@testcees: Dit is inderdaad een kopie van mijn artikel. Op zich natuurlijk prima, al had madmax1960 er goed aan gedaan even naar
de bron te verwijzen. Is voor iedereen duidelijker, en bovendien niet in strijd met de Creative Commons waaronder het artikel gepubliceerd is 8)
Maar goed, niet iedereen is daar bekend mee en zolang er geen financieel gewin achter zit is het ook niet zo'n ramp allemaal.
@madmax1960:
Als ik het zo lees gaat het inderdaad mis omdat je geen nieuwe naam kiest voor het bestand. Vervang simpelweg:
tar cvpzf backup.tgz –exclude=/media –exclude=/proc –exclude=/lost+found –exclude=/backup.tgz –exclude=/mnt –exclude=/sys /
door:
tar cvpzf
JouwNaamHier.tgz –exclude=/media –exclude=/proc –exclude=/lost+found –exclude=/
JouwNaamHier.tgz –exclude=/mnt –exclude=/sys /
Dan werkt het zoals je bedoelt. Let wel: ik zou de oude backup dan verplaatsen naar een directory die geexclude wordt anders wordt je backup nodeloos groot. Een andere optie is de oude backup ook excluden, dat zou je bijvoorbeeld zo doen:
tar cvpzf
JeNieuweNaam.tgz –exclude=/media –exclude=/proc –exclude=/lost+found –exclude=/
JeNieuweNaam.tgz –exclude=/
JeVorigeBackupNaam.tgz–exclude=/mnt –exclude=/sys /
Maar, dat wordt bij meerdere backups wel een heel gedoe hoor! Simpeler is het verplaatsen van die backup bestanden naar een geexclude map. Bijvoorbeeld een externe schijf die in /mnt geladen staat. Dat doe je met commando
mv bij voorkeur. Je kunt meer lezen over dat commando door in de terminal
man mv in te toetsen. Verplaatsen werkt zo (aangenomen dat je in de root folder bent): mv
backupnaam.tgz /path/naar/mapje
Hopelijk heb je er wat aan!