Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotografie: zijn Nikon D70, D200 en D300 vlot onder Ubuntu?  (gelezen 3351 keer)

Offline Jenske

• Lid
Fotografie: zijn Nikon D70, D200 en D300 vlot onder Ubuntu?
« Gepost op: 2008/03/13, 10:56:12 »
Ik ben nog een archaisch figuur met een chemische camera (Nikon F3). Langzaamaan denk ik eraan om me een digitaal toestel aan te schaffen en mijn oog viel op--nou ja--de Nikon D70, D200 of D300. Ik weet van "de folderkes" van Nikon dat die daar een hoop software bij steken, maar die draait kennelijk alleen onder Mac of Mikroschoft.

Mijn vragen:
-- zal ik zo'n Nikon gewoon aan mijn Ubuntu-PC kunnen "hangen" en herkent 'ie dat ding dan onmiddellijk?
-- kan ik in Gimp gewoon de Nikon RAW-bestanden inlezen en bewerken?
-- als ik gebruik zou maken van de GPS-module die je op de D200 en D300 kan aansluiten, kan mijn Ubuntu-programma (vb. GIMP) dan die coördinaatgegevens gewoon inlezen (in Exif)
-- kan ik de Nikon software draaien op Ubuntu (via Wine?)?
-- als dat niet lukt, bestaat er dan goede, vergelijkbare software waarmee ik mijn foto's net zo goed kan bewerken als met die Nikon-software?

Het woord is aan u.
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/14, 05:29:48 »
Citaat van: Jenske
Ik ben nog een archaisch figuur met een chemische camera (Nikon F3). Langzaamaan denk ik eraan om me een digitaal toestel aan te schaffen en mijn oog viel op--nou ja--de Nikon D70, D200 of D300. Ik weet van "de folderkes" van Nikon dat die daar een hoop software bij steken, maar die draait kennelijk alleen onder Mac of Mikroschoft.

Mijn vragen:
-- zal ik zo'n Nikon gewoon aan mijn Ubuntu-PC kunnen "hangen" en herkent 'ie dat ding dan onmiddellijk?
-- kan ik in Gimp gewoon de Nikon RAW-bestanden inlezen en bewerken?
-- als ik gebruik zou maken van de GPS-module die je op de D200 en D300 kan aansluiten, kan mijn Ubuntu-programma (vb. GIMP) dan die coördinaatgegevens gewoon inlezen (in Exif)
-- kan ik de Nikon software draaien op Ubuntu (via Wine?)?
-- als dat niet lukt, bestaat er dan goede, vergelijkbare software waarmee ik mijn foto's net zo goed kan bewerken als met die Nikon-software?

Het woord is aan u.
Gezien nog niemand geantwoord heeft, kan ik je wel wat info geven gebaseerd op ervaringen met Canon 400D en Olympus C765.

De toestellen worden beiden herkent
Bij beiden kunnen de foto's perfect gelezen worden en bewerkt worden bij elk grafisch programma van Ubuntu. Ook al de meta-data (datum, sluitertijd, diafragma opening, locatie,...) wordt meegenomen.

Ik heb enkel de software van de Canon geprobeerd op ubuntu. Die werkt in wine net zo goed als in windows. Eén opmerking toch. De software werkt samen met quicktime. dus quicktime moest ook geïnstalleerd worden. Dat gaat en de integratie met de software van Canon is goed. Ook de integratie in gnome zelf. Je krijgt zelf het quicktime icoontje in het mededelingsgebied van de gnome-panel. Maar, als er een filmpje afgespeeld wordt, wordt heel het bureaublad zwart. Alles werkt nog maar je ziet het gewoon weg niet (iconen, gnome-panel,...) de onderdelen verschijnen wel weer terug als je met uw muis er over gaat. Beetje hinderlijk toch.

Voor software moet je maar eens kijken in 'Toepassingen > Installeren/verwijderen > grafisch' Daar vind je een hoop programma's die je nuttig zult vinden (foto beheer, foto bewerking, communicatie met de camera,...)

Als je met een ubuntu-laptop naar een fotograaf gaat die zo'n toestel in stock heeft, mag je misschien het toestel testen...

Succes, en laat maar iets weten als je uw nieuwe aanwinst gebruikt hebt ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/14, 08:56:50 »
Als de camera zelf niet werkt, dan lukt het altijd wel om de geheugenschijfjes uit te lezen met een kaartlezertje, dat je voor minder dan 20 euro op de kop kunt tikken.

Hoe dan ook blijf je best weg van de door de fabrikanten geleverde software. Je kan inderdaad een flink aantal raw bestanden lezen en bewerken onder Linux met onder meer ufraw. Verschillende Nikon raw formaten worden ondersteund, maar aangezien de fabrikanten nogal vaak het formaat wijzigen, blijft dat af te wachten: alleen een Ubuntu gebruiker met dergelijke cameras kan uitsluitsel geven.

Als die GPS module de coordinaten opslaat in exif commentaar, dan zou er geen probleem mogen zijn: exif data worden door ufraw en gimp behouden in de finale jpegs.

Volgens mij kan je met UFRaw en Gimp je foto's minstens net zo goed, maar wellicht beter, bewerken dan in proprietaire Nikon software.

Offline Jenske

• Lid
Re: Fotografie: zijn Nikon D70, D200 en D300 vlot onder Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/02, 18:32:54 »
Ik kan ondertussen zeggen, na een drie maanden gebruik van mijn Nikon D200, dat er ...
- geen problemen zijn om de camerakaart in te lezen en te verwerken in Digikam
- blijkbaar is het vandaag (december 2008) nog niet mogelijk om RAW-bestanden te bewerken; je kan ze wel inlezen

Dit ter info.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/02, 19:09:39 »
Ik ken er niet voldoende van, maar is het de bedoeling RAW bestanden te bewerken? Ik dacht dat je raw bestanden moest zien als "digitale negatieven" die alle ruwe informatie die de sensor heeft ontvangen, opslaan. Van zodra je een raw bestand gaat bewerken, t.t.z. gewijzigd zou gaan opslaan, ga je toch aan de bedoeling van die raw bestanden voorbij?

Offline eendje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/02, 19:34:03 »
Ik kan ondertussen zeggen, na een drie maanden gebruik van mijn Nikon D200, dat er ...
- geen problemen zijn om de camerakaart in te lezen en te verwerken in Digikam
- blijkbaar is het vandaag (december 2008) nog niet mogelijk om RAW-bestanden te bewerken; je kan ze wel inlezen

Dit ter info.

Misschien lukt het met CInepaint: http://www.cinepaint.org/
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline Jan42

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/04, 11:52:01 »
RAW bestanden (voor Nikon NEF) zijn prima te bewerken in de Gimpplugin "Rawstudio" in "Ufraw" of in de meest uitgebreide "RawTherapee" deze zij allemaal via Installeren/verwijderen binnen te halen.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/04, 17:01:10 »
Het probleem is dat er in Digikam een mogelijkheid bestaat om geografische gegevens mee in de Exif-gegevens te schrijven van JPEG-bestanden, op basis van een aanklikbaar kaartje in Digikam zelf. Deze mogelijkheid bestaat echter niet voor de NEF bestanden van Nikon. (Voor alle duidelijkheid: NEF-bestanden zijn Nikons 'eigen' RAW-bestanden).
In principe zou ik namelijk willen als "basis" mijn NEF-bestanden houden (dus de RAW-bestanden), aangezien dit de meest primaire gegevens zijn die je kan hebben van een digitale camera. Al de rest (JPEG, BMP, TIFF, ...) zijn afgeleiden. Maar behalve ze inlezen en bekijken kan je dus in Digikam geen NEF-bestanden aanpassen.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/04, 17:55:20 »
Rawtherapee staat niet in de repo's. Het is geen open source. Maar het is wel een prima progje.
Je kun t het downloaden op http://www.rawtherapee.com/
En hij kan overweg met .NEF bestanden.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline eendje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/04, 18:02:25 »
Rawtherapee staat niet in de repo's. Het is geen open source. Maar het is wel een prima progje.
Je kun t het downloaden op http://www.rawtherapee.com/
En hij kan overweg met .NEF bestanden.

Als je de schrijver van Rawtherapee nog genoeg sponsort wordt het opensource, dus...

Citaat
Hi Janne,

thank you for the polite mail. I get several rough mails from open source fans forcing me to switch to GPL ("you owe the open source community...", etc.).

There is only one reason to keep the source closed: I would like to earn some money with it (as I have put so much effort in it). I dont want to be a millionaire, I just want to live a bit easier (in the Hungarian circumstances).

I can promise the following two things:
a) If I can not devote time into the development, I will release the source code under GPL
b) If I collect a given amount of donation, I switch to GPL. (Now I am at 1.5%)
Best regards
Gabor

http://www.rawtherapee.com/forum/viewtopic.php?t=145
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!