Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet genoeg ruimte + Pidgin opent niet + FireFox werkt niet naar behoren.  (gelezen 2397 keer)

b00mbap

• Gast
Ik ben een totale leek op Ubuntu gebied, en heb meerdere problemen.

Met name met FireFox en Pidgin, maar dit ligt volgens mij aan de beschikbare ruimte op mijn schijf. Dit kreeg ik gistere na een beetje rondkloten in beeld, kan het nu alleen niet meer terug in beeld krijgen  :-[

Is er een manier om dit te zien in Ubuntu?

Verder slaat Ubuntu totaal geen instellingen op, qua resolutie en dat geld ook voor CompzigConfig Settings Manager.

En ik kan de update manager niet openen. Als ik die aanklik, gebeurt er niks.

Help?  XD

EDIT: System Monitor geeft aan dat er 0 bytes beschikbaar zijn; Available Disk Space: 0 Bytes.
En bij System Monitor -> File Systems zie ik dit:

Device: /dev/sdb5
Directory: /
Type: ext3
Total: 24GB
Free: 765MB
Available: 0 bytes
Used: 23.2GB

df -h in Terminal geeft:
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb5              24G   24G     0 100% /
tmpfs                 1.8G     0  1.8G   0% /lib/init/rw
varrun                1.8G  104K  1.8G   1% /var/run
varlock               1.8G     0  1.8G   0% /var/lock
udev                  1.8G  2.8M  1.8G   1% /dev
tmpfs                 1.8G  104K  1.8G   1% /dev/shm
lrm                   1.8G  2.0M  1.8G   1% /lib/modules/2.6.27-9-generic/volatile
overflow              1.0M   32K  992K   4% /tmp
/dev/sda1             299G  238G   61G  80% /media/disk

« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 07:11:32 door b00mbap »

Offline eXtreem

• Lid
Ik zie dat je geen apparte /home hebt aangemaakt bij de installatie. Kan het zijn dat je grote files in je home directory hebt staan?

Je kunt in de terminal het volgende intypen om te zien wat de ruimte in beslag neemt:

du -sm *|sort -n
Je krijgt dan de getallen in MegaBytes te zien en de grootste onderaan.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

b00mbap

• Gast
0   Examples
1   Desktop
1   Music
1   Pictures
1   Public
1   Templates
1   Urban City-1680.jpg
1   Videos
21078   Documents

Ja ik heb mijn hele installatie verneukt :P maar Ubuntu verwijderen en GRUB verwijderen is een hele klus, en aangezien ik uiteindelijk toch Ubuntu wil runnen dacht ik dat het misschien makkelijker is om te kijken of ik de problemen in Ubuntu kan verhelpen ipv partities weggooien, MBR herstellen en opnieuw installeren.

Kies in Grub voor Recovery mode. Even wachten en in het volgende scherm is er een optie om ruimte vrij te maken.

b00mbap

• Gast
Kies in Grub voor Recovery mode. Even wachten en in het volgende scherm is er een optie om ruimte vrij te maken.
Dank! Ga het meteen proberen.

b00mbap

• Gast
Gedaan, alleen als ik dat doe gebeurt er niks. M'n scherm knippert een keer zodra ik die optie kies en dat was het.  ???

Ge hebt toch gekozen om vrije ruimte vrij te maken en niet om uw beeldscherm in te stellen? ;).

Ik weet niet, kan zijn dat ge niks ziet. Maar is er nu ruimte vrijgemaakt?

b00mbap

• Gast
Ge hebt toch gekozen om vrije ruimte vrij te maken en niet om uw beeldscherm in te stellen? ;).

Ik weet niet, kan zijn dat ge niks ziet. Maar is er nu ruimte vrijgemaakt?
Nee, kan nogsteeds niks opslaan vanuit FF tenzij ik het naar mijn Windows schijf sleep, en Pidgin crasht nogsteeds zodra ik het opstart.

Er is wel 300 mb vrijgekomen zie ik bij File Systems staan, maar er is nogsteeds maar 0 bytes available.

Offline vanadium

• Lid
Je moet eenvoudig je "Documents" (of een gedeelte ervan) naar een andere partitie of schijf verplaatsen om ruimte op je root partitie /dev/sdb5 vrij te maken. Moeilijker dan dat is het niet.

Dan zou ik eens wat bestanden van partitie veranderen. Ik zie dat ge een partitie van 24 gb hebt. Dan zullen er toch wel redelijk wat bestanden zijn die ge ergens anders kunt zetten.

Of een backup nemen en de partitie vergroten.

b00mbap

• Gast
Re: Niet genoeg ruimte + Pidgin opent niet + FireFox werkt niet naar behoren.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/28, 14:38:46 »
Je moet eenvoudig je "Documents" (of een gedeelte ervan) naar een andere partitie of schijf verplaatsen om ruimte op je root partitie /dev/sdb5 vrij te maken. Moeilijker dan dat is het niet.
170,385 items, totalling 23.8 GB
(some contents unreadable)

Dit zie ik bij eigenschappen van m'n Filesystem schijf.

Wow. Ik ben de ubernoob. Mijn halve map van Mijn Documenten vanuit Windows is naar Documents in Ubuntu geplaatst. Heb er 10gb aan TV series opstaan xD

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/28, 14:44:45 »
Verplaats maar terug naar de Windows partitie.

Je kunt altijd zeer gemakkelijk aan je documenten vanuit Ubuntu door gebruik te maken van links. Zo een link in je home directory gedraagt zich net als een echte directory, alleen staan de gegevens in werkelijkheid op een andere schijf.

Om een symbolische link te maken:

* Navigeer met nautilus via "Bestandssysteem" naar de plaats waar je Windows "Mijn Documenten" folder staat.
* Open een tweede nautilusvenster in je home directory.
* Hou Ctrl+Shift ingedrukt en sleep "Mijn Documenten" van het eerste venster naar het tweede.

Vanaf nu zit je met één dubbele muisklik vanuit je home directory bij dezelfde gegevens als die in Windows.

b00mbap

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/28, 14:51:07 »
Alles werkt nu weer naar behoren, Pidgin, FireFox.

Alleen ik wil nu Shockwave player installeren, maar dit is niet mogelijk omdat er geen ruimte vrij is in mijn /tmp.
Door de melding dat er geen ruimte vrij is kan ik ook niet kiezen voor Save As, en kan ik shockwave niet installeren. Ik heb zitten kijken in mijn /tmp map maar er staat dat er maar 990kb vrij is, terwijl er nu maar 14kb instaat.

Kan ik de tmp map groter maken?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/28, 14:56:21 »
/tmp staat gewoon op je systeempartitie. Dat wijst erop dat je er nog steeds niet in gelaagd bent ruimte vrij te maken. Ben je zeker dat je je documents effectief veplaatst hebt? Zit dat niet allemaal in de trash? Maak ook eens de Trash leeg. Je zou zonder probleem om en bij de 20 Giga moeten vrij krijgen.

b00mbap

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/28, 15:01:01 »
/tmp staat gewoon op je systeempartitie. Dat wijst erop dat je er nog steeds niet in gelaagd bent ruimte vrij te maken. Ben je zeker dat je je documents effectief veplaatst hebt? Zit dat niet allemaal in de trash? Maak ook eens de Trash leeg. Je zou zonder probleem om en bij de 20 Giga moeten vrij krijgen.
Op de schijf waar /tmp op staat, heb ik 14 gb vrij.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/28, 15:10:54 »
Jou schermafdruk zegt niets over wat waar staat, en waar die vrije plaats zich bevindt. Waar is uw /tmp gemount? Post eens de uitvoer van

mount
df -h
zodat we de huidige situatie zien.

b00mbap

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/28, 15:12:31 »
Jou schermafdruk zegt niets over wat waar staat, en waar die vrije plaats zich bevindt. Waar is uw /tmp gemount? Post eens de uitvoer van

mount
df -h
zodat we de huidige situatie zien.
Sorry!

df -h geeft

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb5              24G  8.6G   15G  38% /
tmpfs                 1.8G     0  1.8G   0% /lib/init/rw
varrun                1.8G  104K  1.8G   1% /var/run
varlock               1.8G     0  1.8G   0% /var/lock
udev                  1.8G  2.8M  1.8G   1% /dev
tmpfs                 1.8G  120K  1.8G   1% /dev/shm
lrm                   1.8G  2.0M  1.8G   1% /lib/modules/2.6.27-9-generic/volatile
overflow              1.0M   32K  992K   4% /tmp
/dev/sdb1             273G   15G  259G   6% /media/Storage
/dev/sda1             299G  238G   61G  80% /media/disk

Offline eXtreem

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/29, 08:48:06 »
Probleem is vaker voorgekomen met die /tmp:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=677185

waarbij post 22 de oplossing biedt:

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4209344&postcount=22

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/29, 10:06:12 »
Ik denk dat het gewoon volstaat te herstarten. Die "overflow" wordt aangemaakt als er op de normale plaats geen ruimte meer is. Zie

https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/34535

Offline eXtreem

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/29, 14:28:20 »
Ik denk dat het gewoon volstaat te herstarten. Die "overflow" wordt aangemaakt als er op de normale plaats geen ruimte meer is. Zie

https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/34535

Ik zou idd eerst deze optie proberen, als je dat nog niet gedaan had...