Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.  (gelezen 1512 keer)

Ik gebruik mijn laptop wel eens ter demonstratie, en het leek me handig dat ik dan naast Gnome ook KDE en Xfce kan laten zien (en vooral hoe makkelijk je kunt switchen). Tevens ben ik aan het kijken hoeveel het nu precies scheelt qua resourches, en of dat het overstappen waard is (ik draai redelijk vaak zware programma's, en met 1 Gb zit je snel aan z'n top).
Nu weet ik dat je dit via synaptic allemaal makkelijk naast elkaar kan installeren, maar je krijgt dan een chaotisch menu door alle extra programma's. Een tijd geleden had ik ergens op dit forum gelezen hoe je dit zo minimaal mogelijk kan installeren, maar ik ben dat topic uit het oog verloren.
Dus bij deze de vraag: Hoe kan ik KDE en Xfce naast Gnome zetten, zonder al die extra programma's er bij te krijgen?
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/24, 09:55:19 »
Wanneer het voor een demo is, dan lijkt mij het mooiste, wanneer je de drie versies op aparte patities zet, van 10GB.
XFCE en GNOME gebruiken voor een groot deel dezelfde programma's, wat er te veel staat kan je gewoon verwijderen via synaptic.
Met KDE is dat anders, daar zitten programma's bij die echt anders zijn.
Om dit netjes naast elkaar te laten werken lijkt mij zo goed als onmogelijk.
Dus je menu's zullen allemaal erg vol gaan raken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/24, 11:33:45 »
Je kon geloof ik alleen de core installeren, waardoor je gebruik kon maken van KDE zonder overvolle menu's te krijgen. Aparte partities zijn inderdaad het handigst, ware het niet dat ik erg beperkt ben qua ruimte (100 Gb).
Op de chat te vinden als debiantux

Offline heir4c

  • Lid
Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/24, 11:59:16 »
100 Gb is meer of genoeg. Wat je zou kunnen doen is dus zoals Ron zegt 3 installs maken op verschillende partities om te kijken wat de verschillen en overeenkomsten zijn.
Dan een ideetje: weet niet of dit zal gaan maar je kan het proberen.
Bij een demonstratie zal het natuurlijk tijd in beslag nemen om telkens je comp te herstarten. Wat ik nu voorstel is:
Maak 4 gebruikers aan. Eén waar je het KDE, gnome, en Xfce standaard bureaublad op voorsteld met enkel datgene wat in de normale install zou te zien zijn. Het 4de bureaublad kan je dan gebruiken om te laten zien dat je het bureaublad en menu's kan aanpassen. Dus met een andere achtergrond, icons, evt. een dock, enz... .Zo kan je ook op dat punt de mogelijkheden tonen. Ook compiz kan je dan bij elk bureaublad verschillend instellen.
Ik denk dat je bij elke gebruiker dus een andere sessie kunt laten opstarten en dat dat dan ingesteld blijft staan na een herstart. 
Met de 4 gebruikers kan je dan gemakkelijk switchen zonder je comp te herstarten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/24, 13:04:06 »
De 100 Gb is ook vol geraakt voor mijn normale werk :P
Maar het is idd een idee om 1 installatie er naast te doen, en daar al die verschillende desktopomgevingen in te installeren. Is maar 1 keer 10 Gb, valt nog wel mee te leven.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/24, 13:36:57 »
Misschien moet je de manier van werken aanpassen :lol:
Hier werk ik met 3 partitie:
1. de Werk partitie.
2. de Klooi partitie, die uiteindelijk de nieuwe werk-partitie gaat worden.
3. data, ik save niets op de andere partities.

De werk en de klooi partities zijn ieder 10GB groot, en met alle gerommel dat ik er mee doe, krijg ik ze niet groter dan ~6GB ......
Is dit geen optie voor je ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/24, 17:07:48 »
Installeer een kale installatie. Daarop het volgende installeren:

Gnome-lite:
apt-get install ubuntu-minimal gnome-core gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-system-tools gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-system-tools gnome-panel-data gnome-splashscreen-manager nautilus-open-terminal gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base ubuntu-artwork xfce4-terminal xscreensaver thunar

XFCE4-lite:
apt-get install xfce4 xfce4-goodies xfce4-mixer xfce4-terminal xubuntu-default-settings xfce4-mcs-plugins-extra xscreensaver thunar gnome-mount gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base gnome-system-tools gnome-menus

KDE-core:
apt-get install kde-core kwin-style-crystal ksplash-engine-moodin kate kcontrol konqueror language-pack-kde-nl-base language-pack-kde-nl kubuntu-default-settings krusader openoffice.org-style-crystal openoffice.org-style-crystal

IceWM + fluxbox + Windowmaker:
apt-get install icewm icemc icewm-common icewm-gnome-support fluxbox fluxconf wmaker wmaker-data gnustep-icons gkrellm gkrellm-alltraxclock gkrellmwireless xlockmore rox-filer mc menu links synaptic gnome-mount gnome-system-tools thunar mousepad conky file-roller gdebi

Voor een multi-desktop omgeving kun je het beste gdm gebruiken (i.p.v. kdm).

De rest van de programma's kun je dan via synaptic installeren.
Ik gebruik een dergelijke multi-desktop omgeving regelmatig. Op dit moment draai ik op een Fluxbox / IceWM / Windowmaker omgeving, maar combinaties met XFCE4, Gnome en KDE heb ik ook (als image op mijn systeem staan, alleen terugzetten en bijwerken).

Wat je hierboven ziet zijn core desktops, dus alleen de Gnome, XFCE4 en KDE 3.5 desktops zonder de hele desktop dingen zoals Evolution, Koffice enz.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 17:10:28 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/25, 00:42:29 »
De minisystemen, heb ik al aardig wat ervaring mee opgedaan (heb zelfs al scripts klaar liggen). Ik ga nog even kijken wat het handigst uitkomt.

edit: toevallig iemand enig idee hoe je het programma "Add/remove" via synaptic kan installeren? Ben de naam daarvan helemaal vergeten :P
« Laatst bewerkt op: 2008/12/25, 00:51:18 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Eider

  • Gast
Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/25, 10:51:33 »
@Kebabfish

dat is gnome-app-install

Re: Xfce en KDE naast Gnome, maar met zo min mogelijk extra paketten.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/25, 11:11:52 »
Top, die zocht ik.
Op de chat te vinden als debiantux