Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu bureaublad rommelig?  (gelezen 4420 keer)

Kees Hoekstra

• Gast
[Opgelost] Ubuntu bureaublad rommelig?
« Gepost op: 2009/04/05, 19:11:42 »
Sinds een paar maand gebruik ik tot volle tevredenheid Ubuntu 8.04 LTS. Waar ik me echter aan stoor is dat het bureaublad altijd rommelig is, met name als er afbeeldingen, documenten of pdf-bestanden op staan. De preview die ik krijg is natuurlijk erg handig, maar de afwisselend grote en kleine icons zorgen voor een erg rommelig geheel.

Is hier een oplossing voor?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/16, 21:30:57 door Ron »

Offline vanadium

• Lid
Re: Ubuntu bureaublad rommelig?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/05, 19:33:24 »
Bureaublad opkuisen? Het is hoe je werkt, maar bij mij staat er niets op. Ziet er heel netjes uit.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/05, 19:58:58 »
Die snap ik ook niet helemaal.
Bij mij staat er ook niets op.
Dan moet U er toch zelf van alles opgezet hebben.
Kunt u daar een screenshot van maken.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/05, 20:16:23 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/05, 20:12:10 »
Ik denk dat hij bedoelt dat niet alles er hetzelfde uitziet (evengroot, mooi naast elkaar ..) en niet dat er vanalles opstaat (die hij er uiteraard zelf opzet).

Kees Hoekstra

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/05, 20:16:19 »
Uiteraard heb ik er vanzelf van alles opgezet. Daar is het tenslotte ook een bureaublad voor. Maar het liefst heb ik van elk bestand een standaard icoon, in plaats van een preview.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/05, 20:19:14 door Kees Hoekstra »

Kees Hoekstra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/05, 20:19:29 »
Ik denk dat hij bedoelt dat niet alles er hetzelfde uitziet (evengroot, mooi naast elkaar ..) en niet dat er vanalles opstaat (die hij er uiteraard zelf opzet).

YESSS!

Offline jeroenl

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/05, 22:22:31 »
terechte klacht stoor ik me ook wel eens aan. Nooit een oplossing voor gezocht alleen. Ben wel nieuwsgierig naar een uitkomst

« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/05, 22:35:00 »
Ik schrijf alles meteen weg naar mijn home map.Kan ook niet tegen een rommelig werkblad. ^-^
Kubuntu 20.04

Offline Dave

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/05, 22:51:59 »
downloads gaan altijd direkt naar de downloadmap, hou van een opgeruimd bureau  :evil:
het virtuele dan tenminste  =D

« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/05, 22:54:17 »
Heeft nautilus niet een optie dat je per map in kan stellen hoe de iconen worden weergegeven? Ikzelf draai nu Kubuntu, dus kan dat helaas niet zo snel opzoeken. Als er behoefte aan is, kan ik wel even opstarten van een live-cd om te kijken of dit op te lossen is :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/05, 22:55:14 »
downloads gaan altijd direkt naar de downloadmap, hou van een opgeruimd bureau  :evil:
het virtuele dan tenminste  =D
Hier idem , komt niets op mijn bureaublad , ja twee keer per jaar  boenwas. =D =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/05, 22:55:59 »
Uiteraard heb ik er vanzelf van alles opgezet. Daar is het tenslotte ook een bureaublad voor. Maar het liefst heb ik van elk bestand een standaard icoon, in plaats van een preview.

Open nautilus (bestandsbladeraar) Locaties -> Persoonlijke map
Bewerken -> Voorkeuren -> Tabblad "Voorbeeld" -> en zet "Miniatuurafbeeldingen tonen" op Nooit

Dit zorgt ervoor dat dit ook in alle andere mappen wordt toegepast

Alternatief:
ALT + F2 -> gconf-editor -> /apps/nautilus/preferences -> zet "show_image_thumbnails" op "never"
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Atom

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/15, 12:36:21 »
Ik schrijf alles meteen weg naar mijn home map.Kan ook niet tegen een rommelig werkblad. ^-^

Het is een vieze default van Firefox om alles naar bureaublad te schrijven, ik zelf vergeet dat soms ook aan te passen.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/15, 12:46:57 »

Het is een vieze default van Firefox om alles naar bureaublad te schrijven, ik zelf vergeet dat soms ook aan te passen.

En niet te vergeten, Transmission
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/15, 12:55:08 »

Vind ik juist wel handig, dan blijven je recente downloads tenminste tijdelijk goed zichtbaar in plaats van op te gaan in de rest van de bestanden. Daarna uiteraard in de juiste map zetten, ook mijn bureaublad is altijd leeg.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/15, 14:56:08 »
Ja die previews vaak heel handig maar oh zo rommelig heeft er voor gezorgd dat ik me werkblad eigenlijk nooit meer gebruik... Op zich best jammer want onder windows deed ik dit wel altijd..  Nu laat ik er hoogstens wat dingen opstaan van me werk, die ik dan net voordat ik naar huis ga uitzoek.

Ga het toch is uitzetten die preview functie :-)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/15, 16:51:19 »

Lijkt me toch de slimste default.
Andere voorkeurmappen moet je zelf nog aanmaken immers PLUS dat het gros vaak niet eens weet wáár die iets terug kan vinden en downloaden ze verschillende keren hetzelfde bestand enz.
Dus die default keuze is wel prima geschikt voor alle gebruikers eigenlijk.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/15, 18:07:43 »
+1!
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline kasper2

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/15, 18:18:00 »

Lijkt me toch de slimste default.
Andere voorkeurmappen moet je zelf nog aanmaken immers PLUS dat het gros vaak niet eens weet wáár die iets terug kan vinden en downloaden ze verschillende keren hetzelfde bestand enz.
Dus die default keuze is wel prima geschikt voor alle gebruikers eigenlijk.

Dat vind ik juist niet. In de praktijk sla ik wel regelmatig downloads op het bureaublad op, maar ik wil gewoon dat ik bij ieder afzonderlijk bestand kan kiezen waar ik het opsla, want ik sla lang niet alles op op het bureaublad, maar ook vaak in de map 'Downloads' in mijn home map. Ook moest ik laatst een driver voor de netwerkkaart van een laptop (zonder internetverbinding dus) installeren, en dan wil ik gewoon rechtstreeks naar een usb stick downloaden, omdat ik die driver toch niet op de download pc wil hebben.

Als je gewoon kiest waar je het opslaat, hoef je ook nooit meer te zoeken waar iets is opgeslagen.
Alles is relatief

Offline satshow

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/15, 18:21:38 »
Ik maak ook standaard een aantal mappen aan waarin ik de zaken opsla. Een paar hoofdmappen met daarin de betreffende mappen allemaal, dan blijft het in mijn home ook overzichtelijk.

« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/15, 18:25:57 »
Bij firefox kan ik gewoon kiezen waar ik opsla. Is simpel aan te passen via voorkeuren.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/16, 10:13:35 »
Juist.
Gebruik zelf bureaublad ook niet voor dowmloads, tging enkel over een default instelling.
Sommige software maakt een eigen map aan, ben ik ook niet altijd content mee en verhuis dat weer.

« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/16, 20:41:43 »
De meeste van die "default"-mappen smijt ik er gelijk weer af en dan maak ik zelf iets aan.

Voor de diverse downloads heb ik een mapje Dls. Een zip-bestand kan ik bvb daar gewoon in laten zetten, en dan ter plaatse uitpakken. Ik hem 'm wel standaar gezet op: "altijd vragen" omdat ik vaak sorteer naar inhoud. 't Is meestal maar gewoon bevestigen, maar dat is een kleine moeite. Anders moet je d'r achteraf weer mee liggen sleuren...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline ivo

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/16, 21:13:10 »
Zo zie je maar, smaken verschillen en vrijwel alles is mogelijk.
De vraag was of het mogelijk is, antwoord is ja.
Dan kan het topic dicht, toch? Op op zijn minst verhuist worden naar
"discussies".
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Parleur

• Lid
Re: [Opgelost] Ubuntu bureaublad rommelig?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/17, 11:49:47 »
Hallo luitjes,
ik heb nog niemand gehoord over het gebruik van meerdere desktops. Ik heb er vier aangemaakt. Handig in gebruik; zo draait Transmission bij mij op de laatste desktop en uit het zicht. Met Ctrl + Allt+ pijltje links/rechts blader je door de desktops.
Je kunt ook de gemounte drives van de desktop laten verdwijnen; net zo makkelijk benaderbaar via Menu => Lokaties etc
Mijn desktop is helemaal leeg.
MvGr