27 »
Ik heb winrar voor linux gedownload en nu krijg ik een tar.gz binnen. Ik wil best geloven dat ik daarmee winrar kan installeren. Ik ben nieuw met het besturings systeem Ubuntu en het bevalt me beter als vista.

KAN IEMAND AUB HELPEN_

Groeten, Nick

Re: tar.gz? wat kan ik ermee
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/28, 14:55:52 »
Je zoekt best RAR en 7Z in installeren/verwijderen
Dan kun je ook rar's maken en uitpakken, en heb je niet het probleem met die tar.gz.

Als je echt het programma winrar wilt moet je het tar.gz bestand uitpakken, en dan het README bestand lezen, daar staat meestal uitgelegd hoe je het moet installeren

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: tar.gz? wat kan ik ermee
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/28, 15:32:29 »
Ik ben nieuw met het besturings systeem Ubuntu en het bevalt me beter als vista.



misschien zelfs zo nieuw dat je de "software winkel" van ubuntu nog niet hebt gezien. Standaard het onderste in de rij toepassingen. Programma's downloaden in tar-vorm en manueel uitpakken en installeren is eigenlijk niet meer nodig. Als er programma's zijn die niet synaptic of 'software toevoegen/verwijderen' zit kan je ook altijd op het net zoeken naar .deb pakketjes. Die zijn gemaakt om door Ubuntu (en alle Debian based) automatisch geïnstalleerd te worden.

"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline track

  • Lid
Re: tar.gz? wat kan ik ermee
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/28, 15:50:25 »
Hoi Nick,

de "softwarewinkel" bij Ubuntu heet  synaptic  en zit onder [systeem] - "beheer".
Daar kun je alles veilig installeren, en er is ook (bijna) alles.

Bovendien zal de installatie van een "winrar" sowieso niet lukken omdat het een Win..- programma is.
En de ".exe" van Win.. is helemaal niet compatiebel met Linux.*

Je zou hen in een Win..- emulatie (b.v. wine) kunen draaien, maar dat is een lapmiddel.

Dus, gewoon in synaptic met "rar" zoeken en installeren.

Vriendelijke groet,

track

*edit: is er echt zoiets als winrar voor Linux ??  grappig ...
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 15:54:50 door track »

Re: tar.gz? wat kan ik ermee
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/28, 16:07:42 »

Offline track

  • Lid
Re: tar.gz? wat kan ik ermee
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/28, 16:31:25 »
Op die link zie ik maar  RAR Linux  en  RAR Linux64  en die vind je in ieder geval ook in synaptic.
(mits je alle "softwarebronnen" aangevinkt hebt)

En bij synaptic weet je tenminste dat de aanpassing aan het systeem ook goed is.

track

Re: tar.gz? wat kan ik ermee
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/28, 16:32:47 »
De RAR Linux op de site is WinRar. Dat is dus een andere RAR dan die in Synaptic. WinRar is namelijk een frontend voor de RAR die in Synaptic zit.

Offline track

  • Lid
Re: tar.gz? wat kan ik ermee
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/28, 16:37:32 »
?? ?? ??  Ik las beneden op die site:   [**] "console version only" 

Wat is daar "frontend" ??
(of heb jij het niet over de 3de en 7de regel in  de lijst ?)

track