Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution loopt vast...  (gelezen 3804 keer)

Offline _eric_

• Lid
Evolution loopt vast...
« Gepost op: 2009/04/08, 11:16:09 »
Beste Ubuntu-ers,

Sinds enige tijd loopt mijn evolution af en toe vast. Het gebeurt gelijk na het opstarten. Het scherm komt tevoorschijn, maar het programma komt niet verder dan het aangeven dat het de mappen aan het laden is. Als ik het vervolgens afsluit geeft het programma aan niet te reageren. Het programma geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten heeft geen zin. De enige remedie is de compu opnieuw opstarten en het dan weer proberen.....

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen. Oja, mijn Ubunti is Ubuntu 8.04 Gnome 2.22.3

Alvast bedankt,
Groet
Eric

Offline joop905

• Lid
Re: Evolution loopt vast...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/08, 11:26:11 »
wat zijn de foutmeldingen als je evolution opstart in een terminal
en zet de uitkomst hier eens neer.

GrJ

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/08, 14:52:10 »
Nu draait alles weer perfect, maar bedankt voor de tip, de volgende keer zal ik evolution in de terminal openen (dom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb....)

Offline joop905

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/08, 14:55:29 »
Graag gedaan.  :)
Zet even bij de titel: (Opgelost). zie ook hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37125.0.html

Gr.J905

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/08, 15:02:36 »
Het is nog niet opgelost, het vreemde van het verhaal is dat de ene keer er geen enkel probleem is, de andere keer ik evolution met geen mogelijkheid aan de praat krijg. Ik 'wacht' nu gewoon totdat Evolution weer blijft hangen en start dan via de terminal op...

Gr
Eric

« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/08, 15:03:54 »
Ik 'wacht' nu gewoon totdat Evolution weer blijft hangen en start dan via de terminal op...

Maar dan weet ge het nog niet.
Start gewoon elke keer Evolution via de terminal, dat lijkt mij het beste.

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/16, 10:09:46 »
Evolution loopt weer vast. Ik heb vervolgens het programma in de terminal opgestart en dan blijft het 'hangen' in de volgende melding: evolution-shell-Message: Killing old version of evolution-data-server...
Iemand ideeen wat ik daar aan kan doen?

Groeten
Eric

Offline Tom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/16, 10:15:25 »
Heeft U in de instellingen aangevinkt - laat berichten  op de server.
Zo ja vink dat eens uit.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/16, 10:30:55 »
Helaas, nee, ik laat de berichten niet achter op de server. Overigens loopt Evolution echt helemaal vast. Ik kan het alleen nog geforceerd afsluiten.

Groet
Eric
« Laatst bewerkt op: 2009/04/16, 10:33:59 door _eric_ »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/16, 10:52:32 »
Je kunt ook radicaal te werk gaan - locaties - persoonlijke map - beeld - toon verborgen bestanden.
Openen je map evolution en Uw E Mail adressen in uw home map plaatsen.
Dan gooi de hele evolution map in de vuilbak.
Evolution opnieuw opstarten en weer konfigureren.
Dan kunt U het adressen boek weer terugzetten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/16, 10:56:19 »
Maar dan ben ik toch ook mijn mail kwijt? Dat is eigenlijk iets wat ik wil voorkomen.....

Gr
Eric

Offline ohjajoh

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/16, 10:57:41 »
Dat killing old version of evolution-data-server betekent niets meer dan dat de data-server van je vorige vastloper nog draait. Draai je je updates regelmatig? Als je je mail backupt en weer terugzet ben je ze niet kwijt. Als er een database probleem is werkt het backuppen en dan weer terugzetten ook niet om het probleem op te lossen.
Toch even vanaf het begin evolution vanaf de terminal draaien, niet eerst wachten tot ie vastloopt.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/16, 11:03:25 »
>Als er een database probleem is werkt het backuppen en dan weer terugzetten ook niet om het probleem op te lossen.<

Maar om de map evolution te verwijderen , en dan evolution weer op te starten en te konfigureren  waarschijnlijk wel.
Die backups zijn alleen om zijn mails plus adressen te bewaren.
Maar ja U doet maar. :)

Offline ohjajoh

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/16, 11:05:19 »
klopt, we need more info. dat was de crux.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/16, 11:06:59 »
Toch even vanaf het begin evolution vanaf de terminal draaien, niet eerst wachten tot ie vastloopt.

Het is ook dat wat ik zei :). Als ge het pas gaat opstarten als hij vastloopt, dan hebt ge er nog niks aan, aangezien hij niet elke keer vastloopt.

Edit: Eventueel opstarten met:
evolution --debug

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/16, 11:11:15 »
Aha, nu snap ik hem. De foutmelding heeft dus te maken met een eerdere vastloopsessie.
Ik draai mijn updates meerdere keren per week. Wat mij vanochtend een beetje schichtig maakt is dat de vastloper is gekomen nadat ik het systeem opnieuw moest opstarten vanwege een geïnstalleerde update...

Ik ga de computer meer eens opnieuw opstarten en dan Evolution in de terminal opstarten en kijken wat er dan gebeurd.

Gr en bedankt tot zover!

Eric

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/16, 11:24:16 »
Oké, nu opnieuw opgestart en via de terminal Evo gestart. Dit krijg ik dan als meldingen (het programma draait overigens naar behoren.. ^-^):

evolution-shell-Message: Killing old version of evolution-data-server...

(evolution:6138): camel-CRITICAL **: camel_object_is: assertion `o != NULL' failed

(evolution:6138): camel-CRITICAL **: camel_store_get_folder: assertion `CAMEL_IS_STORE (store)' failed

(evolution:6138): camel-CRITICAL **: camel_object_is: assertion `o != NULL' failed

(evolution:6138): evolution-mail-CRITICAL **: mail_tools_folder_to_url: assertion `CAMEL_IS_FOLDER (folder)' failed

(evolution:6138): camel-CRITICAL **: camel_store_get_folder: assertion `CAMEL_IS_STORE (store)' failed

(evolution:6138): evolution-mail-CRITICAL **: mail_tools_folder_to_url: assertion `CAMEL_IS_FOLDER (folder)' failed
Audio File Library: '/home/eric/Muziek/Eddie Vedder - Into The Wild/01 - Eddie Vedder - Setting Forth.mp3': unrecognized audio file format [error 0]
Audio File Library: '/home/eric/Muziek/Eddie Vedder - Into The Wild/01 - Eddie Vedder - Setting Forth.mp3': unrecognized audio file format [error 0]

Kan iemand hier chocolade van maken?

Groeten
Eric
« Laatst bewerkt op: 2009/04/16, 11:33:05 door _eric_ »

Offline ohjajoh

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/16, 12:07:25 »
ff wat rondgeneusd op t net...

Dat "killing old version..." blijft wel vreemd, Je zou in synaptic kunnen kijken of je niet meerdere versies van evolution-data-server hebt geinstalleerd.
De camel-critical dingen zijn ook niet fijn, in dit geval kan camel (belangrijk onderdeel van evolution) niet goed praten met de database. Dit heeft waarschijnlijk verband met de eerste melding.

Het enigste wat ik mij kan voorstellen wat zou helpen is evolution opnieuw installeren via synaptic, niet via installeren/verwijderen.
Je zal de evolution pakketten moeten markeren voor volledige verwijdering. Doe dit alleen voor het pakket evolution-database-server, dan neemt synaptic de rest mee.
Wel eerst backuppen zoals Wanda Rooze beschreven heeft!! Mocht je Ekiga gebruiken zal je die ook moeten backuppen.
Succes!

Offline _eric_

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/16, 12:11:28 »
Als ik een backup maak met Evo zelf dan kopieer ik ook het probleem? Ik wil eigenlijk graag mijn instellingen en mail ook bewaren...

Gr
E

Offline ohjajoh

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/16, 12:22:00 »
Het hangt ervanaf of je het probleem kopieert, door evo  zelf laten backuppen door evolution is een goed plan, de manier van Wanda Rooze zou ik sowieso ook doen voor het geval dat evolution het niet goed doet, echt vertrouwen doen we m nu niet toch? Bij de manier van Wanda Rooze (door de hele map te kopieren) zullen je instellingen behouden blijven. Of je dat wilt is een tweede.
Daar we de preciese oorzaak niet weten zul je er met trial en error achter komen wat werkt. helaas.
Ik zou eerst jouw backup doen, dan die van Wanda Rooze er extra bij.
Dan eerst de oplossing van Wanda Rooze proberen. (het delete-stuk)
Voordat je de mappen terugzet eerst proberen met de backup van evolution zelf terughalen, instellingen ben je dan volgens mij kwijt maar je hebt je mail alvast.
Als dat niet werkt, dan opnieuw deleten en de rest van de oplossing van Wanda Rooze proberen.
Als dat niet werkt, in synaptic kijken of je niet meerdere versies hebt geinstalleerd. Zo ja verwijderen.
Als dat niet werkt evolution eruit lazeren en opnieuw installeren. De backups eerst via evolution proberen terug te halen. Daarna pas via het terugplaatsen van de mappen.

Ik denk dat dat het meest logisch is.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/16, 13:27:59 »
Goed lezen aub > alleen de adressenlijst en eventueel zijn mails back-uppen.
Niet de hele Evolution map , want dan blijft hij zitten met die troep van waarschijnlijk verkeerde ? instellingen