Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Recovery  (gelezen 1014 keer)

Offline Fonny

• Lid
Recovery
« Gepost op: 2009/02/25, 20:51:38 »
Hallo,

Ik hoop als jullie kunnen helpen:

Ik had van mijn partitie met ubuntu 8.04 een image gemaakt. Voor als er een probleem zou zijn ik alles kon terugzetten.
Na het maken van de image heb ik serieuze problemen met ubuntu. Mijn firefox (internet), evolution mail, nautilis (vind mijn andere parities of schijven niet meer),...

Ik heb een dualboot op mijn pc en moet de pc nu in windows opstarten om te kunnen kijken op het forum.
Is er een mogelijkheid om via recovery mode alles terug in orde te krijgen. Anders moet ik alles terug installeren en nu "werkte" alles naar behoren.

Heeft er nog iemand deze problemen. Ik vind het zeer vreemd.

Fonny

Offline track

• Lid
Re: Recovery
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 00:10:48 »
Hoi Fonny,

hoe heb je toen die image gemaakt ?  Met dd of tar of hoe ?
In ieder geval kun je uiteraard alleen een partitie herstellen als die niet gekoppelt is.

Dus óf vanaf een live-CD of vanaf een ander systeem.  (ik start in dit geval meestal vanaf een spiegelschijf op)

Misschien is het ook makkelijker om de problemen een voor een te herstellen en niet meteen de backup erop te halen.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 14:49:52 door track »

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 10:08:35 »
Mijn eerste reactie is dat het probleem wat je schetst, helemaal niet kan. Als je een image maakt, dan mag er niets aan je bron-schijf veranderd worden. Dat is nou juist het hele basis-idee achter het maken van een image. Als dat toch gebeurd is, dan is er iets heel erg mis gegaan.
Kun je aangeven hoe je de image gemaakt hebt? Met welk programma en van waar naar waar? Het lijkt erop dat je de bron-schijf als doel-schijf hebt gebruikt of zoiets geks.

Offline Fonny

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/27, 18:35:01 »
Ik heb de image gemaakt met partimage. Ik had een livecd gemaakt met partedmagic.
Ik heb de image op een andere partitie gezet. Deze stond wel op dezelfde harde schijf. Maar da maakt normaal toch niet uit.

Ik snap ook niet wat er is mis gelopen. Ik zou de problemen één voor één kunnen verhelpen. Ma ik denk als er een algemeen probleem is.
Als ik de problemen één voor één moet oplossen dan kan ik ubuntu beter opnieuw installeren.

Fonny

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/27, 18:58:20 »
Hoi Fonny,

als ik het goed begrijp heb je de partitie via partimag rsp. partedmagic  in plaats van /dev/sda1  op /dev/sda2 (of zo) terug gezet ?

Dat zal zeker een probleem met grub opleveren.  Om twee redenen, want
1. wijst de mbr (startsector) op een bepaalde grub stage1 etc.  en
2. past de /boot/grub/menu.lst niet meer, hij wijst op een foute partitie.

Om 1. te herstellen volg je best  http://sites.google.com/site/computertip/grub  hoffdstuk 2, dan wél met de goede "root(hd0,1) (of zo).
Om 2. te herstellen hoef je maar vanaf een live-CD te booten en handmatig  gksudo gedit /boot/grub/menu.lst in de terminal in te tikken.
        Zoek de regels  "root        (hd0,0)"  op (is er telkens voor iedere menupunt) en wijzig hen tot  "root        (hd0,1)"  (of zo).
Opslaan en herbooten.  Dat zou nu lukken.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/27, 19:03:39 door track »

Offline Fonny

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/27, 20:01:08 »
Hallo,

Ik heb nog niks terug gezet. Of de image terug op de partitie gezet. Gewoon een image gemaakt van de partitie.
Toen ik erna terug opstarte werkt een heel deel toepassingen niet meer

Fonny
« Laatst bewerkt op: 2009/02/27, 21:23:51 door Fonny »

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/27, 22:03:49 »
Je hebt dus alleen partimage enz. gedraait, verder niks ?   En verschillende toepassingen zijn in de war geraakt ?

Wat precies klopt niet meer ?   Op welk punt van het opstarten doet hij rare dingen ?