Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] [GRUB] error 18: selected cylinder exceeds maximum supported by bios  (gelezen 2898 keer)

Hallo allemaal,

Dit onderwerp is enige maanden geleden (juli 2008) ook al eens aan de orde geweest.
(zie http://forum.ubuntu-nl.org/message/280902)
Nu had ik vanavond dezelfde foutmelding bij opnieuw opstarten na reset (computer reageerde echt helemaal nergens meer op; plotseling midden in de werkzaamheden).
Er verschijnt ook de melding: 'Press any key to continue...'
Als ik dat doe kom ik in een grub-menu, maar welk besturingssysteem ik ook kies, het geeft steeds dezelfde foutmelding als hierboven genoemd en dan weer opnieuw 'Press any key to continue...'
Ik denk zomaar dat het te maken heeft met de al enige jaren oude hardware.
Het zekere voor het onzekere genomen en de patiënt maar naar boven gebracht.  :(
Maandag maar weer naar de reparateur denk ik.
Dit schrijf ik dus nu op m'n reserve bak.

mvg, nico.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 23:28:26 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate

Re: [GRUB] error 18: selected cylinder exceeds maximum supported by bios
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/24, 22:21:36 »
Misschien helpt dit http://sites.google.com/site/computertip/grubfoutmeldingen bij error 18 een BIOS update.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/24, 22:22:07 »
Je moet, gok ik, de ondersteuning voor grote schijven inschakelen in de BIOS (LBA ofzoiets?)

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/24, 22:30:27 »
Je moet, gok ik, de ondersteuning voor grote schijven inschakelen in de BIOS (LBA ofzoiets?)
Maar ik heb niets ingrijpends aan mijn al lange tijd goed werkende configuratie of schijven gewijzigd... :|

mvg, nico.
Linux Mint 19.3 Mate

Offline atomos

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/24, 23:35:48 »
ik had verleden week nog een systeem crash, en had later ook "error 18: " bleek dat de HD niet goed herkend werd in de bios (verkeerde instelling)  misschien geldt dat het voor jouw systeem ?

gr. atomos
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/24, 23:40:37 »
Heb je op het 'reset' knopje gedrukt of de gewone aan/uit knop gebruikt. De reset knop gebruiken is slecht voor het systeem.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/25, 00:04:13 »
ik had verleden week nog een systeem crash, en had later ook "error 18: " bleek dat de HD niet goed herkend werd in de bios (verkeerde instelling)  misschien geldt dat het voor jouw systeem ?

gr. atomos
Kan het zijn dat de communicatie tussen moederbord (processor) en harde schijf het heeft begeven?  :'(
Er is door mij verder niets in de bios veranderd onlangs.

mvg, nico.

[edit] Ik ga er eerst maar eens een nachtje over slapen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 00:15:20 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate

« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/25, 02:22:11 »
Je moet idd niet zomaar de pc resetten of uit zetten....

Probeer eerst een aantal toetsen combinatie waarmee je kan uitloggen of de X server ff opnieuw mee kan starten.

Eventueel de x server verlaten met 1 van de F toetsen of combinatie en dan in terminal typen.
sudo shutdown now -p
dan word in ieder geval alles netjes afgesloten.
Het lijk me in ieder geval sterk dat het komplete OS in elkaar draait.

nu bij rebooten eerst maar eens de bios induiken en de HD opnieuw laten detecteren, opslaan en rebooten in een OS.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/25, 14:37:36 »
@Gandyman
(
Citaat
Probeer eerst een aantal toetsen combinatie waarmee je kan uitloggen of de X server ff opnieuw mee kan starten.
Eventueel de x server verlaten met 1 van de F toetsen of combinatie en dan in terminal typen.
)
Dat weet ik, en ik had inderdaad van alles geprobeerd (w.o. ctrl/alt/backsp en ctrl/alt/del), maar totaal geen respons...
Zoals ik al zei, heb ik het ding maar ontkoppeld en opzij gezet.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik via het BIOS de patiënt weer uit coma kan krijgen; wellicht zou ik het eens kunnen proberen wanneer ik het kan opbrengen.

mvg, nico.
Linux Mint 19.3 Mate

« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/25, 17:00:18 »
@Gandyman
(
Citaat
)
Dat weet ik, en ik had inderdaad van alles geprobeerd (w.o. ctrl/alt/backsp en ctrl/alt/del), maar totaal geen respons...
Zoals ik al zei, heb ik het ding maar ontkoppeld en opzij gezet.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik via het BIOS de patiënt weer uit coma kan krijgen; wellicht zou ik het eens kunnen proberen wanneer ik het kan opbrengen.

mvg, nico.
Ik had dit ook enkele weken geleden. Kreeg hem niet aan de praat. Naar de computerzaak, er was nog garantie, maar daar deed tie het goed en was er niks aan de hand. Sindsdien werkt  tie weer normaal.
Misschien eventjes schudden =D

« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/25, 17:20:29 »
Ik had dit ook enkele weken geleden. Kreeg hem niet aan de praat. Naar de computerzaak, er was nog garantie, maar daar deed tie het goed en was er niks aan de hand. Sindsdien werkt  tie weer normaal.
Misschien eventjes schudden =D
Nou, de stoute schoenen maar aangetrokken en weer aangesloten.
Voor de zekerheid heb ik m'n twee externe usb schijven (resp. 110 en 320 gB) nog maar niet ingeplugd.
Wie schetst mijn verbazing, het start op!
Wel zag ik tijdens het opstarten iets voorbijflitsen in de trant van:
'Superblock, last write time is in future, FIXED'

Wat zou er nu toch in Godsnaam aan de hand zijn geweest?

[edit]
Te vroeg gejuigd, ik was er al bang voor...
Liep vast middenin het stukje van cumulus007 over mandriva dat ik aan het lezen was in offtopic.
Echt, de enige mogelijkheid was weer een reset.
De pas gedownloade live-cd Ubuntu 8.04.2 erin gedaan en daarvan opgestart; kom ik in BusyBox terecht: een heleboel duistere foutmeldingen met aan het eind iets van: 'ldm-validate-partition-table( ): Disk read failed'.
Nou, reboot, cd eruit en het BIOS in; andere HD eerst laten opstarten---> start ie niet van op.
Terugveranderd en nu start het wel weer op...

Ik weet het echt niet meer.

mvg, nico.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 18:26:12 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate

Offline atomos

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/25, 18:31:38 »
blijkbaar toch iets fout gegaan in de communicatie tussen je HD en je mamaplank.

gr. atomos
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/25, 18:50:40 »
blijkbaar toch iets fout gegaan in de communicatie tussen je HD en je mamaplank.

gr. atomos
Ik denk het ook... :(
Net liep ie alweer vast na een half uurtje ofzo.
Nu weer aan de praat, maar voor hoe lang nog?
Ik vrees dat ik die andere bak maar weer moet aansluiten; die is alleen vreselijk traag (maar wat wil je voor 100 euro).

mvg, nico.
Linux Mint 19.3 Mate

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/25, 19:34:35 »
mamaplank.
Dat is nu eens een mooie omschrijving.  8)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/25, 22:52:41 »
Heb hetzelfde probleem gehad met oudere PC. De harddisk werd door bios maar gedeeltelijk gezien. Ook na een bios update was dat probleem niet verholpen. Had op diverse forums gelezen over de mogelijkheid van een kleine bootpartitie, zoals ook op dit forum staat beschreven (oa door gandyman ) Dit werkt bij mij nu nog steeds prima. Wel krijg ik de grub niet meer aan de gang, maar dat heb ik ondervangen door gag (een zeer gebruiksvriendelijke bootmananger) te gebruiken, dankzij een suggestie van Romana op dit forum. Sindsdien kan ik ook multiple boots met diverse OS-en gebruiken.

Citaat van: gandyman
...Je kan ook een kleine partitie maken op het begin van de harddisk (mag ongeveer 200Mb zijn) en daar de bootflag zetten en dus ook de kernel en grub installeren.
Als je maar binnen de 1023 cylinders blijft met die partitie.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/26, 11:01:16 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/28, 23:27:18 »
Mijn vermoeden was inderdaad juist; de reparateur ontdekte fikse beschadigingen op een ntfs-partitie op een van de twee schijven en tevens dat de processor z'n beste tijd had gehad...
Dus beide vervangen (schijf is wel 500gB!)
Nu heb ik wel even heel wat te doen, want veel UUID's van partities waren veranderd.
En ook fijn: m'n Windows data partitie heet nu D:\ i.pv. E:\
Dus allemaal snelkoppelingen en registerverwijzingen moeten worden aangepast... :P

mvg, nico.
Linux Mint 19.3 Mate

Offline Dave

• Lid
in windows de partitie weer op E zetten misschien net zo makkelijk.

en wat de processor hier mee van doen heeft?
zo'n ding slijt niet, is goed of kaduuk. Lees hier niet dat de pjuter regelmatig geheel uitviel.

De winkel vond een kompleet vervuilde koeler op de cpu en besloot deze waarschijnlijk beide maar te vervangen.
Geen idee wat hij moest betalen ervoor anders zou je nog kunnen opmaken of alleen de koeler vervangen is of allebei.

Een cpu slijt wel natuurlijk echter gaat dan hele rare dingen doen, of kapt er idd ineens mee.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

in windows de partitie weer op E zetten misschien net zo makkelijk.
...
Ik lees dit dus te laat...; het meeste is reeds aangepast.
Het was niet bij me opgekomen het zo aan te pakken (hoe gaat dat trouwens - is geen linux vraag, ik weet het).
Maar waarom heeft die computerreparateur dat dan niet zo gedaan?

mvg, nico.
Linux Mint 19.3 Mate

De winkel vond een kompleet vervuilde koeler op de cpu en besloot deze waarschijnlijk beide maar te vervangen.
Geen idee wat hij moest betalen ervoor anders zou je nog kunnen opmaken of alleen de koeler vervangen is of allebei.

Een cpu slijt wel natuurlijk echter gaat dan hele rare dingen doen, of kapt er idd ineens mee.
Naast een HD en de voeding is inderdaad ook de cpu vervangen.
(ik weet zelf verder helemaal niets van het hardwaregebeuren, anders had ik het zelf wel gedaan en een "handig neefje" heb ik ook niet)
Maar het duurste was feitelijk het arbeidsloon; ik wilde persé alles behouden dus de hele zaak is één op één overgezet.

mvg, nico.  :)
Linux Mint 19.3 Mate

Nicolaasjan, kijk volgende keer op de steunpunten kaart, misschien is een van de steunpunten wel een "handig neefje" en bereid om dit voor je te doen. Nee heb je en ja kun je krijgen.  :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.