Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD's en DVD's automatisch afspelen in Ubuntu Studio  (gelezen 1273 keer)

Offline leonux

• Lid
CD's en DVD's automatisch afspelen in Ubuntu Studio
« Gepost op: 2009/02/19, 13:55:17 »
Hallo,

Tot voor kort werkte ik met Xubuntu 8.04, maar ik wil aan de slag wil met Rosegarden en omdat daarvoor een low-latency kernel nodig is èn omdat ik toch vnl. met muziek, foto en video bezig ben, heb ik sinds een paar dagen UbuntuStudio op mijn pc geïnstalleerd.

Nu zit ik alleen met twee, hopelijk, simpele vraagjes/probleempjes:

- Mijn eerste vraag is: Hoe en waar moet ik in UbuntuStudio de instellingen veranderen opdat audio-cd's en Video-DVD's automatisch opstarten bij het inladen van een audio-cd/video-dvd? Nú ben ik genoodzaakt om zèlf eerst de applicatie opstarten en dan via het menu de cd/dvd starten. In Xubuntu is dit te regelen via "Removable Drives and Media" in de configuratiemanager, echter in de UbuntuStudio-versie ontbreekt daar de tab voor multimedia (CD, DVD, Portable Music Player). Wèl zijn er tab's voor camera, PDA, Printer & scanner en invoerapparaten. Ik heb gezocht naar een andere ingang, maar deze nog niet kunnen vinden.

- Mijn tweede vraag heeft te maken met het automatisch aankoppelen van opslagmedia. In Xubuntu verschijnt bij het aankoppelen van bv. een SD-kaart of een data-cd een icoontje op het bureaublad en wordt automatisch de bestandsbeheerder geopend. Het ontkoppelen deed ik ook altijd vanaf mijn bureaublad. Deze optie ontbreekt echter in UbuntuStudio. Wel wordt de SD-kaart bijgeschreven in de locatieslijst, maar dan moet ik weer zelf de actie ondernemen om bestandsbeheerder te openen. Hoe nu de instellingen zo te veranderen zodat dit op de Xubuntu-manier gebeurd?

Moet ik voor deze vragen/problemen nog een extra stukje software installeren en zo ja, wat dan?

Bij voorbaat bedankt voor de hulp.

Zin en eenvoud!

Offline akjssdk

• Lid
Re: CD's en DVD's automatisch afspelen in Ubuntu Studio
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/19, 15:14:01 »
automatisch afspelen van DVD en CD, kan dat niet in standaardtoepassingen?
Ik ken Ubuntu Studio niet, maar bij ubuntu is dat altijd zo

Offline track

• Lid
Re: CD's en DVD's automatisch afspelen in Ubuntu Studio
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/19, 19:52:28 »
Hoi leonux,

heb je bij Ubuntu Studio ook de Gnome-desktop ? 
Je kunt dat ergens per rechterklik instellen, maar je vindt al deze instellingen ook in de configuratie-editor gconf-editor terug.
Ze staan in de sleutels   desktop -> gnome -> volume_manager -> automount_xxx en autoplay_xxx .

Test het gewoon een beetje uit.  Wijzigingen zijn hier meteen effectief.

Vriendelike groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/19, 19:55:30 door track »