Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost 32 of 64 bits?  (gelezen 1198 keer)

Opgelost 32 of 64 bits?
« Gepost op: 2009/03/20, 23:23:59 »
Hoi luitjes,
Ik draai sinds enkele maanden ubuntu 8.10 op een aspire 7520G laptop. Met volle tevredenheid, alles werkt naar behoren ( op wireless na, maar daar kan ik mee leven ). Nu kom ik er pas achter dat deze laptop een 64bits processor aan boord heeft :rolleyes: =D. AMD Turion64 X2.
Heeft het herinstalleren van een 64bits versie enigerlei toegevoegde waarde qua snelheid en toepassingen ?
Iemand enig idee ?

Groetjes Ben.........................
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 12:43:18 door kareltjekrul »

Re: 32 of 64 bits?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/20, 23:31:24 »
Als je echt veel wiskundige berekeningen wil doen en je programma's zijn aangepast voor x64 dan heeft dit voordelen, voor de rest zou ik dit afraden aan een minder ervaren gebruiker. Vooraleerst omdat x64 minder gebruikt is, en er dus minder mensen zijn die je kunnen helpen met mogelijke problemen, maar verder ook omdat flash al wel eens weigert te functioneren, om over java dan nog maar te zwijgen, al is dit tegenwoordig beter dan vroeger.
Verder zitten er zo af en toe kleine foutjes in.
Ik vind die nadelen niet opwegen tegen het grote voordeel van de wiskundigge toepassingen maar over het algemeen is overstappen niet echt nodig.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/20, 23:42:10 »
Hoi Ben,

er zijn al vaker discussies over dit onderwerp geweest.  Een is  http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/64-bit-38615/ .

Leoquant is een ervaren vertegenwoordiger van de 64-bit-fractie, ("er zijn nauwelijks beperkingen meer vandaag, de heleboel draait sneller"),
terwijl ik ook meer bij de 32-bit-fractie behoor. ("de voordelen van 64 bit lijken mij niet groot genoeg, liever meer compatibiliteit")

Met name als je een lappie hebt zal je toch best een dubbel-boot aanmaken met een 64-bit erbij. 
Dan kun je zelf testen zonder enig risico.  En als je de resultaten van jouw proef hier publiek stelt is het ten bate van allen.

Aan dit voorstel zal je misschien het meest hebben.

Vriendelijke groet,

track

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/20, 23:45:25 »
Ik hoor steeds compatibliteit, maar hoor nergens nog fatsoenlijk voorbeelden.
Behalve het volgende.
Voor enkele canon printers zijn er idd drivers die niet op 64 bit werken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/21, 01:35:05 »
Als het nu goed werkt zou ik er vanaf blijven. Zonde om een goed werkende installatie weg te doen en overnieuw te beginnen.
Als je in de toekomst een nieuwe versie van Ubuntu installeert, zou je wel de 64 bits variant kunnen nemen.

Qua compatibiliteit zijn er maar een paar problemen: sommige drivers, zoals siegie al zei en de w32codecs zijn niet compleet op 64 bit (w64codecs). o.a. wmv-hd (vc1 codec als het goed is) werkt niet zoals het moet. Wel beeld, geen geluid.

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/21, 08:57:06 »
Ik sluit me bij in ieder geval de eerste regel van het commentaar van Johan van Dijk aan.

Ik heb een poosje met de 64 bits versie op mijn laptop gedraaid, maar had steeds allerlei kleine, vreemde foutjes, dingetjes die niet werken, allemaal van die kleine ergernisjes. Sinds ik op dezelfde machine 32 bits draai is er geen enkel probleem meer. Hij is nog nooit zo stabiel geweest, ondanks dat ik ook een paar exotische (niet standaard) repo' s gebruik.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/21, 12:41:45 »
Oke luitjes, bedankt voor jullie reacties.
Ik blijf mooi met dit systeem draaien, heeft me lang genoeg gekost om op dit punt te geraken. Maar nu heb ik een lekker stabiel syteempje draaien en ga het niet riskeren om weer vanaf nul te beginnen, en dan daarna toch weer terug te moeten.

Groetjes Ben................

Re: Opgelost 32 of 64 bits?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/21, 16:32:27 »
even over je wireless als je dat opgelost wil hebben
je kan proberen knetworkmanger te instaleren via adept
ik heb ook wireless en dat werkte eerst ook niet maar met knetwork wel dus je kan het proberen

en anders weet ik dat ook niet meer