Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Standby  (gelezen 3769 keer)

bartveg

• Gast
Standby
« Gepost op: 2008/02/26, 14:23:08 »
Hallo,

Ik heb het probleem dat als ik deze computer in standby zet je hem niet meer terug kan halen. Heel even zie ik een knipperende cursor en daarna zwart scherm.
Er werd mij gezegt te kijken in de /var/log/messges en daar heb ik dit stuk uit vanaf klikken op standby en poging om terug te halen.
http://paste.ubuntu-nl.org/57457/

wie kan mij helpen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Standby
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/26, 14:25:46 »
Slaapstand en pauzestand werken bij veel hardware niet goed. Schakel ze beter uit:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: gconf-editor
surf naar: apps - gnome power manager - general
en haal de vinkjes weg bij: can_hibernate en can_suspend

Let op: gebruikersinstelling: herhaal dit bij elk gebruikersaccount.

Groet, Pjotr.

Standby
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/26, 14:29:47 »
ik kan perfect stand-by gebruiken, maar moet wel compiz (visuele effecten) eerst uitschakelen...dit is dan ook met 1 klik gedaan, gewoon een sarter in mijn paneel dat naar een scriptje linked wat de effecten aan/uit zet...

nu draai ik de hardy kernel in gutsy en 7 van de 10 keer werkt het nu ook met compiz aan...dus dat beloofd voor de volgende release...

bartveg

• Gast
Standby
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/26, 14:56:54 »
Citaat van: pjotr123
Slaapstand en pauzestand werken bij veel hardware niet goed. Schakel ze beter uit:
Nou dat was dan even het meest nutteloze antwoord van vandaag...

Ik heb Compiz uitschakelen al geprobeerd maar dat helpt niet.

// edit

Ik heb even zitten kijken welke meldingen precies waar bij horen. Alles lijkt ok, behalve deze laatste regels voordat er helemaal niks meer gebeurt

Feb 26 14:50:27 lindaben-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.host_name
Feb 26 14:50:27 lindaben-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.domain_name
Feb 26 14:50:27 lindaben-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.nis_domain
Feb 26 14:50:27 lindaben-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.nis_servers

//edit 2
Log van wat er gebeurt (/var/log/messages) als ik na de standby weer op de aan knop druk:

http://paste.ubuntu-nl.org/57461/

en bij het op standby zetten gebeurt alleen:

Feb 26 14:47:43 lindaben-desktop dhcdbd: Unrequested down ?:3
Feb 26 14:47:44 lindaben-desktop kernel: [ 5575.073380] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:0f.0 disabled

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Standby
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/26, 16:24:15 »
Citaat van: bartveg
Allemachtig. Zoek je soms ruzie of zo? Dat is dus een van de beledigendste en onsympathiekste reacties die ik ooit heb gelezen. Dat pik ik niet.

Weet je wat? Zoek jij het voortaan lekker eens allemaal zelf uit, vriend. Van mij hoef je geen hulp meer te verwachten.

bartveg

• Gast
Standby
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/26, 16:33:36 »
Nou dan moeten we het maar zonder de 'hulp' van pjotr doen...

iig heb ik al wat dingen geprobeert, in de log stond opzich al:
Feb 26 14:50:20 lindaben-desktop gnome-power-manager: (lindaben) Computer ontwaakt

en geen fouten meer dus zou die het moeten doen. Omdat ik steeds de netwerkkaart als laatste zag worden ingeschakeld heb ik die in de whitelist gezet, ook dit heeft geen resultaat.
Het lijkt er dus op dat het inschakelen helemaal goed gaat maar er om wat voor reden gewoon geen beeld wordt gegeven...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Standby
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/26, 17:05:25 »
Zal ik het dan nog maar een keer zeggen?
Slaapstand en pauzestand werken bij veel hardware niet goed. Schakel ze beter uit.

Pjotr heeft gewoon gelijk. De slaapstand en pauzestand werken gewoon niet met alle hardware. Voor sommige hardware kan je het met wat moeite laten werken, op andere hardware werkt het gewoon helemaal niet.

Dit kan aan van alles liggen, een niet goed geprogrammeerde bios, een dwarsliggende driver of verkeerde instellingen.
Met google kan je in een aantal gevallen wel een oplossing vinden denk ik. Zo niet, dan heb je pech gehad.

Standby
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/26, 17:10:40 »
Allemachtig. Zoek je soms ruzie of zo? Dat is dus een van de beledigendste en onsympathiekste reacties die ik ooit heb gelezen. Dat pik ik niet.

Weet je wat? Zoek jij het voortaan lekker eens allemaal zelf uit, vriend. Van mij hoef je geen hulp meer te verwachten.
Inderdaad niet een antwoord waar je vrolijk van wordt. Maar ik snap wel dat bartweg liever een ander antwoord heeft. Ik heb ooit ook op dit forum te horen gekregen dat ik maar beter niet moet proberen standby of hibernate aan de gang te krijgen. Na wat gezoek op launchpad heb ik na aanpassing van /etc/default/acpi-support en een speciale door iemand aangepaste kernel nu perfect werkende hibernate. Zelfs het geluid, dat het voor die speciale kernel na hibernate liet afweten, doet het nu prima bij herstel. Zo zie je, soms is er toch nog van alles mogelijk. Alleen is er denk ik geen eenvoudige voor iedereen toepasbare oplossing voor dit soort problemen, en vaak waarschijnlijk helemaal geen. Mijn advies is om op launchpad naar bugreports te zoeken.

ps.. ik zou eens kijken naar /etc/default/acpi-support of daar wat te veranderen valt... staan bij mij wel een aantal opties voor videoherstel oid.

Standby
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/26, 18:08:54 »
wat ge ook kunt doen is gewoon de hardy kernel installeren op uw gutsy, in die kernel is echt goed gewerkt aan standby en hibernate...nu weet ik niet in hoeverre ge al met ubuntu omkunt, want er kan altijd iets misgaan...

bartveg

• Gast
Standby
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/27, 12:16:09 »
Met /etc/default/acpi-support heb ik al een beetje zitten klooien maar dat helpt niet echt. Ookal weet ik er allemaal nog niet zo heel veel van af ik kan die hardy kernel misschien wel werkend krijgen en zover ik weet kan je toch altijd de oude nog opstarten??

iig is het heel belangrijk voor deze pc om in standby en slaapstand te kunnen aangezien die anders veel te vaak aan blijft staan.

Offline Tom

• Lid
Standby
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/27, 12:40:28 »
------------------------------------------------------------------------------------------

Is toch een kleine moeite even sorry te zeggen  tegen Pjotr123.
Iemand helpen gebeurt op vrijwillige bassis , ze doen het ...maar ze moeten niet!!!.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Standby
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/27, 18:34:02 »
Met /etc/default/acpi-support heb ik al een beetje zitten klooien maar dat helpt niet echt. Ookal weet ik er allemaal nog niet zo heel veel van af ik kan die hardy kernel misschien wel werkend krijgen en zover ik weet kan je toch altijd de oude nog opstarten??

iig is het heel belangrijk voor deze pc om in standby en slaapstand te kunnen aangezien die anders veel te vaak aan blijft staan.
ja inderdaad, ge kunt altijd de vorige kernel booten en de nieuwe terug verwijderen...ik heb trouwens net geupdate naar de laatste kernel en alles lijkt te werken, alleen dat nvidia-settings sinds 2.6.24-6 niet meer word meegenomen met nvidia-glx-new...maar dat is geen ramp, en als ge geen nvidia kaart hebt maakt het helemaal niet uit...

zo upgrade ge uw kernel naar de hardy versie:
open de terminal en kopieer/plak deze regels 1 voor 1:
echo 'deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy main restricted' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/hardy.list
sudo apt-get update
sudo apt-get -y install linux linux-generic linux-headers-generic linux-image-generic linux-restricted-modules-generic
sudo rm /etc/apt/sources.list.d/hardy.list
sudo apt-get update
na het toevoegen van de hardy repo zult ge zien dat er updates klaar staan, deze NIET installeren...
hierna gewoon even opnieuw opstarten in de nieuwe kernel...

lukt het niet of wilt ge er terug vanaf, dan gewoon even dit doen in de terminal:
sudo apt-get remove linux-image-2.6.24-10-generic linux-headers-2.6.24-10-generic linux-headers-2.6.24-10 linux-restricted-modules-2.6.24-10-generic linux-ubuntu-modules-2.6.24-10-generic
sudo apt-get upgrade
of gewoon even zoeken in synaptic natuurlijk...

hopelijk hebt ge hier wat aan...maar let op! het is op eigen risico!

Offline driesv

• Lid
Standby
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/27, 18:54:25 »
Ik gebruik normaal continu standby (toch toen ik nog windows gebruikte). Bij Linux heb ik gewoon Standby uitgeschakeld en ik wacht gewoon tot 18april totdat de nieuwe versie uit is. Ik hoop dat dan een groot deel is opgelost!

Re: Standby
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/17, 14:23:52 »
Heeft iemand gelezen ergens of ze daar aan gaan werken? Staat wel bovenaan de wensenlijst van gebruikers (de meest genoemde wens).
Ubuntu 8.10 64bit
Fujitsu-Siemens Amilo: 2.0GHz Coreā„¢2 Duo, 3GB DDR2, Intel GM45 Chipset (grafisch geheugen gedeelt).
Liefde voor Ubuntu moet groeien, maar als het er is, blijft de liefde je boeien!