Ik ben nog een archaisch figuur met een chemische camera (Nikon F3). Langzaamaan denk ik eraan om me een digitaal toestel aan te schaffen en mijn oog viel op--nou ja--de Nikon D70, D200 of D300. Ik weet van "de folderkes" van Nikon dat die daar een hoop software bij steken, maar die draait kennelijk alleen onder Mac of Mikroschoft.
Mijn vragen:
-- zal ik zo'n Nikon gewoon aan mijn Ubuntu-PC kunnen "hangen" en herkent 'ie dat ding dan onmiddellijk?
-- kan ik in Gimp gewoon de Nikon RAW-bestanden inlezen en bewerken?
-- als ik gebruik zou maken van de GPS-module die je op de D200 en D300 kan aansluiten, kan mijn Ubuntu-programma (vb. GIMP) dan die coördinaatgegevens gewoon inlezen (in Exif)
-- kan ik de Nikon software draaien op Ubuntu (via Wine?)?
-- als dat niet lukt, bestaat er dan goede, vergelijkbare software waarmee ik mijn foto's net zo goed kan bewerken als met die Nikon-software?
Het woord is aan u.
Gezien nog niemand geantwoord heeft, kan ik je wel wat info geven gebaseerd op ervaringen met Canon 400D en Olympus C765.
De toestellen worden beiden herkent
Bij beiden kunnen de foto's perfect gelezen worden en bewerkt worden bij elk grafisch programma van Ubuntu. Ook al de meta-data (datum, sluitertijd, diafragma opening, locatie,...) wordt meegenomen.
Ik heb enkel de software van de Canon geprobeerd op ubuntu. Die werkt in wine net zo goed als in windows. Eén opmerking toch. De software werkt samen met quicktime. dus quicktime moest ook geïnstalleerd worden. Dat gaat en de integratie met de software van Canon is goed. Ook de integratie in gnome zelf. Je krijgt zelf het quicktime icoontje in het mededelingsgebied van de gnome-panel. Maar, als er een filmpje afgespeeld wordt, wordt heel het bureaublad zwart. Alles werkt nog maar je ziet het gewoon weg niet (iconen, gnome-panel,...) de onderdelen verschijnen wel weer terug als je met uw muis er over gaat. Beetje hinderlijk toch.
Voor software moet je maar eens kijken in 'Toepassingen > Installeren/verwijderen > grafisch' Daar vind je een hoop programma's die je nuttig zult vinden (foto beheer, foto bewerking, communicatie met de camera,...)
Als je met een ubuntu-laptop naar een fotograaf gaat die zo'n toestel in stock heeft, mag je misschien het toestel testen...
Succes, en laat maar iets weten als je uw nieuwe aanwinst gebruikt hebt