Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FreeFileSync installeren  (gelezen 6060 keer)

Offline force317

• Lid
FreeFileSync installeren
« Gepost op: 2009/02/02, 20:52:49 »
Op Sourceforge.net heb ik enkele weken geleden een synctool gevonden die prima werkt en die ik reeds gebruik op xp pc's. Deze tool (momenteel versie 1.14) zou ook onder linux moeten werken, maar naast twee Windows installs vindt je alleen maar een sourcecode_v1.14.zip file op de site. Ik neem aan dat je deze moet gebruiken voor de installatie onder Linux. Maar hoe ? Iemand daar ervaring mee ? Of is ergens een debian package downloadbaar ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

• Lid
Re: FreeFileSync installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/13, 09:15:13 »
Niemand ervaring met dit softwarepakket ? Werkt prima onder Microsoft en zou het nu willen proberen onder Ubuntu. Maar voor Linux bestaat er alleen een sourcecode file die je moet installeren. Iemand enig idee hie je dit doet ?

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/13, 09:36:50 »
Pak de map in de .zip uit naar je Persoonlijke map. Dan open je een Terminal en typ je één voor één:

cd freefilesync-1.14 (of hoe die map ook mag heten)
sudo apt-get install build-essential cmake gettext make automake autoconf
./configure
make
sudo make install

Nu moet ie geïnstalleerd zijn. Kom je enige problemen tegen tijdens het compileren, post dan even hier wat er fout gaat ;)

@track (voor het geval je gaat reageren): Dit pakket is niet zo erg om buiten de pakketbronnen om te installeren, want als het op zijn Windows clean is, dan zal dat op Linux ook het geval zijn.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/13, 09:39:59 »
Klopt niet Vistaus. Een make alleen is voldoende. Het probleem is dat hij wxwidgets fouten geeft bij het compileren en ik vind het juiste pakketje niet meteen.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/13, 09:41:14 »
Alleen een make? Dat komt niet vaak voor bij source code, blijkbaar is dat weer eens een uitzondering ;)

« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/13, 09:45:17 »
Citaat
1. Download wxWidgets 2.8.10 sources (wxGTK or wxAll): http://www.wxwidgets.org/downloads/

2. Compile wxWidgets in ANSI build:

./configure --with-gtk --disable-unicode --enable-shared
        make
        sudo make install   
   sudo ldconfig /usr/local/lib

3. Go to the directory containing the FreeFileSync sources and type 'make'.

Alleen make dus :).

Zal direct nog even kijken welk pakketje er in Ubuntu zit om stap 1 en 2 te vervangen.

Offline force317

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/13, 10:25:24 »
Ik heb een installate van freefilesync v1.17 geprobeerd volgens de procedure vermeld door vistaus.

map freefilesyncv1.17 gemaakt en de inhoud van de sourcecode_v1.17.zip hierin uitgepakt.
daarna cd freefilesyncv1.17
sudo apt-get install build-essential cmake gettext make automake autoconf
Tot hier verloopt alles prima.

Wanneer ik echter ./configure ingeef meld het terminalvenster bestand of map bestaat niet.

De volgorde van de verrichtingen moet dus iets anders ?

make
sudo make install

« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/13, 10:30:02 »
Overigens, de projectbeheerder is niet echt handig geweest door geen Linux-binaries te leveren.
Ik kan wel voor je proberen om een deb-pakket te maken?

« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/13, 10:38:30 »
@force317: Die stappen hoeven niet.

De compiler geeft teveel fouten op de code, dus het ligt niet aan wx volgens mij.

Offline force317

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/13, 12:43:16 »
Er is dus iets mis met de source .zip file ?

Het is inderdaad jammer dat er geen debian package van bestaat. Want onder MS werkt dit pakketje uitstekend. Hopelijk wordt er in de toekomst wel één van gemaakt.

Is er - in afwachting - een goed alternatief voor freefilesync oder linux - met debian package ? Wat mij interesseert is niet de synchronisatie maar de 'compare' funktie die deze freefilesync biedt.

Offline force317

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/13, 12:46:21 »
Aan cumul007 : hoe doe je dat zelf een debian package maken ? Lijkt me meer iets voor gevorderden.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/13, 15:50:11 »
Cumulus is ook een gevorderde :)
Daarbij kan het ook simpel: met sudo checkinstall Dat is dan weliswaar geen perfect Debian-pakket, maar het werkt wel. Maar Cumulus kan ook echte Debian-pakketten maken :)

Offline force317

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/13, 16:00:58 »
Wel cumul007 kan je zo'n debian package aanmaken ? Liefst met uitleg hoe je daarvoor tewerk gaat, aub ?

« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/13, 16:53:02 »
Maar om een debian pakket te maken zult ge het eerst moeten compileren. En dat is nu net wat niet gaat.
Maar als cumulus het gecompileerd krijgt, des te beter natuurlijk :).

Offline force317

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/13, 20:04:52 »
Op sourceforge.net staat deze software aangekondigd als geschikt voor Linux ... . Klopt dus niet helemaal. Als de maker niet de moeite doet om het aan te bieden voor intallatie in de 3 grote Linux distributies ( Ubuntu/Debian, OpenSUSE en Fedora) klopt dit dus niet echt.   

« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/13, 20:27:50 »
Jawel, dat klopt wel. Want die source code kun je gewoon compileren op Linux. Maar het zou makkelijker zijn als ie gewoon een .deb voor Ubuntu/Debian zou maken, en een .rpm voor openSUSE en Fedora.