Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar staan de Thunderbird mailbestanden?  (gelezen 14430 keer)

Offline r.zweep

• Lid
Waar staan de Thunderbird mailbestanden?
« Gepost op: 2009/01/12, 10:47:03 »
Na een gecrashte Windows PC ben ik definitief op Ubuntu overgestapt. Nog van alles aan het leren, maar het gaat steeds beter.
Nu heb ik mijn oude mailarchief (in Windows dus) teruggevonden onder Application Data/Thunderbird/profiles/../mail/ .
En nu is mijn vraag waar ik hetzelfde onder Ubuntu terug kan vinden. Ik heb de hele boom al doorgespit, en niets gevonden.
Wie kan mij even op weg helpen?

MVG, Rudolf

PS: en vlak erna vind ik een topic even verderop waar het antwoord instaat =D. Is toch ook altijd als je de weg vraagt: je staat ernaast.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/12, 10:53:27 door r.zweep »

Re: Waar staan de Thunderbird mailbestanden?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/12, 11:28:19 »
Voor anderen die dit topic tegenkomen met dezelfde vraag, het is dus:
~/.mozilla-thunderbird/../Mail
oftewel een verborgen map in je Home.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/12, 12:10:28 »
In Thunderbird kan je precies zien waar de mailbestanden staan.
Klik op instellingen voor deze account en kijk dan bij Serverinstellingen / lokale directory (rechts onder in het scherm). daar staat de map waarin de mailtjes zijn opgeslagen.
Dat is standaard door Thunderbird ingevuld maar je kan daar ook een eigen map selecteren.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/12, 17:00:24 »
In Thunderbird kan je precies zien waar de mailbestanden staan.
Klik op instellingen voor deze account en kijk dan bij Serverinstellingen / lokale directory (rechts onder in het scherm). daar staat de map waarin de mailtjes zijn opgeslagen.
Dat is standaard door Thunderbird ingevuld maar je kan daar ook een eigen map selecteren.

Ik verander dat altijd in /home/tom/Thunderbird - mails , als ik dan iets wil doen moet ik niet altijd naar verborgen bestanden. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/13, 09:58:17 »
Dat klopt. Ik behoef nooit naar de verborgen bestanden.
De mail staat bij in home/mail/...
Dat kan ik direct benaderen o.a. voor het maken van een specifieke backup van de mailtjes.
Ook behoef je nooit mailtjes te exporteren of te importen; ik zet gewoon de naam van de map waar de mailtjes staan in mijn instellingen en zie daar al mijn mailtjes zijn direct te zien in Thunderbird.

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/15, 06:38:03 »
Dat klopt. Ik behoef nooit naar de verborgen bestanden.
De mail staat bij in home/mail/...
Dat kan ik direct benaderen o.a. voor het maken van een specifieke backup van de mailtjes.
Ook behoef je nooit mailtjes te exporteren of te importen; ik zet gewoon de naam van de map waar de mailtjes staan in mijn instellingen en zie daar al mijn mailtjes zijn direct te zien in Thunderbird.

Wat ik zelfs doe met mijn Thunderbird mailboxes is het geheel verplaatsen naar een externe schijf. Op deze manier gaat er (hopelijk) nooit iets verloren en bij een frisse nieuwe installatie van Ubuntu hoef je in Thunderbird alleen de paden in je accountinstellingen verwijzen naar de hetgeen je op je externe schijf hebt staan. Na een herstart zul je ook zien dat alles er dan weer keurig netjes staat. Soms kan het wel iets duren met het opstarten van Thunderbird omdat de externe schijf ff "ligt te slapen" maar ik zie het voordeel er wel van in dat ik nu wel al mijn mailtjes heb!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/15, 09:53:00 »
Goed idee, dat ga ik ook doen.

Is er ook zo'n praktische oplossing voor het adresboek?
Voor een backup exporteer ik mijn adresboeken naar een aparte schijf.
Maar dit kan misschien ook gemakkelijker?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/15, 12:14:17 door Anke-Ubuntu »