Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met compiz  (gelezen 1183 keer)

Offline jgoor

• Lid
probleem met compiz
« Gepost op: 2009/03/24, 11:06:44 »
Ik had een mooie kubus, allerlei wobbly-dingetjes, toeters en bellen ingeregeld op mijn Hardy laptop.
Ik sluit een keer een beamer aan, de software ziet dat en het scherm past zich erop aan (netjes!), ik haal de beamer eraf en weg zijn al mijn leuk-voor-op-een-verjaardagspartijtje-gadgets.

Hoe moet ik nu een Vista-gebuiker de hoek injagen?

Iemand een idee of dit bekend verschijnsel is en hoe dit te verhelpen?

Dank en groet,
John

Offline maxio1200

• Lid
Re: probleem met compiz
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/24, 20:14:09 »
Kan gewoon weleens gebeuren. Compiz kan wel eens wankel wezen.
Zet in systeem>voorkeuren>advanced desktop effect setings, je kubus weer aan en daar check je gelijk of je oude instellingen er nog zijn.
Anders ook even terug zetten.
Als je niet op je beamer compiz wil laten zien kun je hem maar beter even uitzetten. Scheelt weer.

cheers, Maxio
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/24, 20:16:41 »
ALT + F2 -> compiz --replace

om compiz opnieuw op te starten. Werkt dit niet, dan even datzelfde commando in te terminal intypen en hier de output op het forum posten
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline jgoor

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/25, 08:06:57 »
Gedaan en het werkt niet.
Output:
Checking for Xgl: not present.
Detected PCI ID for VGA:
Checking for texture_from_pixmap: not present.
Trying again with indirect rendering:
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Comparing resolution (1400x1050) to maximum 3D texture size (2048): Passed.
Checking for Software Rasterizer: present.
Software rasterizer detected, abortingaborting and using fallback: /usr/bin/metacity

Noot:
heb inmiddels al vanalles geprobeerd maar niets werkt.
Heb niets veranderd maar zelfs System | Preferences | Appearance -> Visual effecte = Normal / Extra: werkt niet. Melding : Desktop effects could not be enabled.

Ik heb destijds ook de schermresoluties aangepast.

Er is iets omgevallen, en goed ook.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/25, 10:38:24 »
Wat voor een grafische kaart heb je? In de terminal lspci
Kan het zo zijn dat je grafische kaart nog op het externe scherm(beamer) staat ingesteld? Voor Nvidia even kijken bij nvidia-settings, dit kan je ook in de terminal intypen sudo nvidia-settings.
En welke driver is geinstalleerd onder Systeem>Beheer>Hardware Drivers?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jgoor

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/25, 12:15:17 »
lspci geeft (o.a.):
0:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

Op de Fn-F8 (crt/lcd) combinatie wordt niet gereageerd. Zodra ik een beamer/monitor aansluit gebeuren er wel dingen.
Andere toetscombinaties overigens zoals Fn-F3 (battery status) en geluid en schermhelderheid werken wel.

Er is alleen de Broadcom hardware driver (wireless) geinstalleerd.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/25, 15:03:10 »
Kijk eens in Synaptic of xserver-xorg-video-intel is geïnstalleerd. Verder kijk eens naar dit programma http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/python-randr/ hiermee kan je makkelijk switchen tussen de diverse schermen. In de handtekening van dvdmeer staat een download link.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.