Hé DarkEra, ik denk toch dat je verkeerde conclusies trekt.
Het heeft weinig te maken met welke Linux, het heeft te maken met Alsa. Niet meer en niet minder.
Dit is niet waar, het is wellicht onderdeel van het probleem maar niet de kern. Ik sluit me dan ook aan bij siegi:
Ik denk persoonlijk eigenlijk nog steeds dat het meer met je pc/laptop configuratie te maken heeft dan met die soundcard.
Daar zit 'm de crux. Er zijn inmiddels zoveel "handleidingen" en "oplossingen" dat mensen maar wat gaan doen zonder te weten wat ze nou precies aan het doen zijn. En als het daarna nog niet werkt is het praktisch onmogelijk om het probleem nog goed te troubleshooten. Want de kans is groot dat je een goeie oplossing aandraagt die niet werkt omdat de gebruiker in kwestie vergeten te melden is dat hij "ooit" een mislukte alsa upgrade heeft proberen uit te voeren.
Er zou dan ook een goeie HDA chipset handleiding moeten komen waarbij mensen eerst erachter moeten zien te komen wat voor chipset er precies inzit.
Vervolgens kan dan geprobeerd worden het /etc/modprobe.d/alsa-base bestand aan te passen. Ik vind dat zelf geen bug, dat je dat bestand aan moet passen, heb ik ook moeten doen. Daarna werkt het. En daarna zou het in 90% van de gevallen of zelfs meer moeten werken. Bij de mensen bij wie het dan nog niet werkt is er dan meer aan de hand vermoed ik.
Ik trek de verkeerde conclusies....? Goed, als je er zo over denkt, ga je gang. Ik blijf bij mijn standpunt dat dit niet zo is.
Je sluit je aan bij de persoonlijke mening van siegie... Ook goed en wel, moet je ook helemaal zelf weten. Ik heb al eerder aangegeven dat ik verder niets kan veranderen aan de configuratie van de laptop. In de BIOS vind ik niks en het betreft een geintregeerde HDA geluidskaart dus ik zou deze nog niet eens kunnen vervangen.
Als er oplossingen zijn dan geef de mensen deze oplossingen. Er zijn genoeg topics te vinden op dit en andere forums over problemen met HDA geluidskaarten maar niemand heeft een oplossing zelfs op Launchpad en daar moet verandering in komen.
Ik heb geen zin meer om in herhaling te vallen en blijf bij mijn standpunt dat het een bug is in Alsa. Laat ik het zo zeggen, ik wacht tot de volgende Hardy wordt vrijgegeven, de 8.04.2 puntuitgave, als het geluid hierin nog niet werkt of niet naar behoren werkt ga ik er persoonlijk werk van maken dat er een oplossing of fix voor komt. En dat zal ik doen via Mark Shuttleworth zelf en in samenwerking met Alsa.
Ubuntu is een goed systeem en verdient het om als eerste het systeem te zijn die de betreffende HDA geluidskaarten "out of the box" laat werken zonder problemen. Dit zal een goede stap voorwaarts zijn voor Ubuntu.