Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VOORLOPIG OPGELOST schermresolutie  (gelezen 7174 keer)

Offline Jan42

• Lid
VOORLOPIG OPGELOST schermresolutie
« Gepost op: 2008/12/13, 15:38:59 »
Gisteren heb ik ubuntu 8.10 op mijn pc gezet maar nu krijg ik de schermresolutie niet hoger dan 800x600, ook niet in "systeem" "voorkeuren" ben al aan het zoeken geweest in oude topics maar kan niet vinden wat ik zoek, het gaat om een Asus moederbord met een Intel 945 chipset en een onboard "Intel graphics media accelerator 950" videokaart.
Wie heeft raad
BVD
« Laatst bewerkt op: 2009/01/20, 14:19:25 door Jan42 »

Re: schermresolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/13, 15:50:37 »
probeer ffe de nieuwe drivers te downloadn vn asus en intel voor je moederbord

groetjs jonas

« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/13, 15:54:47 »
probeer ffe de nieuwe drivers te downloadn vn asus en intel voor je moederbord

groetjs jonas
bedoel je dat hij z'n BIOS moet upgraden? Lijkt me niet, aangezien ik wel zeker weet dat Jan42 een Dual-boot heeft met Windows, waar de resolutie wel goed is. Heb ik het goed, Jan42?

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/13, 16:20:18 »
Geen dual-boot Cumulus007 maar een pure 8.10
gr jan

« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/13, 16:48:52 »
Kun je hier de inhoud van /etc/X11/xorg.conf plaatsen?

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/13, 17:32:02 »
ben er een paar dagen niet,kan pas volgende week
gr jan

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/21, 22:38:26 »
sorry voor de late reactie, er deden zich onvoorziene omstandigheden voor.
dit is alles wat ik te zien krijg in /etc/X11/xorg.conf

# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# Note that some configuration settings that could be done previously
# in this file, now are automatically configured by the server and settings
# here are ignored.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier   "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Monitor      "Configured Monitor"
   Device      "Configured Video Device"
EndSection

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/22, 10:11:55 »
ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn monitor. Heb die Xconfiguratie file al honderd keer aangepast. Nooit met resultaat dat mijn monitor de beloofde resolutie weergeeft.

misschien eens met een hamer op slaan? Ongeveer het enige dat ik nog niet heb geprobeerd.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

tatra

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/22, 16:27:17 »
Ik heb het zelfde probleem met een SIS 736/636 chipset in men belinea laptop.
Ben zelf ook nog op zoek naar een oplossing.
Als ik iets vind laat ik het wel horen.

Offline Silvester

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/22, 20:37:45 »
Mijn ervaring van vandaag is identiek. Bij 8.04 kan je de schermresolutie betrekkelijk gemakkelijk instellen en het werkt direct goed. (Ik heb een betrekkelijk oude nvidia-kaart Geforce2 en een Samsung Syncmaster 204B 1600x1200, prachtig beeld). Omdat ik andere problemen had heb ik vandaag 8.10 geinstalleerd. Aanvankelijke resolutie 800x600, lijkt nergens op, maar ok als het voor even is wil ikdat wel accepteren. Geprobeerd om de juiste resolutie te krijgen en op aanwijzing van ubuntu de door het programma gesuggereerde driver geinstalleerd. Resultaat 640x480 en dat was niet te verbeteren. Daar valt dus niet mee te werken, omdat schermen niet meer volledig te zien zijn. Na herinstallatie van 8.10 herhaalde het hele proces zich.
Inmiddels 8.04 teruggezet en vrijwel direct de gewenste resolutie kunnen instellen. Ik hou het daar voorlopig bij.
Ik hoop dat het je wel lukt, dus ik zal deze topic even nauwgezet volgen.
S

Offline kr00nbrt

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/28, 15:17:32 »
Mijn Ubuntu distributie heeft versie nummer 8.10 Ik hebeen probleem met het beeld van mijn scherm belinea s1w 2225.

Als ik de juiste schermresolutie (1280x1024)  instel, dit gaat prima, toont het scherm wazige horizontale strepen en is het horizontal uitgerekt.

Stel ik een tehoge resolutie in 1680x1050 dan kloppen de verhoudingen maar is het beeld onrustig, er schieten witte lijntjes over het beeld.

Als de oplossing gezocht moet worden in het vervangen van de driver dan zou ik graag een willen weten welke drijver wèl werkt en waar ik een beschrijving kan vinden van de werkwijze voor het vervangen van de driver.
Vriendelijke groet
Bert Kroonenberg

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/15, 14:18:54 »
Het is me nog steeds niet gelukt om de videokaart aan de praat te krijgen, via " lspci -nn | grep VGA" blijkt het om een "nVidia Corporation GeForce 7050/nFor
610i [10de:07e3] (rev a2)"  kaart te gaan op een asus moederbord met een intel chipset ??? in de nvidia binary xorg driver (version 177 driver) staat deze kaart wel aangegeven maar na installatie en restart blijft de schermresolutie op 800X600 staan, ook nog verschillende andere manieren geprobeert, via synaptic de paketten te installeren maar zonder resultaat, wel krijg ik in systeem beheer een nvidia venster waarin staat "please edit your x configuration file just run "nvidia-config as root" and restart the xserver, als ik dat heb gedaan start de pc wel op in de goede resolutie maar kom ik niet verder dan het inlogscherm na het invoeren van gebruikersnaam en wachtwoord en enter gaat de boel op zwart.
Heeft iemand nog een suggestie of is het misschien beter om een nieuwe kaart te kopen voor in het PCI-Express slot?

Groeten Jan

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/15, 14:31:18 »
Bij systeem>beheer heb je een optie voor de Nvidia instellingen.
Had je die al geprobeerd? Dat werkt hier namelijk prima, ik heb ook een 7050.

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/15, 15:32:17 »
Dat had ik ook al geprobeerd, en dan krijg ik wat ik al melde, maar ik heb de indruk dat die instellingen bij mij niet compleet zijn, ik heb maar 6 mogelijkheden waarvan er 5 zijn aangevinkt en volgens mij moet je veel meer kunnen instellen, hederheid contrast RGB enz.en waarschijnlijk dan ook de resolutie, maar wat doe ik dan verkeerd en wat moet ik dan nog installeren om een compleet nvidia scherm te krijgen.

Gr Jan

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/15, 16:04:26 »
Hoe bedoel je "aangevinkt"?
Kijk eens in het plaatje hieronder (klikken om te vergroten). In dat scherm kan je de resolutie en de refreshrate prima instellen toch?

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/15, 16:24:02 »
/home/jan/Bureaublad/nvidia-1.jpg

even proberen of ik het plaatje in kan voegen

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/15, 16:32:50 »
Die moet je uploaden door onder het invoerveld voor je reactie op "Extra opties..." te klikken.
Tip: met alt-printscreen maak je een screenshot van alleen het actieve venster. Dat scheelt nogal in grootte :)

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/15, 16:39:27 »
nog maar een keer

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/16, 12:13:26 »
Jammer maar helaas, ik ga xp maar weer installeren.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Offline Jan42

• Lid
Re: VOORLOPIG OPGELOST schermresolutie
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/20, 14:25:23 »
Gisteren toch maar een kaart gekocht van €30, in het slot geprikt en het draait zonder problemen, plug and play, vreemd dat de onboard kaart niet aan de praat te krijgen is, bij de 9.04 ga ik de kaart er weer uithalen en kijken of de drivers dan wel werken, ben toch nieuwsgierig waar het dan aan gelegen heeft.

Groeten

Offline martijnfc

• Lid
Re: VOORLOPIG OPGELOST schermresolutie
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/20, 15:25:27 »
Ik had iets soortsgelijk, alles leek goed te staan. toch kreeg ik de resolutie niet hoger dan 800x600.  Ik heb toen een nieuwe gebruiker aangemaakt en tjakaa, de resolutie stond goed voor die gebruiker.