Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe software installeren 'from source'? NL howto gezocht!  (gelezen 1383 keer)

Hoe software installeren 'from source'? NL howto gezocht!
« Gepost op: 2009/03/21, 11:43:05 »
Hoi,

Weet iemand een NL-talige tutorial voor het installeren van software 'from source'? Ik zie het niet in de documentatie staan.

BVD

Re: Hoe software installeren 'from source'? NL howto gezocht!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/21, 11:44:36 »
Het hangt er soms wat vanaf, daarom dat er geen echte documentatie over is. De tip is om de README of INSTALL te lezen die bij de code zit.

Wat te proberen is:
./configure
make
sudo make install

« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/21, 11:45:58 »
Daar kun je geen how-to voor maken, want niet alle software wordt hetzelfde geïnstalleerd van source. Lees dus altijd even de Readme die erbij zit.

Wél is het zo dat er veel programma's op dezelfde manier geïnstalleerd kunnen worden. Voor GNOME programma's is dit doorgaans:

cd mapvanhetprogramma
./configure
make
sudo make install

Voor KDE-programma's is dit doorgaans:

cd mapvanhetprogramma
mkdir build
cd build
cmake ..
make
sudo make install

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/21, 11:50:36 »
Ok. bedankt. verdere tips zijn welkom

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/21, 13:48:27 »
Hoi Zamorano,

de beste tip die ik voor je heb is: niet doen tenzij je weet heel precies wat je doet en hebt enige kennis van het programmeren.

Een gevaarlijk groot getal van de bronpakketten die er in het internet rondzwerven zijn twijfelachtig en niet betrouwbaar.
En regelmatig vernielen onnozele Ubuntuero's hun systeem door zomaar iets uit onveilige bronnen te installeren.

Vandaar mijn serieuze waarschuwing "tenzij je weet heel precies wat je doet".

Vriendelijke groet,

track

p.s. Er kan niet vaak genoeg op synaptic gewezen worden. Voor vrijwel alles zit er al een oplossing in !  (Alleen je weet het nog niet)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 13:53:38 door track »

« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/21, 14:04:07 »
Zamorano is wel wat gewend hoor, dus hij weet wel wat hij doet.

En ik vind het nobel dat je op de gevaren van internet wijst, maar "een gevaarlijk groot getal van de bronpakketten die er op het internet rondzwerven zijn twijfelachtig en niet betrouwbaar", is een beetje overdreven. Er zijn er heus een hoop die twijfelachtig zijn, maar niet een "gevaarlijk groot getal". En daarbij komt nog eens dat als je bijv. XChat van de officiele website haalt, het heus wel betrouwbaar is. XChat zit ook in Synaptic en waarom zou de officiele website dan onbetrouwbaar zijn? En zo zijn er nog veel meer pakketten...

En waarom zou je enige kennis van programmeren moet hebben? Ik heb nauwelijks kennis van programmeren (ik kan alleen een heeeeel klein beetje Python en VB), en ik weet precies hoe ik moet compileren.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/21, 22:54:20 »
gaat dat rechtstreeks in ubuntu?
dacht dat je de build essentials moest installeren

« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/22, 00:10:36 »
gaat dat rechtstreeks in Ubuntu?
dacht dat je de build essentials moest installeren
Die moet je inderdaad installeren. Tot op heden niet meegemaakt dat dit pakket al was geïnstalleerd.

Met vriendelijke groet,

Gijs

P.S. Let niet op mij, ik installeer van alles en nog wat, doe mij dus niet na op je machine voor dagelijks gebruik.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.