Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: leeg scherm na inloggen  (gelezen 791 keer)

Offline jjge

• Lid
leeg scherm na inloggen
« Gepost op: 2009/03/06, 09:40:20 »
Hallo, *

Ik heb zojuist een Ubuntu 8.10 op de laatste stand gebracht, en nu kom ik er niet meer in!

Als ik inlog (om het even welke gebruiker) krijg ik een blank scherm, en dat BLIJFT blank (nou ja, oker, maar zonder enige werkbalk of icon zo). Ik kan wel van buitenaf inloggen met ssh, en ook op het menu kiezen voor  "safe met terminal". En dan krijg ik inderdaad een terminal. Top en ps geven een hoop te zien, maar niets waar ik nou meteen veel wijzer van word :-(

Ik kan zelfs dat blanke scherm op een andere machine oproepen met vncviewer. Maar het blijft blank, d.w.z. de werkbalken en de desktop-icons verschijnen niet.

ER is hier vast wel iemand die dit wel eens bij de hand gehad heeft-- hulp is uiteraard welkom.

bvd

Offline vanadium

• Lid
Re: leeg scherm na inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/06, 09:48:49 »
Probeer eens op te starten met een vorige kernel. Indien het dan wel gaat, voorlopig met de vorige kernel blijven opstarten tot er een nieuwe update is. Het gebeurt wel meer dat na een kernelupdate het syteem niet meer correct werkt. Mijn ervaring is dat het met de volgende terug werkt.

Offline jjge

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/06, 10:06:38 »
Ik heb het uiteraard even geprobeerd, maar dat helpt niet. Was ook  niet te verwachten, eigenlijk, want het systeem draait tenslotte wel; het accepteert zelfs een ssh van buiten, en geeft ook gewoon shell-toegang. Ik zou het meer zoeken in de Xorg setup; het lijkt erop dat die in het ongerede geraakt is. Maar ik zit daar nog net niet genoeg in om op dat punt details te kunnen geven. Ik heb bijvoorbeeld wel even naar een paar .xsession-error files gekeken, maar daar word ik ook niet veel wijzer van ...

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/06, 10:15:33 »
Verwijder compiz en restart of laat compiz niet opstarten.

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/06, 10:16:10 »
Standaard zou je hier eerst in de grub  "veilig opstarten"   en in het volgende tekst-menu dan "repair Xorg"  kiezen.

Dat zet de xorg.conf weer in een veilige toestand.
Daarna kun je gewoon weer opstarten.

track

Offline jjge

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/06, 13:53:04 »
Re: laatste twee suggesties: Helaas!

Ik heb eerst veilig opstarten geprobeerd (ik neem aan dat dat "recovery mode" is). Ik krijg dan heel grote letters op mijn scherm ( ik neem aan dat daar een parameter voor bestaat, maar die weet ik even niet) en ik moet even in de blinde repair xorg kiezen, want dat staat onderaan en is dus niet zichtbaar tot nadat ik gekozen heb. Aannemende dat dat gelukt is, heeft het geen effect gehad.

Vervolgens heb ik compiz verwijderd met dpkg --remove compiz en ik krijg een bevsteiging terug. Maar nog steeds geen verbetering.

Nog iemand een suggestie?

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/06, 14:07:24 »
Dat is idd raar dat zelfs de VGA- modus gek doet.

En er zijn geen problemen bij de start vanaf een live-CD ?

De enige uitleg die ik op dit moment zie is dat er heel rare parameters in de /boot/grub/menu.lst  staan.
Of zou je er iets in het BIOS kunnen instellen ?  Maar dat zou mij verbazen.

track