Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren programma´s in Live  (gelezen 2034 keer)

Installeren programma´s in Live
« Gepost op: 2008/12/11, 19:12:58 »
Hallo Allemaal,

Mogelijk betekent deze vraag mijn terugkeer bij Ubuntu  =D =D.

Is het mogelijk om bij de Live-versie van Ubuntu software te installeren?

De reden van mijn vraag: Ik moet voor sommige programma´s VMware gaan draaien. Ik heb vanmiddag bij een goeie bekende gezien dat dat gewoon goed draait. Wel had hij wat problemen met de installatie van VMware, wat met een tutorial op ubuntu help snel verholpen was. Dit heeft mij in mijn vertrouwen gesterkt het ook nog eens te proberen, alleen wil ik het eerst graag uitproberen op de Live-versie of deze installatie voor een totale noob ook een beetje te doen is. Overigens ben ik niet gebonden aan VMware, dit zou eventueel ook Virtualbox mogen zijn.

Kan dit?

Als gevolg van jarenlang windowsgebruik (vanuit DOS) ben ik verwend alles bij elkaar te kunnen klikken, maar heb me ook altijd geïrriteerd aan de tonnen ballast die Windows met zich meesleept om mijn systeem zoveel mogelijk te vertragen.

Ik heb een tijd geleden (volgens mij was het begin 2008) een stap gezet naar Ubuntu, maar ben vanwege bovengenoemd probleem weer teruggestapt naar ikspee.

Groeten,
Mischa
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 21:43:23 door Mischa Gielen »

Re: Installeren programma´s in Live
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/11, 23:54:29 »
In de live versie is het niet mogelijk iets te installeren..
Waar moeten de programma's dan terecht komen?

Wat jij wilt (als ik het goed lees) is Ubuntu installeren met VM-ware of virtualbox.
In zo'n virtuele omgeving kun je b.v. ook XP installeren en daar de programma' s draaien die je daar nodig hebt.

Voor de rest kun je Ubuntu gebruiken...

Misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen.. (steunpunt?)

JimZ

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/12, 00:09:52 »
Citaat
In de live versie is het niet mogelijk iets te installeren..
Waar moeten de programma's dan terecht komen?
Da's niet helemaal juist, bij een Live sessie van Ubuntu wordt in het interne geheugen een ramdisk aangemaakt en gebruikt. Daardoor kun je perfect programma's na-installeren en gebruikersinstellingen aanpassen.

Nadeeltje: bij het afsluiten van het systeem verdwijnt die ramdisk uiteraard uit het geheugen en ben je alles weer kwijt.

Maar dat kan bij het uitproberen van software-installaties en -configuraties natuurlijk ook juist een voordeel zijn, mislukkingen zijn na een simpele herstart weer verdwenen.

Gr,
Jim

Offline Anco

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/12, 00:24:44 »
Ja, maar je mag wel heel wat geheugen in huis hebben als je ubuntu live wilt gaan draaien, VMware wilt instaleren, daar windows wil gaan instaleren, en dan moet die ook nog geheugen hebben om als werkgeheugen voor windows te fungeren. Lijkt me beetje teveel van goede.
Maargoed, als je genoeg geheugen hebt, zou zeggen, probeer het gewoon (ik weet niet hoeverre dingen instaleren gaat in live versie) maar je kan niks verkloten dusja.
Anders zou je eerst een dualboot kunnen maken, en kijken of je het daar werkende kan krijgen.
Linux user #485563

« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/12, 09:26:38 »
Ja, maar je mag wel heel wat geheugen in huis hebben als je ubuntu live wilt gaan draaien, VMware wilt instaleren, daar windows wil gaan instaleren, en dan moet die ook nog geheugen hebben om als werkgeheugen voor windows te fungeren. Lijkt me beetje teveel van goede.
Maargoed, als je genoeg geheugen hebt, zou zeggen, probeer het gewoon (ik weet niet hoeverre dingen instaleren gaat in live versie) maar je kan niks verkloten dusja.
Anders zou je eerst een dualboot kunnen maken, en kijken of je het daar werkende kan krijgen.

1 GB RAM voldoet. Tegenwoordig is RAM een koopje, ik heb zelf nog laatst een GB'tje erbij gekocht.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/12, 16:14:32 »
Zo, toch ook nog maar even een reactie van mijzelf  =D.

Ik heb in mijn pc 2GB beschikbaar en de processor is een P4 2,8GHz, zou dat voldoende zijn voor hetgeen ik voor heb? De reden waarom ik het eens wil proberen is dat ik wil kijken of ik zelf VMware of Virtualbox (voorkeur voor een van beiden??) wil installeren, vervolgens windows wil installeren (XP draait op de P3 machine van mijn vrouw op 512MB redelijk goed) en kijken of dat een beetje draait.

Ik heb een dual boot gehad, maar daar wil ik eigenlijk niet meer aan. Het omschakelen was mij toch te omslachtig en de uitwisseling van data via het netwerk tussen de XP-machine van min vrouw (die wil niet naar Ubuntu  :evil:) en mijn Ubuntu 7.10 kreeg ik niet zo ingesteld als dat ik gehoopt had. Wellicht een gebrek aan doorzettingsvermogen van mijn kant, maar goed, toen was het eenmaal zo.

Waarom wil ik met een virtuele machine gaan werken? Simpel, het downloadprogramma dat ik gebruik (Newsleecher) heeft voordelen ten opzichte van de aangeboden pakketten in Linux), verder gebruik ik ook nog Pinnacle Studio, maar ik weet niet of daar een goeie vervanger voor is.

Verder wil ik gemakkelijk de data beschikbaar hebben tussen de XP-machine, de virtuele XP-machine en de Ubuntu-machine.

Groeten,
Mischa

Offline Anco

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/12, 17:12:40 »
Wat ik bedoelde met dual boot was om dan eerst te kunnen testen of het lukt om vmware of virtualbox goed te instaleren, niet om het altijd zo te houden ;)
Als jou was zou gewoon in liveCD het proberen te instaleren. Je kan dan niks vernielen ;) en als lukt is mooi meegenomen, als niet lukt is tijd om uit te zoeken of aan jezelf ligt, of aan te weinig geheugen..
Linux user #485563

« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/24, 16:00:07 »
Zo, ik ben er intussen achter gekomen dat het installeren van XP in Virtualbox niet zo heel veel voorstelt. Of Pinnacle Studio er fatsoenlijk in draait heb ik helaas nog niet kunnen testen. Zijn er mensen die daar ervaring in hebben?

Ik zou het namelijk zonde vinden als ik hiervoor een Mac zou moeten aanschaffen.

Groeten,
Mischa

« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/24, 16:03:21 »
Moet goed lukken, hoor.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/24, 16:13:14 »
Ik heb een P4 2,8 met 2GB geheugen he? Geen multicore met 16GB intern  O0

Gaat je opmerking dan nog steeds op? Zo ja, gaat zeer binnenkort XP eraf.

Hoe gaat Ubuntu trouwens om met multi-monitor gebruik?

Groeten,
Mischa

« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/24, 16:16:18 »
Dat gaat meestal goed, en moet in de volgende Ubuntuversie nog veel gemakkelijker gaan.  Die gaat nog steeds op :) Je kunt trouwens VMware niet vanaf de live CD draaien, daar is het RAM te krap voor.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/24, 16:49:29 »
Dat snap ik. Ik had alleen eens in de Live-versie geprobeerd of ik in staat zou zijn om Virtualbox zo te installeren dat ik een XP-installatie zou kunnen starten  :P. Dat is de reden waarom ik ruim een jaar geleden na een korte uitstap naar Ubuntu weer terug ben gegaan naar Windows. Nu ben ik het inmiddels zo zat dat ik er vanaf wil, hoe dan ook. Ik heb zelfs al gekeken wat een Imac zou gaan kosten om daar mijn videobewerking op te gaan doen, maar dat werd een beetje te gortig. Vandaar dat ik er wel op gebrand ben dat Pinnacle Studio snel genoeg draait in een virtuele XP-installatie.

Binnenkort een nieuw systeem voor mijn vrouw inrichten (gaat van P3 1GHz naar P4 2,4GHz, helaas XP) en dan heb ik een experimenteer-pc waar ik Xubuntu op ga installeren. Krijg haar niet aan de Ubuntu, voornamelijk omdat het lastig bleek om data (foto´s) over te zetten tussen 2 Ubuntu-machines of van mijn Ubuntu naar haar XP-systeem. Ik heb het netwerk tussen deze systemen niet goed aan de gang gekregen.

Groeten,
Mischa

« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/24, 16:52:22 »
Misschien kun je daar eens een draadje over openen? Dat valt vast op te lossen.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/24, 21:04:27 »
Misschien kun je daar eens een draadje over openen? Dat valt vast op te lossen.

Waarover? Over de Linux-angst van mijn vrouw of over de data-uitwisseling tussen de machines?