Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie XP vanuit ubuntu 8.10 met virtualbox Sun  (gelezen 704 keer)

Installatie XP vanuit ubuntu 8.10 met virtualbox Sun
« Gepost op: 2009/01/09, 07:31:16 »
Hallo,
Ik ben geen techneut, dus nu al sorry als mijn vraag onnozel klinkt. Een goeie maand geleden heb ik ubuntu geïnstalleerd via dual boot, en zoals ze het in de forums zeggen: was working like a charm ! Zo goed, dat ik besloot om xp er af te kieperen.
Mocht ik niet gedaan hebben, want mijn type laptop (medion 97900) heeft een hardwareknop voor de wifi-verbinding, en deze is enkel aan de praat te krijgen via windows. Via de WLAN instelling op 'last state' te zetten in bios, kon ik dan probleemloos naar ubuntu overgaan, en had ik wifi verbinding. XP weg, wifi weg. Daar zijn veel oplossingen voor, maar ik besloot te kiezen voor het opnieuw installeren van windows xp. Helaas door de grubinstallatie kreeg ik bij het booten de melding 'grub error 17' ...
Daarom besloot ik om windows xp binnen ubuntu te installeren via virtualbox. Op het web zijn honderden handleidingen te vinden, en ik moet zeggen : het installeren van virtualbox ging prima !
Wanneer ik de installatie van windows xp wil opstarten, gaat alles feilloos, tot moment dat ik melding krijg in installatie: hard drive voorbereiden ... primary partition ... station C
Volgende melding: drive C: not available - Roep het programma Diskpart ... enz ... jullie kennen het welOm dan te eindigen dat er geen drive C herkend wordt, of geen genoeg ruimte is
Als ik mijn partioneditor bekijk, heb ik volgend resultaat:

/dev/sda1     ext3        /        39.99 GIB        boot
unallocated   unalloc              31,68 GIB
/dev/sda2     extented             2,68 GIB
/dev/sda5     linux swap           2,68 GIB

Wellicht - u hoort dat ik er niet in thuis ben - moet ik via partitiebeheer met mijn ubuntu cdrom hier iets echt in veranderen. Maar wie kan mij helpen ? En het liefst een beetje gedetailleerd. Het zou me echt plezier doen.

Joost

Re: Installatie XP vanuit ubuntu 8.10 met virtualbox Sun
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/09, 09:53:09 »
en voor alle duidelijkheid: het is absoluut niet mijn bedoeling om terug te keren naar xp. Die installatie is enkel nodig voor het oplossen van bovenstaand probleem.