Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ OPGELOST] printen werkt niet altijd  (gelezen 1381 keer)

[ OPGELOST] printen werkt niet altijd
« Gepost op: 2008/12/05, 18:21:42 »
ik heb wellicht een simpel vraagje, maar ik wil graag zeker weten of het klopt. Als ik wil afdrukken kan dit alleen maar via office. Als ik en evince, firefox of andere programma's die kunnen printen iets op paier wil krijgen dan zit mijn laptop muurvast.
Nu ontdekte ik dat in /etc/cups/cupsd.conf de volgende regel staat:
listen localhost:631als ik echter uname -a start staat daar dat mijn computer hoofdgebruikernaam-laptop heet. Die naam is onstaan toen ik van fedora over stapte naar Ubuntu. In fedora heette mijn computer: localhost. Volgens mij is bij de installatie van Ubuntu de gehele harde schijf exclusief de partitie waar /home op stond geformateerd. Er zou dus geen fedora spul meer op mogen staan.
Als ik nu localhost:631 vervang door hoofdgebruikernaam-laptop, zou dit de print problemen oplossen?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/28, 09:52:10 door Frank te Wierik Hölscher »

Re: printen werkt niet altijd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/05, 18:42:33 »
de bovenstaande suggestie werkt niet. Dat wist ik al. Daarom dacht ik dat het aan het configuratie bestand van cups lag. De door mijzelf voorgestelde wijziging heb ik uitgeprobeerd, maardie deed niets. Office drukt nog steeds af en Firefox hangt zichzelf op.

Offline Dave

• Lid
Re: printenwerkt niet altijd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/06, 11:59:59 »
staat de printer ook als standaard ingesteld bij systeem/voorkeuren/standaardprinter ?

Re: printen werkt niet altijd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/24, 18:01:13 »
ja, de printer is de standaard. De keuze die je aangaf staat trouwens twee keer in het menu. Ik krijg dan twee verschillende schermen met dezelfde informatie.
wellicht is dit nog interessant: als ik de pdf-documentviewer gebruik, kan ik bij "Afdrukinstellingen" alles aan passen, behalve de te gebruiken printer. Standaard staat evince ingesteld op willekeurige printer voor portable documents. Als ik dit probeer te wijzigen hangt het programma zichzelf direct op, nadat er een keuze menu is verschenen met: willekeurige printer, pdf en stylus DX4000. Als ik die laatste kies, gebeurt er niets meer.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 19:12:46 door Frank te Wierik Hölscher »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/24, 21:31:16 »
Ik zou die hele printerconfiguratie maar eens wegmikken en opnieuw doen.
Wanneer er dubbele zaken staan met verschillende instellingen is dat sowieso niet goed.
Als je die printer kan gebruiken vanuit Office dan moet ie vanuit elke applicatie kunnen werken.

Nee, het veranderen van die localhost lost je probleem niet op.
Als dat fundamenteel fout zou zijn dan zou je vanuit Office ook niet kunnen printen.

Dus, browser starten. Intikken
http://localhost:631
en je configuratie opnieuw bouwen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/27, 15:42:04 »
ik heb ubuntu 8.04 opnieuw geinstalleerd en nu werkt het perfect. http://localhost:631 intypen werkt ook. Als ik aan het afdrukken ben krijg ik nog niet de mogelijkheid om de job te stoppen. Vroeger verscheen er in de taakbalk een printertje en als ik daar op klikte kreeg ik alle actieve printopdrachten te zien. Via de browser lukt het me wel. Hoe krijg ik dat weer aan de praat?

« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/28, 09:51:29 »
ik heb in één van de vele panels die ik om mijn scherm heb een notification area (mededelingengebied) toegevoegd. Nu krijg ik bij het printen keurig een printertje dat ik kan aanklikken om te zien welke afdrukjobs er nog draaien.
Problemen opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/28, 10:00:50 door Frank te Wierik Hölscher »