Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zie ik geen floppy drive?  (gelezen 2044 keer)

Offline Boheemen

• Lid
Waarom zie ik geen floppy drive?
« Gepost op: 2009/02/11, 21:20:37 »
Ik heb voor het eerst UBUNTU 8.10 geinstalleerd. Alles is vreemd en onwennig maar al doende leert men en dat maakt mij steeds positiever. Waar ik echter moeite mee heb is de benoeming van discs en partities. En tot mijn verbazing kan ik nergens mijn "A"  diskette drive terugvinden.  Uiteraard heb ik al flink wat informatie hierover doorgelezen maar daarin slechts ingewikkelde oplossingen gevonden.
Ik kan mij niet voorstellen dat de floppy drive zo maar van het computer toneel is verdwenen.... Is er een simpele methode waarmee ik dit nuttige attribuut weer kan zien en bereiken?

Offline jjge

• Lid
Re: Waarom zie ik geen floppy drive?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/11, 21:34:18 »
Yep, ik had  ook al gemist :-( Gelukkig is er een simpele DHZ-methode, als je neit bang bent voor de commandoregel:
mknod --mode=660 /dev/fd0 b 2 0

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/11, 21:38:04 »
De naamgeving van schijven en partities is anders dan in Windows. Logischer en beter, want schijven veranderen niet van aanduiding wanneer er schijven bijkomen of afgaan.

Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem

Een diskettestation: de eerste (en meestal enige) heet fd0. Heb je er nog een, dan heet die fd1. Enzovoorts.

Mijn computers hebben al jaren geen diskettestation meer, maar volgens mij wordt het pas zichtbaar in Nautilus (de verkenner), wanneer er een diskette in zit.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/11, 21:47:44 door Pjotr »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/11, 22:57:49 »
De naamgeving van schijven en partities is anders dan in Windows. Logischer en beter, want schijven veranderen niet van aanduiding wanneer er schijven bijkomen of afgaan.

Gelukkig wel zeg. Vanmiddag weer zitten etteren op een windows bak met een USB stick van een collega. Eerst 76 keer moeten klikken om te ontdekken dat die stick zich "aanmeldt" als drive F:,
terwijl ik al een drive F: in gebruik heb. En ga dan maar zoeken hoe dat te veranderen.
Driveletters zouden internationaal per grondwet verboden moeten worden.
Wat zou Brussel daarvan vinden?

CC: N.SmitKroes@bruxelles.be
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/12, 00:04:46 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/12, 00:27:28 »
Hoi Boheemen,

.... Is er een simpele methode waarmee ik dit nuttige attribuut weer kan zien en bereiken?
Die is er. Ga links boven op [Lokaties] > Computer  en je komt op een lijst terecht die alle "drives" bevat. Daar moet ook de diskettestation staan.
Is die er niet ?

Vriendelijke groet,

track

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/12, 01:22:39 »
Ik geloof dat de floppy standaard niet weergegeven word en je moet zelf mounten, zoals Gijsbert verwijst met die link. Ik heb een floppy maar is nergens te bekennen. Heb ook wel eens gebrobeerd te mounten via die link, maar is niet simpel, vind ik. De ene keer was hij er en dan weer niet. pfff ben er dan maar mee opgehouden.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 01:24:28 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Hanssun

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/12, 07:10:49 »
ik heb ook al een paar jaar geen floppydrive meer , ik doe nu alles op een geheugenkaartje of usb stick  ;)

Gr Hans,

Offline Boheemen

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/12, 17:13:07 »
Ik ben het met de schrijvers eens; een floppy is niet meer van deze tijd. Maar ja, ik word vaak geroepen bij problemen met computers (jawel, Windows!!!) en dan blijken de meeste gebruikers toch noch gebruik te maken van een diskette drive. Vaak is zelfs geen usb aansluiting aanwezig..... De " A " disc gebruik is dus voor de uitwisseling van (test)programma's, config.sys, autoexec.bat en nog zo wat dingen die ik vervolgens thuis op mijn gemak uitpluis. En dat uitpluizen kan ik ook onder UBUNTU doen dacht ik zo....! 

Ik zal de suggestie van jjeg uit proberen.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/12, 17:16:11 »
Je floppydrive moet gewoon bij Locaties > Computer staan. Trouwens, controleer eens of alle snoertjes enzo van de floppydrive nog wel goed vastzitten?

Een floppydrive is hopeloos, maar dan ook hopeloos ouderwets. Computers zonder USB-poort zijn echt rijp voor de schroot.

Offline Boheemen

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/12, 17:35:57 »
Bedankt Cumelus007, maar ik vind geen floppy op de opgegeven plaats. Het apparaat werkt al jaren goed onder eComStation en onder WindowsXP. Deze operating systemen staan naast Ubuntu op hetzelfde systeem. Dus daar ligt het niet aan.   

« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/12, 18:21:47 »
Had je mijn link nog geprobeerd uit mijn eerdere post? Zo ja, is het niet gelukt of waar loop je tegen aan?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/12, 19:02:09 »
Heb je misschien wat aan dit draadje:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35616.0.html

Kijk vooral even bij antwoord #6, onder 'Edit'.