Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] partitie check: 12% non-continuous  (gelezen 819 keer)

Offline mp

• Lid
[OPGELOST] partitie check: 12% non-continuous
« Gepost op: 2009/02/09, 22:04:42 »
Bij de reguliere check van mijn partities (na 30 maal opstarten) eens goed gekeken naar wat op het scherm verschijnt, en schrok toch wel een beetje: bij mijn root partitie was 0.6 procent non-continuous, maar bij mijn home partitie was 12% non-continuous. Betekent dat dat 12% van mijn schijf gefragmenteerd is? Ik dacht dat dat bij Linux bijna niet voorkwam? Ik gebruik ongeveer de helft van ongeveer 140 GiB.
Weet iemand wat er juist aan de hand is?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/10, 17:18:28 door mp »

Offline ivo

• Lid
Re: partitie check: 12% non-continuous
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/09, 22:25:10 »
Je vergelijkt Unix filesystemen met Windows. Op zich kan dat wel, net zoals je appels met peren kunt vergelijken. Het gezegde is echter dat je geen appels met peren kan vergelijken, maar dat kan uiteraard wel. De conclusie zal dan echter zijn dat ze verschillend zijn, ondanks dat het allebei "fruit" (in deze context: fragmentatie) heet.

http://www.itworld.com/nls_unixfrag040929

Maak je geen zorgen........ ik heb in mijn 18 jarig Unix (Solaris, HP-UX, AIX, Linux) era nog geen Unix filesysteem gezien dat vanwege overmatige fragmentatie niet meer zou performen.
En als je dan toch paranoide wilt gaan worden; kijk je naar dump/restore. Maar dat staat meen ik ook in het artikel.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/09, 22:39:30 »
Een schijf kan onder linux gefragmenteerd geraken als je niet genoeg vrije ruimte hebt. Normaal gebruik je best maar 90 percent van de schijf.

Veel fragmentatie kan zeker invloed hebben op de performance.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/09, 22:46:18 »
Als je zeer grote bestanden hebt (films, etc) dan wordt de kans ook wel groter dat die in meerdere drie stukken verspreid gaan staan. Dit is echter niet van een aard om het systeem merkbaar te vertragen.

Bij Windows onder fat kon je al vlug gigantische fragmentatie krijgen. Alles werd aaneengesloten opgeslagen. Van zodra je wat toevoegde aan een klein tekstbestandje, werd dat dadelijk als twee afzonderlijke stukken opgeslagen. Wis een batchbestandje, en een nieuw document vult dat gaatje en wordt nog op verschillende andere vrije stukken opgeslagen.

Ernstige fragmentatie zal je bij ext3 maar krijgen, zoals siegi zegt, wanneer de schijf al goed vol is, en er dus niet veel keuze meer is voor het systeem waar best een bestand te plaatsen.

Offline mp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/10, 17:18:01 »
Wat vanadium zegt kan wel de reden zijn denk ik. Ik heb enkele grote .iso's staan van ettelijke Gigabytes. Waarschijnlijk is de gerapporteerde fragmentatie daaraan te wijten.
Alledrie erg bedankt voor de antwoorden.