Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: chown blijkt niet te werken op NTFS partitie  (gelezen 657 keer)

Offline strike

• Lid
chown blijkt niet te werken op NTFS partitie
« Gepost op: 2008/12/10, 16:58:32 »
Hallo,

Ik heb een NTFS partitie (vanuit Windows) die ik mount in Ubuntu.
Deze is gemount op /media/Data

In Data zit een folder X, waarvan root de eigenaar is. Als ik de owner wil wijzigen in mijn user (om er files in te kunnen aanmaken), dan voer ik in terminal dit commando uit:

sudo chown pieter:pieter /media/Data/x/

De terminal geeft geen errors terug maar toch blijft de owner de root => mag ik daaruit besluiten dat ik de owner niet kan wijzigen op een NTFS volume? Lijkt me vrij eigenaardig?

Pieter

Re: chown blijkt niet te werken op NTFS partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/10, 17:07:16 »
Hallo Pieter. chown kan geen gegevens aanpassen op een NTFS volume. chown is een Linux/Unix tool en kan niks op FAT en NTFS partities. Even googlen:
Citaat
chown/chmod only applies to POSIX-compatible file systems (ext2, ext3,
xfs, jfs, etc).  Windows file systems like FAT32 and NTFS don't
understand the uid/gid stamp (NTFS uses a different ACL based system
internally to deal with permissions).

Offline strike

• Lid
Re: chown blijkt niet te werken op NTFS partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/10, 17:16:27 »
Hmm, als ik het dus goed begrijp was m'n opzet om m'n files van m'n webserver nog op ntfs te laten staan geen goed idee ;)
Fin, we maken dan wel een nieuwe data partitie voor m'n linux systeem om ze daar te droppen.

Pieter