Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FireFox 3.1b2 installeren  (gelezen 1745 keer)

AgentClank

• Gast
FireFox 3.1b2 installeren
« Gepost op: 2008/12/27, 13:41:26 »
Hallo!

Ik heb sinds 2 dagen Ubuntu 8.10 draaien, werkt perfect :). Maar er is een ding wat niet lukt: .tar.bz2 programma;s installeren. Dat maakt niet heel veel uit, maar ik wil nu graag FireFox 3.1 beta 2 installeren. Ik weet dat dit moet via het tar blabla commando via terminal, maar dit lukt niet.

Kan iemand aub stap voor stap uitleggen hoe ik dit FireFox3.1b2 werkend krijg?

Alvast hartelijke dank, AgentClank.

Re: FireFox 3.1b2 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/27, 13:49:02 »
Als ik mij niet vergis moet ge helemaal niks compileren. Die firefox testversies moet ge gewoon uitpakken en vanuit die map draaien.

AgentClank

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/27, 13:50:10 »
Maar dan moet ik zeker eerst de oude versie verwijderen?

« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/27, 13:52:37 »
Nee toch niet, omdat ge niks installeert ofzo. Althans, zo was het met de 3.0 beta toch.

AgentClank

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/27, 13:57:41 »
Ik heb nu de oude versie verwijderd en de uitgepakte beta geopend, en het werkt! Bedankt voor het antwoorden ;).

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/27, 14:09:49 »
beter hier aansluiten aangezien het betasoftware is: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,30237.0.html
staat het direct in het daarvoor bedoelde subforum. let op: betasoftware ( staat ook op de download site) is vooral bedoeld voor ontwikkelaars, etc. niet aanbevelingswaardig voor gewoon gebruik, wel leuk om te proberen.
verder moet je updates en security dingen nu zelf in de gaten houden, normaal doet ubuntu dat voor ons/je.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/27, 16:34:44 »
Als ik mij niet vergis moet ge helemaal niks compileren. Die firefox testversies moet ge gewoon uitpakken en vanuit die map draaien.

Wie heeft het over compileren? Ik zag ergens anders ook al een vraag over een tar bestand waar iemand op antwoordde dat dat na uitpakken nog gecompileerd moet worden.
tar heeft HELEMAAL NIETS met compileren te maken. Met tar kun je meerdere bestanden in een bestand inpakken. tar comprimeert ook niet. Je kunt het tar bestand echter wel comprimeren, met wat jij wilt. compress, gzip, zip, arj, rar, bunzip2, 7z, allemaal beschikbaar op Linux.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/27, 16:42:55 »
Hallo!

Ik heb sinds 2 dagen Ubuntu 8.10 draaien, werkt perfect :). Maar er is een ding wat niet lukt: .tar.bz2 programma;s installeren. Dat maakt niet heel veel uit, maar ik wil nu graag FireFox 3.1 beta 2 installeren. Ik weet dat dit moet via het tar blabla commando via terminal, maar dit lukt niet.

Kan iemand aub stap voor stap uitleggen hoe ik dit FireFox3.1b2 werkend krijg?

Alvast hartelijke dank, AgentClank.

met bunzip2 kun je het tar bestand decomprimeren; bunzip2 foobar.tar.bz2
Je houdt dan het .tar bestand over.

Met
tar -tvf foobar.tar | more
kun je zien wat erin staat en waar de spullen terecht gaan komen.
Met de spatiebalk ga je een scherm omlaag (terug omhoog met de b toets), q of CTRL-C is exit.

tar -xvf foorbar.tar
de zaak uitpakt.

Probeer eerst maar eens of je hiermee uit de voeten kunt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/27, 17:45:18 »
ivo, hebt ge de andere reacties ook gelezen? Vooral deze woorden:

Citaat van: AgentClank
het werkt!

Offline ivo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/27, 21:06:04 »
ivo, hebt ge de andere reacties ook gelezen? Vooral deze woorden:

Citaat van: AgentClank
het werkt!

Aha, geweldig toch!?
Nog een beetje last van de gluhwein misschien.......