Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ongebruikt ruimte aan partitie toevoegen.  (gelezen 2771 keer)

Lazlo

• Gast
Ongebruikt ruimte aan partitie toevoegen.
« Gepost op: 2006/10/23, 13:00:35 »
Op dit moment ziet mij hd er zo uit:
http://img140.imageshack.us/img140/6773/screenshotgpartedyj4.png

Hoe krijg ik het zo dat het stuk wat nu "unallocated" is bij sda3 wordt toegevoegd?

Azalin

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/23, 13:16:13 »
Je kan met de allernieuwste versie (en zo te zien heb je die) van GParted de partitie resizen. Ik raad je wel aan om dit via de LiveCD van Gparted (of vanaf een andere LiveCD) te doen. Een schijf aanpassen die actief is, is niet verstandig en partitie van een actieve schijven deactiveren is mij niet echt goed bevallen. Je kan bij gparted.sourceforge.net een livecd downloaden. Middels deze livecd wordt Gparted 0.3.1.1 gestart en kan je naar hartelust partities move, resizen, aanmaken en verwijderen. Je zou dan de partitie die je groter wil maken, moeten selecteren en resize/move moeten kiezen. Dan zorgen dat deze partitie de gehele nog niet gebruikte ruimte vult, op Ok drukken en daarna de knop Apply (of Toepassen) indrukken. Zorgen dat er niemand de stroom af haalt (dit kan overigens heel lang duren als het veel data is die verplaatst moet worden) en aan het eind van het liedje is de schijf zoals je hem hebben wilt.

Overigens zie ik net dat je dat met een partitie van 140gig wil doen, reken er op dat dit enkele uren (bij mij duurde het resizen/moven van 40gig 4 uur) kan duren ... maar dat was met een EIDE harddisk. Wellicht dat het met een SATA schijf sneller gaat (mag ik wel denken :) ).

Windows van de schijf afgegooid zeker? ;)

Lazlo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/23, 13:22:38 »
Ik heb windows er niet afgegooid, Heeft er nooit opgestaan. :P

Heb de root (sda1) partitie kleiner gemaakt. En nu zu je denken, dan kan ik de partitie voor home (sda3) dan ook resizen. Maar op de een of andere manier is dat niet mogelijk. Kan wel de root partitie groter maken, de home kleiner maken, maar niet de home partitie groter maken.
BTW, doe dit vanaf livecd dus hd is unmounted.

Azalin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/23, 13:36:29 »
:) Ah, wat ik dus gisteren ook heb zitten doen (4 uur wachten *snif*)
Maar, krijg je dan een foutmelding bij het resizen? Zoja, welke dan? Misschien eens "Details" aanklikken en de bewerkingen openen om te zien wat er fout gaat en waar.

Lazlo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/23, 13:37:39 »
Er gaat niks fout, ik kan sda3 alleen maar kleiner maken niet vergroten, terwijl er een boel ongebruikte ruimte over is....