Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?  (gelezen 7971 keer)

Offline heir4c

• Lid
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/12/26, 20:11:28 »
Hoi DAve,

Eigenlijk heel geod te begrijpen: met de Hardy heel veel problemen gehad met draadloos netwerk. Iemand raadde me aan om de intrepid te installeren omdat die beter draadloos ondersteund. En kijk eens aan ...... draadloos werkt probleemloos ..... maar geluid dan weer niet..... vandaar de keuze om over te stappen!
(Verschillende kernels en hardware, enz... geven verschillende resultaten)
Doe zoals Pjotr (en anderen) zegt: doe een verse install met 8.0.4 maar doe dit in dual-boot met je 8.10 dan kan je de beide versies verder opvolgen. (En als 9.0.4 uitkomt kan je die evt. in triple-boot zetten, en evt. de 8.10 verwijderen.)

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

DarkEra

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2008/12/26, 22:47:07 »
Euh kijk eens aan wat ik daar te lezen krijg.....

Some distributions did a better job adopting PulseAudio than others. On the good side I certainly have to list Mandriva, Debian, and Fedora. OTOH Ubuntu didn't exactly do a stellar job. They didn't do their homework.

Dus toch een Ubuntu probleem, blijkbaar.
Is er iemand die weet heeft van verbeteringen op dat vlak?
Ik vind het als niet kenner ook behoorlijk vreemd dat er iets is als Pulse A en ALSA. Wat te gebruiken? Pulse is reeds van 8.04 standaard in ubuntu lees ik, maar niet zoals het zou moeten...

Nee, dit is niet alleen een probleem in Ubuntu maar ook in openSuse, Fedora, Mandriva etc. Het heeft weinig te maken met welke Linux, het heeft te maken met Alsa. Niet meer en niet minder.

Geloof me, overstappen op een andere distro heeft géén nut. Het geluids probleem zul je blijven houden.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 22:50:41 door DarkEra »

« Reactie #27 Gepost op: 2008/12/27, 00:08:57 »
Ik denk dat die quote bullshit is.
Mijn geluid deed het al sinds Windows XP Home SP1, SP2, Xubuntu 8.04.1 LTS en nu ook in Ubuntu 8.10 heb ik geen problemen.

DarkEra

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2008/12/27, 00:17:46 »
Laat Windows even buiten beschouwing. Het gaat over een probleem met bepaalde High Definition Audio kaarten waarvan er sommige niet werken onder Linux door een bug in Alsa. Vooral de types ICH8 en ICH9 zijn grote probleemgevallen.

Ja onder Windows werkt het omdat er ook drivers voor zijn, logisch.

Offline mp

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2008/12/27, 00:38:24 »
Op mijn Dell Latitude E6500 loopt 8.10 hier als een treintje. Eindelijk doet draadloos internet het en wordt mijn videokaart helemaal ondersteund. Heel soms heb ik probleempjes met geluid als ik een flashfilmpje op internet afspeel, en daarna muziek probeer te hervatten in Rhythmbox. Dan moet ik herstarten (een X-server herstart helpt ook) en dan is het opnieuw in orde.
Hopelijk worden de problemen met ALSA en Pulse-audio snel opgelost, voor degenen die er echt mee sukkelen. Ik kan me inbeelden dat het allesbehalve fijn is om met een halfwerkende distro te moeten werken.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2008/12/27, 00:42:32 »
Laat Windows even buiten beschouwing. Het gaat over een probleem met bepaalde High Definition Audio kaarten waarvan er sommige niet werken onder Linux door een bug in Alsa. Vooral de types ICH8 en ICH9 zijn grote probleemgevallen.

Ik denk persoonlijk eigenlijk nog steeds dat het meer met je pc/laptop configuratie te maken heeft dan met die soundcard.
In gutsy moest ik  (heb een ich8 overigens) een backbort driver gebruiken. En in latere versies was het in orde.
Er zijn enorm veel mensen met zo'n intel hd kaartje, als er veel problemen mee zouden zijn, dan zou je toch meer bug reports tegen komen.

DarkEra

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2008/12/27, 00:46:19 »

Ik denk persoonlijk eigenlijk nog steeds dat het meer met je pc/laptop configuratie te maken heeft dan met die soundcard.
In gutsy moest ik  (heb een ich8 overigens) een backbort driver gebruiken. En in latere versies was het in orde.
Er zijn enorm veel mensen met zo'n intel hd kaartje, als er veel problemen mee zouden zijn, dan zou je toch meer bug reports tegen komen.

Er zijn sinds het begin van Hardy al meer dan genoeg bugs gepost op launchpad over de problemen met HDA geluidskaarten op verschillende computers, door verschillende mensen. Dus dat er na een half jaar of een jaar nog geen fatsoenlijke fix is begrijp ik ook niet. En het betreft meerdere distro's niet alleen Ubuntu.

Trouwens voor Hardy heb ik een oplossing: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35896.0.html
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 00:50:47 door DarkEra »

« Reactie #33 Gepost op: 2008/12/27, 12:10:06 »
Hé DarkEra, ik denk toch dat je verkeerde conclusies trekt.
Citaat van: DarkEra
Het heeft weinig te maken met welke Linux, het heeft te maken met Alsa. Niet meer en niet minder.
Dit is niet waar, het is wellicht onderdeel van het probleem maar niet de kern. Ik sluit me dan ook aan bij siegi:
Citaat van: siegi
Daar zit 'm de crux. Er zijn inmiddels zoveel "handleidingen" en "oplossingen" dat mensen maar wat gaan doen zonder te weten wat ze nou precies aan het doen zijn. En als het daarna nog niet werkt is het praktisch onmogelijk om het probleem nog goed te troubleshooten. Want de kans is groot dat je een goeie oplossing aandraagt die niet werkt omdat de gebruiker in kwestie vergeten te melden is dat hij "ooit" een mislukte alsa upgrade heeft proberen uit te voeren.
Er zou dan ook een goeie HDA chipset handleiding moeten komen waarbij mensen eerst erachter moeten zien te komen wat voor chipset er precies inzit.
Vervolgens kan dan geprobeerd worden het /etc/modprobe.d/alsa-base bestand aan te passen. Ik vind dat zelf geen bug, dat je dat bestand aan moet passen, heb ik ook moeten doen. Daarna werkt het. En daarna zou het in 90% van de gevallen of zelfs meer moeten werken. Bij de mensen bij wie het dan nog niet werkt is er dan meer aan de hand vermoed ik.

« Reactie #34 Gepost op: 2008/12/27, 12:49:32 »
Je bent blijkbaar niet de enige die een aantal technische problemen ondervind. Met een een aparte home partitie is teruggaan naar een uitstekend draaiend hardy een fluitje van een cent. Ben zelf ook terug naar Hardy wegens draadloze verbindingsproblemen. Terug naar Hardy en alles weer helemaal stabiel. En als firefox niet de beste versie is, ga ik over naar epiphany. Net zo makkelijk. Ik snap inmiddels wel dat niet iedere versie perfect is en dat het soms even duurt voordat er updates komen.
Ik zou iedereen willen aanraden, installeer altijd die aparte home partitie en je bent vrij om te kiezen welke versie je gebruikt.

groeten,

een zeer tevreden Hardy gebruiker
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

DarkEra

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2008/12/27, 16:11:29 »
Hé DarkEra, ik denk toch dat je verkeerde conclusies trekt.
Citaat van: DarkEra
Het heeft weinig te maken met welke Linux, het heeft te maken met Alsa. Niet meer en niet minder.
Dit is niet waar, het is wellicht onderdeel van het probleem maar niet de kern. Ik sluit me dan ook aan bij siegi:
Citaat van: siegi
Daar zit 'm de crux. Er zijn inmiddels zoveel "handleidingen" en "oplossingen" dat mensen maar wat gaan doen zonder te weten wat ze nou precies aan het doen zijn. En als het daarna nog niet werkt is het praktisch onmogelijk om het probleem nog goed te troubleshooten. Want de kans is groot dat je een goeie oplossing aandraagt die niet werkt omdat de gebruiker in kwestie vergeten te melden is dat hij "ooit" een mislukte alsa upgrade heeft proberen uit te voeren.
Er zou dan ook een goeie HDA chipset handleiding moeten komen waarbij mensen eerst erachter moeten zien te komen wat voor chipset er precies inzit.
Vervolgens kan dan geprobeerd worden het /etc/modprobe.d/alsa-base bestand aan te passen. Ik vind dat zelf geen bug, dat je dat bestand aan moet passen, heb ik ook moeten doen. Daarna werkt het. En daarna zou het in 90% van de gevallen of zelfs meer moeten werken. Bij de mensen bij wie het dan nog niet werkt is er dan meer aan de hand vermoed ik.

Ik trek de verkeerde conclusies....? Goed, als je er zo over denkt, ga je gang. Ik blijf bij mijn standpunt dat dit niet zo is.

Je sluit je aan bij de persoonlijke mening van siegie... Ook goed en wel, moet je ook helemaal zelf weten. Ik heb al eerder aangegeven dat ik verder niets kan veranderen aan de configuratie van de laptop. In de BIOS vind ik niks en het betreft een geintregeerde HDA geluidskaart dus ik zou deze nog niet eens kunnen vervangen.

Als er oplossingen zijn dan geef de mensen deze oplossingen. Er zijn genoeg topics te vinden op dit en andere forums over problemen met HDA geluidskaarten maar niemand heeft een oplossing zelfs op Launchpad en daar moet verandering in komen.

Ik heb geen zin meer om in herhaling te vallen en blijf bij mijn standpunt dat het een bug is in Alsa. Laat ik het zo zeggen, ik wacht tot de volgende Hardy wordt vrijgegeven, de 8.04.2 puntuitgave, als het geluid hierin nog niet werkt of niet naar behoren werkt ga ik er persoonlijk werk van maken dat er een oplossing of fix voor komt. En dat zal ik doen via Mark Shuttleworth zelf en in samenwerking met Alsa.

Ubuntu is een goed systeem en verdient het om als eerste het systeem te zijn die de betreffende HDA geluidskaarten "out of the box" laat werken zonder problemen. Dit zal een goede stap voorwaarts zijn voor Ubuntu.

« Reactie #36 Gepost op: 2008/12/28, 12:20:11 »
@ weiland: een aparte home-partitie installeren, hoe doe je dat? Want indien ik mijn 8.04 opnieuw wil installeren moet ik dat wel weten.
Kun je de home partities (vd versch gebruikers) niet beter linken naar een externe HD? Dan ben ik zeker dat ik ze niet overschrijf tijdens een re-install. Hoe doe je dat je home automatisch linken naar een andere schijf?

« Reactie #37 Gepost op: 2008/12/28, 12:27:10 »
@ weiland: een aparte home-partitie installeren, hoe doe je dat? Want indien ik mijn 8.04 opnieuw wil installeren moet ik dat wel weten.
Kun je de home partities (vd versch gebruikers) niet beter linken naar een externe HD? Dan ben ik zeker dat ik ze niet overschrijf tijdens een re-install. Hoe doe je dat je home automatisch linken naar een andere schijf?

Tijdens de installatie een aparte partitie voor home maken, onder Aankoppelingspunt selecteer je /home.